ماشین یخچالدار خودرویی است که امکان حمل و نقل مواد غذایی سرد و منجمد، دارو و اقلام بهداشتی و… را در اختیار تولیدکنندگان مواد غذایی قرار می‌دهد.

ماشین یخچالدار

ماشین یخچالدار خودرویی است که امکان حمل و نقل مواد غذایی سرد و منجمد، دارو و اقلام بهداشتی و… را در اختیار تولیدکنندگان مواد غذایی قرار می‌دهد. این ماشین‌ها می‌توانند در یک دمای ثابت و معین زیر صفر یا بالای صفر، این مواد را با تضمین سلامت به مقصد برسانند. نکته بسیار مهم آن است که این ماشین‌ها در انواع مختلف موجود می‌باشند و طبیعتا هزینه حمل و نقل می‌تواند بر اساس نوع ماشین متفاوت باشد. از این رو اهمیت دارد تا پیش از انتخاب ماشین مناسب، اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمایید. در این مطلب در مورد انواع ماشین‌های یخچالدار، نحوه مراقبت از آنها و همچنین ویژگی‌های این خودروها صحبت خواهیم کرد. کسب اطلاعات در مورد ماشین یخچالدار به شما امکان خواهد داد تا بهترین خودرو را بر اساس انتظارات و نیاز خود انتخاب نمایید.

ماشین یخچالدار چیست و ویژگی‌های آن کدامند؟

ماشین‌ یخچالدار همانطور که از نام آنها مشخص است نوعی از خودروها هستند که به منظور حمل مواد غذایی، دارو و… که نیاز به یک دمای ثابت و مشخص دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. وجود دمای خنک با دمای یکسان در این خودروها سبب می‌شود تا از فساد مواد غذایی جلوگیری کرده و به این ترتیب، محصولات به شکل سالم در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرند. اگر به این خودروها دقت کرده باشید متوجه یک اتاقک یخچالی در قسمت پشت آنها شده‌اید. این اتاقک، یک محفظه عایق است که بر روی ماشین نصب می‌گردد و با توجه به نوع ماشین، ابعاد آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. نکته بسیار مهم آن است که به منظور حفظ بهداشت محصولات در هنگام حمل و نقل، این اتاقک‌ها به شکلی ایزوله طراحی شده‌اند که این امر، مانع از نفوذ هر گونه میکروب به درون اتاقک خواهد شد.

ماشین‌های یخچالدار از نظر چند ویژگی دسته بندی می‌شوند و می‌توانند ابعاد، ارتفاع و اندازه متفاوتی داشته باشند اما چند ویژگی وجود دارد که در تمامی ماشین‌های یخچالدار ثابت است. این موارد عبارتند از:

  1. شاسی ماشین
  2. دیواره ماشین
  3. سیستم سرد کننده
  4. درب
  5. سیستم روشنایی

 

ماشین یخچالدار یکی از بهترین گزینه‌ها به منظور حمل و نقل بار و مواد غذایی به شمار می‌رود که دلیل این امر را باید شاسی مستحکم آن دانست که از جنس فولاد طراحی و تولید شده است. همچنین دیواره‌ها نیز بخش مهمی از یخچال را تشکیل می‌دهند. این دیواره‌ها در قسمت‌های  طرفین، پشت و سقف اتاقک قرار دارند و بر اساس نوع ماشین می‌توانند ضخامت‌های مختلفی داشته باشند. مهمترین قسمت خودروی دارای یخچال را باید سیستم سرد کننده آن دانست که معمولا با برق سه فاز عمل می‌کند و قابلیت تنظیم دما را در اختیار شما قرار می‌دهد.

درب عقب ماشین معمولا به شکل دو لنگه طراحی شده تا خروج بار از آن به راحتی صورت گیرد. این درب، از ضخامت بسیار خوبی برخوردار است و توسط لاستیک‌های مخصوص، به خوبی عایق بندی شده است. در نهایت سیستم روشنایی خودرو که درون اتاقک قرار گرفته وظیفه دارد تا نور محیط را تامین کند. این امر زمانی که قصد حمل بار در تاریکی شب را داشته باشید از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

انواع ماشین‌های یخچالدار کدامند؟

ماشین‌های یخچالدار امروزه در انواع مختلفی تولید و روانه بازار شده‌اند که از نظر عملکرد و کاربری دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند اما می‌توان گفت ویژگی‌های آنها تا حد زیادی مشترک است. این ماشین‌ها در انواع زیر موجود می‌باشند:

  1. ماشین دیفراست‌دار
  2. ماشین بدون دیفراست
  3. زیر صفر
  4. سبک

اگر مواد غذایی که قرار است حمل کنید دارای رطوبت و بخار هستند بنابراین باید از ماشین‌های دیفراست‌دار استفاده کنید. در نواحی شمالی کشور و مناطقی که رطوبت هوا در آن بسیار زیادی است عموما از این نوع ماشین‌ها به منظور حمل بار استفاده می‌گردد. در مواقعی که مواد مورد نظر فاقد رطوبت هستند مانند داروها، می‌توان از ماشین یخچالدار بدون دیفراست استفاده نمود. در این یخچال‌ها، دمای هوا بالای صفر است و عمدتا از آنها به منظور حمل بار در مسافت‌های کوتاه یا طولانی استفاده می‌گردد.

یخچال زیر صفر همانطور که از نام آن پیداست قابلیت حفظ دما در محدوده زیر صفر را دارد به همین جهت از این نوع ماشین‌ها به منظور حمل مواد پروتئینی منجمد نظیر گوشت، مرغ، ماهی و … در مسافت‌های طولانی استفاده می‌گردد. در نهایت ماشین‌های سبک نیز قابلیت نصب روی ماشین‌هایی مانند نیسان، وانت پراید و… را در اختیار شما قرار خواهد داد. این یخچال‌ها وزن کمی دارند و حجم موادی که می‌توانند حمل کنند نیز نسبتا کمتر است. در هنگام حمل بار به کمک این ماشین‌ها لازم است به چندین نکته توجه کنید. اول اینکه ابعاد ماشین را مطابق با حجم بار انتخاب کنید که در هنگام حمل بار دچار مشکل نشوید. همچنین دمای اتاقک به طور مرتب توسط مسئول یا راننده بررسی شود تا مواد غذایی سالم باقی بمانند. رعایت این دو مورد به ظاهر ساده می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کیفیت محصولات و مواد غذایی داشته باشد.

جمع‌بندی

ماشین یخچالدار، یکی از روش‌های بسیار مناسب و مقرون به صرفه است که به کمک آن می‌توان انواع مواد غذایی منجمد، دارو و… را در مسافت‌های طولانی و کوتاه حمل کرده و با رعایت موارد مشخص، آنها را به سلامت به مقصد رساند. این محصولات در انواع مختلفی از جمله یخچال‌های سبک، دیفراست‌دار، بدون دیفراست و… موجود می‌باشند که هریک برای کاربری‌های مختلفی طراحی شده‌اند. اما باید دانست در نهایت، تمامی این ماشین‌ها دارای یک ویژگی مشترک هستند و وظیفه آنها، حفظ دمای اتاقک و در نهایت حفظ بهداشت و سلامت محصولات است. به طور کلی از ماشین‌های یخچالدار می‌توان به منظور حمل و نقل انواع مواد پروتئینی، گوشت و مرغ منجمد، لبنیات، دارو، فراورده‌های دامی و… استفاده نمود بنابراین به جرئت می‌توان گفت استفاده از این خودروها دارای مزایای بسیار زیادی خواهد بود.

مجموعه کیا بار  به عنوان یکی از مجموعه‌های حمل و نقل سرد شناخته می‌شود و با در اختیار داشتن انواع ماشین یخچالدار، باربری و حمل مواد سرد را به سادگی و با تضمین کیفیت برای شما اجرا خواهد نمود. در صورت تمایل می‌تواند به منظور دریافت مشاوره و یا اطلاع از تعرفه‌ها به وب سایت این مجموعه مراجعه نموده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

 

منبع: https://kiabar.com/