به مناسبت روز ذخایر ژنتیکی اعلام شد؛ ذخیره ژنتیکی ۲۱ گونه جانوری استراتژیک

به گزارش نیوزتل، سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اعلان اینکه ۵۴ هزار نمونه زیستی در زیست بانک ذخیره شده است، اظهار داشت: این نمونه ها بر ای تحقیقات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

دکتر رضا آذربایجانی به مناسبت روز ذخایر ژنتیکی و زیستی به خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون در پانزدهمین سالروز تاسیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و گرامیداشت روز ذخایر ژنتیکی در تقویم ملی کشور قرار داریم.
وی اضافه کرد: زیست بانکی که با عنوان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایرانی راه اندازی و مدیریت شده تا حالا بیش از ۵۴هزار نمونه زیستی را در قالب ۴ بانک سلولی جانوری، میکروارگانیسمها، DNA، داده های ژنتیکی و بانک گیاهی شناسایی و ذخیره سازی کرده است.
وی با اعلان اینکه این منابع ژنتیکی باارزش علاوه بر تحقیق و توسعه می تواند در زمینه های کشاورزی تا تحقیقات پزشکی، صنعت و… مورد استفاده قرار گیرند، اظهار داشت: این نمونه ها در ۳۳ کلکسیون مختلف زیستی و با استانداردهای روز دنیا در پلت فرم جامعی به عنوان زیست بانک ملی کشور حفظ و نگهداری می شوند.
سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اعلان اینکه یکی از اقدامات کلیدی زیست بانک علاوه بر شناسایی و ذخیره نمونه ها انجام مرتب و مداوم پروسه کنترل کیفی و ارتقای استانداردهای بانکینگ نمونه ها می باشد، اظهار داشت: در حقیقت این مرکز در روند اجرائی خودش به عنوان یک مخزن ذخایر ژنتیک عمل نمی کند و تقریباً تنها مرکزی از این نوع در کشور است که وظیفه ذاتی و اصلی خودرا ارائه سهل و ارزان نمونه های زیستی و خدمات تخصصی باکیفیت و تضمین شده به جامعه علمی و دانشگاهی قرار داده است.
وی با اشاره به مخاطبان مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و زیست بانک اضافه کرد: بصورت کلی می توان اظهار داشت که همه مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی و دانشگاهها که در حوزه زیست فناوری فعالیت می نمایند جزو ذینفعان و بهره برداران از نمونه های زیستی زیست بانک هستند.
آذربایجانی درباب ارتباطات بین المللی زیست بانک با سایر کشور ها اظهار داشت: ارتباطات این مجموعه با سایر کشورها بر دو اساس است؛ یک ارائه خدمات و دوم ارتباط برای تبادل و ورود نمونه های زیستی به زیست بانک.
وی اظهار داشت: در این جهت برخی از کشورهای همسایه از خدمات و نمونه های این مرکز بهره مند شده اند.
وی اظهار داشت: این مرکز در یک تعامل ملی و بین المللی بوده و از جانب دیگر عضو کنسرسیوم ها و نهادهای تخصصی بین المللی است به همین دلیل می توانیم از منابع خارج کشور، تبادل نمونه داشته باشیم و وارد گنجینه ذخایر ژنتیکی کشور نماییم.
سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اشاره کرد: هم اکنون از ۵ قاره دنیا نمونه های باارزش زیستی ذخیره شده در بانک های زیستی مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران داریم که در پروسه علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با اعلان اینکه بطور معمول شناسایی و ذخیره نمونه ها در این بانک با برنامه ریزی است، اظهار داشت: به جهت اینکه نسل جدیدی از کلکسیونها را به وجود آورده و در آینده به غیر از تحقیقات در صنعت، پزشکی، تشخیصی و… نیز بتوانیم از این نمونه ها استفاده نمائیم با هدفمند سازی جمع آوری و شناسایی نمونه ها مسیر کاربردهای زیست فناورانه از منابع بومی را هموارتر ساخته ایم.
جمع آوری نمونه های زیستی درحال انقراض
وی با تاکید براینکه شناسایی و ذخیره استاندارد نمونه ها یکی از ارکان حفاطت از ذخایر زیست محیطی در خارج از زیستگاه اصلی هستند، اظهار داشت: یکی از اهداف مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برای زیست بانک، جمع اوری و ذخیره سازی نمونه های درحال انقراض کشور می باشد.
وی اظهار داشت: این نمونه ها بیشتر در بخش سلولهای جانوری و گیاهی بوده است.
آذربایجانی با اعلان اینکه در سال ۱۴۰۱ برای گونه های درحال انقراض حیات وحش اقدامات ارزشمندی انجام شده است اضافه کرد: در این جهت ایجاد بانک سلولی حیات وحش کشور در قالب تفاهم نامه ای راهبردی با سازمان حفاظت محیط زیست عملیاتی شده است.
وی اظهار داشت: طی سال های قبل جمع اوری گونه هایی از دامهای منقرض شده یا درحال انقراض همچون گاو گلپایگانی، بز مرخز، اسب کاسپین انجام گرفته است بطوریکه هم اکنون گاو گلپایگان وجود ندارد اما نمونه های سلولی آن در زیست بانک موجود است.
سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اعلان اینکه در سالی که گذشت مبادرت به ذخیره سازی گونه های وحشی و راهبردی جانوری کردیم، اظهار داشت: سال ۱۴۰۱، نمونه پلنگ آسیایی، یوزپلنگ و خرس مازندران را شناسایی و ذخیره سازی کردیم.
ذخیره ۲۱ گونه جانوری وحشی و راهبردی
وی اظهار داشت: بنا داریم در سال جدید ۲۱ گونه جانوری وحشی و راهبردی را ذخیره نماییم.
آذربایجانی اظهار داشت: در زمینه گیاهی نیز بنا داریم برنامه بلند مدتی را تدوین نماییم تا بیش از گذشته نمونه های درحال انقراض را در زیست بانک شناسایی و ذخیره نماییم.
وی اضافه کرد: ما درباب زعفران که میراث ملی است پروژه خوبی را امسال انجام دادیم و توانستیم گونه های وحشی زعفران را به عنوان منابع ژنتیکی کشور معرفی و شناسایی نماییم.

منبع: