ایلان ماسک یک شرکت هوش مصنوعی مستقل تاسیس کرد

نیوزتل: یکی از ثروتمندترین افراد جهان، نابغه و کارآفرین پرحاشیه این روزها که یکی از هم بنیان گذاران شرکت OpenAI نیز هست، به مانند اقدامی که در زمینه های دیگر نیز انجام داده، یک شرکت توسعه هوش مصنوعی به نام X.AI Corp تاسیس کرده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، ایلان ماسک که بتازگی به شدت از هوش مصنوعی انتقاد کرده است، بنظر می رسد درحال برنامه ریزی چیزی در رابطه با این مساله است.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال و فایننشال تایمز، ماسک یک شرکت هوش مصنوعی جدید به نام X.AI Corp تاسیس کرده است.
برمبنای پرونده ایالتی متعلق به ماه گذشته که منابع مشاهده کرده اند، این شرکت جدید در نوادا ثبت شده است و ماسک را به عنوان تنها مدیر و همین طور جرد برچال(Jared Birchall) رییس دفاتر خانوادگی اش را به عنوان دبیر ثبت کرده است.
ایلان ماسک به داشتن علاقه ای خاص به حرف X مشهور است و حتی بتازگی توییتر را به X Corp تغییر نام داده است.
ماسک با پروژه های هوش مصنوعی غریبه نیست. او پیش از این که حدودا یک دهه پیش شرکت OpenAI را ترک کند، به عنوان یکی از هم بنیان گذارانش آنرا تأسیس کرد. با این وجود، بعد از افزایش محبوبیت ربات ChatGPT، ماسک از مقررات این فناوری انتقاد نمود و نامه ای سرگشاده را امضا کرد که در آن از رهبران فناوری خواست تا توسعه آنرا به مدت شش ماه متوقف کنند.
ماسک فکر می کند که ChatGPT از نظر سیاسی گرفتار سوگیری است. وی بدنبال ایجاد مدل هایی از هوش مصنوعی است که «حقیقت جو» باشند.
با این وجود، هم اکنون برنامه های ماسک برای شرکت تازه تاسیسش موسوم به X.AI Corp و این که آیا او بدنبال ساخت یک رقیب برای ChatGPT است، نامشخص است.
در صورتیکه جزییات هنوز اعلام نشده است، گزارش های قبلی سرنخ هایی در مورد چگونگی پیشرفت کوشش های ماسک در حوزه هوش مصنوعی ارائه می دهند. بر اساس گزارش ها، او دو پژوهشگر سابق شرکت DeepMind همچون دانشمندی به نام ایگور بابوشکین(Igor Babuschkin) را در ماه مارس استخدام کرده است که گمان می رود هدایت پروژه جدید ماسک را بر عهده داشته باشد.
ایلان ماسک همین طور ۱۰ هزار پردازنده گرافیکی را برای توسعه هوش مصنوعی در یکی از مراکز داده توییتر خریداری نموده است. علاوه بر این، بر اساس گزارش تایمز، درحال مذاکره با سرمایه گذاران تسلا و اسپیس ایکس برای سرمایه گذاری در پروژه جدید خود است.

منبع: