گرم کردن آب استخر با سرورهای یک مرکز داده کوچک

نیوزتل: در اقدامی جالب توجه، گرمای تولید شده ازطریق یک مرکز داده که به اندازه یک ماشین لباسشویی است، برای گرم کردن یک استخر عمومی تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد در بریتانیا استفاده می شود.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از بی بی سی، رایانه های داخل یک جعبه سفید که با روغن احاطه شده اند تا گرما را جذب کنند به اندازه ای گرما تولید می کنند که ۶۰ درصد مواقع می توانند آب یک استخر عمومی را تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد گرم کنند و هزاران دلار در مخارج یک مرکز تفریحی در بریتانیا صرفه جویی کنند.

استارتاپ دیپ گرین (Deep Green) از مشتریان خود هزینه دریافت می کند تا از قدرت محاسباتی آن برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره گیرند و گرمای تولیدی مرکز داده (دیتا سنتر) خودرا بصورت رایگان در اختیار این مرکز تفریحی گذاشته است.

مارک بیورنسگارد موسس این استارتاپ می گوید: ۷ استخر دیگر در انگلیس نیز در این طرح ثبت نام کرده اند.

این مفهوم که طی پنج سال توسعه یافته است، نسبتاً ساده است، بدین صورت که روغنی که در اثر گرمای سرورها داغ شده است، به یک مبدل حرارتی پمپاژ می شود تا آب موجود در استخر را گرم کند.

شان دِی که این مرکز تفریحی را اداره می کند، می گوید: انتظار داشتم هزینه های مصرف انرژی این مرکز امسال تا ۱۰۰ هزار پوند افزایش یابد، اما این مشارکت واقعا به ما کمک کرد تا هزینه های نجومی را در ۱۲ ماه گذشته کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: در نظر گرفتن روش های مختلف به جهت اینکه ببینیم چگونه می توانیم به عنوان یک سازمان در هزینه های خود صرفه جویی نماییم، بسیار عالی بوده است.

کارشناسان می گویند، مشاهده استخرهایی که از راهکارهای نوآورانه استفاده می نمایند، جالب توجه است، چونکه به عنوان مثال همین تابستان گذشته بود که بی بی سی اعلام نمود ۶۵ استخر شنا از سال ۲۰۱۹ به سبب افزایش هزینه های انرژی تعطیل شده اند.

یک مشکل بزرگ

دکتر جولیان آلوود، استاد مهندسی و محیط زیست دانشگاه کمبریج می گوید: اگر این یک ایده معقول بنظر می رسد و سبب صرفه جویی در هزینه مرکز تفریحی می شود، پس چرا در همه جا از آن استفاده نشود؟ بدین سبب که مراکز داده بزرگ به میلیاردها گالن آب و میلیونها دلار هزینه برای خنک نگه داشته شدن نیاز دارند و بنا بر این تعدادی از آنها در زیر آب یا در غارها یا مناطق بسیار سرد جهان تولید شده اند. بطورمثال در شهرهای دانمارک و سوئد، مراکز داده عظیم انرژی هزاران خانه را تامین می کنند.

مارک بیورنسگارد می گوید: مراکز داده با گرما مشکل بزرگی دارند. خیلی از هزینه ای که جهت راه اندازی یک مرکز داده صرف می شود، صرف رهایی از گرما می شود؛ بدین سبب کاری که ما انجام داده ایم این است که یک مرکز داده بسیار کوچک را به جایی که گرما مفید و مورد نیاز است، برده ایم.