شروع ماه رمضان در ایستگاه فضایی بین المللی

نیوزتل: «سلطان النیادی»، فضانورد اماراتی حاضر در فضا، ماه رمضان را در «ایستگاه فضایی بین المللی» شروع کرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، «سلطان النیادی»(Sultan Al Neyadi)، فضانورد امارات متحده عربی بعد از پرتاب به مدار زمین با موشک «فالکون۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX)، سوار بر کپسول «دراگون»(Dragon) وارد فضا شد. او برای نیم سال آینده مقرر است در اولین ماموریت بلندمدت که ازطریق یک فضانورد امارات متحده عربی صورت می گیرد، در «ایستگاه فضایی بین المللی»(ISS) کار کند. النیادی، ماه رمضان امسال را در فضا شروع کرده است.
ماه رمضان، نهمین ماه از تقویم اسلامی است و در سال ۲۰۲۳ بسته به رؤیت های محلی هلال ماه، تقریباً از ۲۲ مارس تا ۲۳ آوریل ادامه می یابد. بااینکه بیشتر مسلمانان بزرگسال باید از طلوع تا غروب آفتاب روزه بگیرند اما النیادی امکان دارد به دلیلهای عملیاتی نتواند این فریضه را به جا بیاورد.
النیادی طی یک کنفرانس مطبوعاتی قبل از پرواز در ۲۵ ژانویه، درباره ی مسافران مسلمان اظهار داشت: ما در حقیقت باید پیشگیری از تشدید کمبود مواد مغذی بدن، غذای کافی بخوریم و جذب آب کافی داشته باشیم.
النیادی تصریح کرد که نمی تواند کارهایی را انجام دهد که امکان دارد ماموریت را به خطر بیندازند یا خدمه را در معرض خطر قرار دهند.
النیادی، اولین فضانوردی نیست که ماه رمضان را در فضا جشن گرفته است. شاهزاده «سلطان بن سلمان آل سعود»(Sultan bin Salman Al-Saud)، اولین شخص مسلمانی بود که به فضا رفت و اواخر ماه رمضان در ۱۷ ژوئن ۱۹۸۵ در ماموریت یک هفته ای شاتل فضایی «STS-۵۱G» به فضا وارد شد.
طبق بررسی کلی ارائه شده توسط «مرکز فضایی محمد بن راشد»(MBRSC) که برنامه فضانوردی امارات را مدیریت می کند، النیادی مقرر است ۱۹ آزمایش اختصاصی را در مورد موضوع هایی مانند کمردرد، زیست شناسی گیاهی، سلامت قلب و عروق، علم مواد، تابش، خواب و مایعات انجام دهد. دو آزمایش نیز جهت بررسی سلول های دندان یا دهان در فضا، همراه با جریان خون برنامه ریزی شده اند.
النیادی در ششم مارس طی اولین کنفرانس مطبوعاتی خود از فضا اظهار داشت که هنوز درحال تطبیق یافتن با موضوع شناور شدن در فضا است اما از این روند لذت می برد. وی ادامه داد: هنوز دارم با این مورد کنار می آیم و درحال یادگیری هستم اما امیدوار هستم در ایام آینده، مهارت های خودرا افزایش دهم.

منبع: