نیوزتل: اصفهان در پژوهشی نوین، تاثیر مشاهده هنر آنلاین بر روی انسان بررسی گردید. در این مطالعه مجموعه نقاشی معروف کلود مونه با عنوان «نیلوفرهای آبی» بصورت آنلاین به معرض نمایش گذاشته شد و نتایج حاصل از آن به این پرسش که «آیا می توان گفت مشاهده هنر بصورت آنلاین، نشاط بخش و معنا ساز خواهد بود یا خیر؟»، پاسخ داد.

مارتین هایدگر، فیلسوف نامدار آلمانی قرن بیستم، در رساله معروف خود با عنوان «سرآغاز اثر هنری»، به بررسی ذات هنر می پردازد و ماهیت هنر را برمبنای مفاهیم هستی و حقیقت بررسی می کند. او همین طور مباحث کار و حقیقت، حقیقت و هنر، سرآغاز کار هنری، حقیقت به مثابه ناپوشیدگی و تحقق حقیقت در کار هنری و ماهیت هنر را در این اثر فاخر با تفکر فیلسوفانه خود تفسیر می کند. به زعم هایدگر، هنر در معنایی وجود شناختی، انکشاف حقیقت و حقیقت، ظهور و انکشاف وجود است. در نظر او، هر هنری در ذات خود شعر است و شعر وسعتی به بلندای زبان دارد.

می توان گفت، در این زمانه عسرت که انسان با بهره بردن از تکنولوژی مدرن، انسانیتش در حد سیطره بر طبیعت تنزل یافته، مارتین هایدگر، هنر را تنها راه نجات بشر و رهایی برای خروج از بحران مدرنیته معرفی می کند. به عبارتی، هنر به معنایی کاملا متفاوت و نامتعارف، نقش و جایگاه ویژه ای در تفکر این فیلسوف آلمانی دارد. در اندیشه او، آثار هنری فقط نمایش دهنده وضع موجود نیستند، بلکه آنها درک مشترک یک جامعه را به تصویر می کشند و هر بار که یک اثر هنری جدید به فرهنگی اضافه می شود، معنای وجودی آن بطور ذاتی تغییر می کند.

اکنون در پژوهشی نوین، دانشمندان خبر از تاثیر مثبت هنر بر روی انسان، حتی به شکل آنلاین و امروزی آنرا می دهند. شاید چنین رویکرد نوینی نسبت به هنر، مربوط به آن قسمتی از تکنولوژی باشد که این روزها کمتر به آن پرداخته می شود؛ بخشی که نه فقط انسان را از ذات و منشاء هستی دور نمی کند، بلکه اهتمام در پیوند او با سرآغاز هستی دارد.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، برمبنای یک مطالعه جدید، مشاهده هنرِآنلاین برای انسان می تواند به مانند یک منبع نشاط بخش و معناساز عمل کند و به بیانی ساده حال او را خوب کند.

در واقع، تاثیر مثبت هنر بر انسان، بر کسی پوشیده نیست، اما سوالی که در این رابطه ذهن انسان را به خود معطوف می کند این است که آیا زمانی که انسان به یک نقاشی یا اثر هنری بر روی صفحه دیجیتالی و الکترونیکی نگاه می کند، باز هم می توان اظهار داشت که هنر به شکل دیجیتالی آن، نشاط بخش و معنا ساز خواهد بود یا خیر؟

در این خصوص، بتازگی یک تیم تحقیقاتی بین المللی متشکل از دانشگاه Vienna، موسسه Max Planck در رابطه با روانشناسی زبان در Nijmegen و موسسه Max Planck مختص زیبایی شناسی تجربی در فرانکفورت تصمیم گرفتند این پرسش را بررسی و نتایج حاصل از آنرا منتشر کنند.

در این پژوهش، ۲۴۰ شرکت کننده مجموعه نقاشی های نیلوفرهای آبی (Water Lilies) اثر کلود مونه را از Google Arts and Culture مشاهده نمودند. بعد از آن، شرکت کننده های این مطالعه، با پر کردن یک پرسشنامه، اطلاعاتی را در مورد وضعیت ذهنی خود، میزان لذت و شادکامی که هنگام تماشای تصاویر احساس می کردند و نیز شواهدی حاکی از این که به چه میزان این تجربه را معنادار دریافتند، ارائه کردند. نتایج، حاکی از بهبود قابل توجهی در خلق و خوی مشاهده کننده ها و کاهش اضطراب آنها بعد از چند دقیقه تماشای این آثار هنری بود.

MacKenzie Trupp، نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه Vienna می گوید: «مشاهده هنر آنلاین منبعی بی حد و منحصر به فرد برای دستیابی انسان به لذت و معناست.»

این مطالعه همین طور نشان داد که تعدادی از شرکت کنندگان بیش از دیگران پذیرای هنر و اثرات حاصل از آن بودند و بدین جهت آنها می توانستند به لحاظ روحی بهره بیشتری ببرند. چنین خاصیت را می توان با بهره گیری از معیاری به نام «پاسخگویی زیبایی شناختی»، در رابطه با شناخت و پاسخگویی افراد به اصول زیبایی شناختی دانست.

در این باره، Edward A توضیح می دهد: «پاسخگویی زیبایی شناختی»، چگونگی واکنش مردم به محرک های زیبایی شناختی متنوع، مانند هنر و طبیعت را توصیف می کند. این مطالعه، نشان داد که افرادی با شناخت بیش از هنر و برخورداری از سطوح بالاتری از پاسخ زیبایی شناختی، از تماشای هنرآنلاین بهره بیشتری می برند و احتمال می رود آنها در زندگی خود از تجربه هنریِ معنابخش برخوردار باشند.

یافته های این مطالعه خصوصاً برای افرادی که قادر به بازدید حضوری از موزه ها نیستند، مانند کسانی که مشکل سلامتی دارند نیز مفید و موثر است. علاوه بر این، نتایج نشان می دهند که نمایشگاه های هنری تعاملی و تجربیات آنلاین مشابه باید با آگاهی از تفاوت های فردی در پاسخ گویی زیبایی شناختی طراحی شوند. بنابراین، این مطالعه بینش و نگاهی نوین را درباب مزایا و محدودیت های هنر در رسانه های دیجیتال گسترش می دهد و افق تازه ای را در راستای بهبود و پیشرفت هنرآنلاین می گشاید.

این مطالعه توسط پروژه EU Horizon ART*IS تامین مالی شده است و الان نتایج آن بصورت یک مقاله با دسترسی آزاد در ژورنال Computers in Human Behavior انتشار یافته است.

منبع: