نیوزتل: به گزارش نیوزتل، پرتاب موشک «PSLV» در ساعت ۲۱: ۰۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۴: ۳۰ بامدادان یکشنبه به وقت تهران) رخ داد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، این وسیله پرتاب ماهواره قطبی(PSLV) از مرکز فضایی ساتیش داوان هند بلند شد.
محموله اصلی که صبح امروز سوار بر موشک ۱۴۵ فوتی(۴۴ متری) به فضا رفت یک ماهواره ۷۹۴ پوندی(۳۶۰ کیلوگرمی) به نام DS-SAR بود که برای تصویربرداری از زمین در نور رادار طراحی شده است. SAR مخفف «رادار دیافراگم مصنوعی» است.
به قول سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO)، ماهواره DS-SAR به صورت مشترک توسط آژانس علوم و فناوری دفاعی سنگاپور و شرکت «ST Engineering» توسعه یافته است.
شش ماهواره کوچک تر دیگر هم بعنوان محموله ی ثانویه سوار بر این موشک پرواز کردند. همه ی آنها توسط دانشگاه های سنگاپور و سایر سازمان ها در این کشور کوچک اما از نظر اقتصادی قدرتمند توسعه یافته اند.
به قول سازمان تحقیقات فضایی هند، هر هفت ماهواره مطابق برنامه ریزی در مدار پایین زمین، در حدود ۳۳۲ مایل(۵۳۵ کیلومتر) بالاتر از سیاره ما، حدودا ۲۱ دقیقه بعد از پرتاب مستقر شدند.
بعد از استقرار ماهواره ها، مرحله چهارم PSLV قرار بود به سمت مداری دایره ای با ارتفاع حدود ۱۸۶ مایل(۳۰۰ کیلومتر) مانور دهد تا از کاهش عمر مداری آن اطمینان حاصل شود.
پرتاب امشب پنجاه و هشتمین پرتاب کلی برای موشک PSLV بود که می تواند تا ۳۸۶۰ پوند(۱۷۵۰ کیلوگرم) بار محموله را به مدارهای قطبی خورشید همگام با ارتفاع ۳۷۰ مایل (۶۰۰ کیلومتر) از زمین برساند.