یک استارتاپ هلندی از چرم سیب کفش می سازد

به گزارش نیوزتل، استارتاپ «A Perfect Jane» واقع در هلند از چرم سیب، کفش های گیاهی می سازد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، ریباک، سوپردرای و نایک همچون برندهای بزرگ در حوزه مد هستند که به تولید کفش های وگان روی آورده اند. در سال ۲۰۲۱، کالاهای چرمی به ارزش ۲۵۰ میلیارد یورو تنها در صنعت مد به فروش رسیده است و این در شرایطی است که تولید چرم با رنج و عذاب حیوانات، جنگل زدایی و مصرف زیاد آب همراه می باشد برای مثال برای پردازش یک پوست گاو به ۱۰۰ هزار لیتر آب نیاز دارد.
اما در بیشتر موارد وگان به آسانی به معنای چرم مصنوعی است و چرم مصنوعی صد در صد پلاستیکی است اما چکمه های گیاهی استارتاپ «A Perfect Jane» از پلاستیک ساخته نشده اند. این برند کفش هلندی کفش های با کیفیت خویش را از چرم سیب می سازد. در این خبر سایت آی او با «سوزان هارپر» بنیانگذار این استارتاپ که هدفش تولید چرم سیب است، صحبت کرده است.

چگونه به ایده استفاده از چرم سیب رسیدی؟
من همه چیز را امتحان کردم: ذرت، قارچ و حتی آناناس. اینها به اندازه کافی برای چکمه قوی نبودند. چکمه روی یک ماشین کشیده می شود و برای تولید آن به کشش زیادی نیاز است. سرانجام به فکر کارخانه ای در بولزانو ایتالیا رسیدم. باغ های سیب زیادی در آن منطقه وجود دارد. سیب هایی که زودتر از موعد از درخت می افتند پوسیده می شوند. این برای طبیعت مضر است، چونکه یک فرایند بسیار شیمیایی است. هانس پارت، بنیانگذار فرومات، این را دید و فکر کرد: باید برای این قضیه کاری انجام دهم. سپس به جمع آوری آن سیب ها پرداخت تا ببیند آیا می تواند آنها را به جایگزینی برای چرم سنتی تبدیل کند یا خیر.

فرایند ساختن چرم از سیب چگونه است؟
سیب به صورت تفاله آسیاب می شود. سپس آن خمیر را می گذاریم تا خشک شود و به فیبر خام تبدیل گردد. این محصول به دست آمده سپس با پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی به شکل مایع مخلوط می شود. این کار نخستین بار حدود ۱۵ سال پیش آزمایش شد و الان به نقطه ای رسیده اند که میتوان از آن جهت استفاده از کفش بهره برد.

آیا این کار همیشه خوب پیش می رود؟
در هلند، من یکی از نخستین کسانی هستم که جرأت می کنم چکمه هایی از چرم سیب بسازم و باید به آنچه می توانم و نمی توانم استفاده کنم دقت کنم. در ابتدا، دفترچه راهنمای استفاده از تجهیزات را متوجه نمی شدم اما حالا می دانم که استحکام، گرمایش و کشش باید چه شرایطی داشته باشد. همینطور یافتن تنظیمات مناسب برای ماشین ها هم مهم بود.

چگونه به این ایده رسیدید؟
همه چیز از سال ۲۰۰۵ آغاز شد که سگم جین را گرفتم. من فورا چنان پیوند قلبی خاصی با او پیدا کردم که خیلی زود آغاز به کاهش مصرف گوشت کردم. در نهایت من آغاز به زندگی آگاهانه تر کردم و در نهایت وگان شدم. در حوالی سال ۲۰۱۹ من همینطور متوجه شدم که از شغلم راضی نیستم. آخر هفته ها در یک فروشگاه لباس کار می کردم، فقط به این علت که آنرا خیلی دوست داشتم. سپس از خودم پرسیدم که واقعا چه چیزی من را خوشحال می کند؟ فهمیدم به حیوانات و مد علاقه دارم. از راه یک فرایند توسعه شخصی با یک طراح کفش تماس گرفتم. این گونه بود که این ایده به ذهنم رسید.

الان در چه مرحله ای هستید و می خواهید پنج سال دیگر کجا باشید؟
حالا اوضاع خوب پیش می رود، اما باید اظهار داشت که پیشرفت من همیشه روند صعودی نداشته است. من شرکتم را در طول همه گیری کرونا راه اندازی کردم. کفش فروشی ها، کفش زیادی در انبار داشتند چون همیشه تعطیل بودند. بانکها فکر می کردند که من دیوانه هستم که در دوران کرونا یک کسب و کار خرده فروشی راه اندازی می کنم. بارها و بارها به من گفتند این کار را انجام ندهم. سپس کمپین سرمایه گذاری جمعی خودم را شروع کردم. نخستین کفش هایم را در ژوئیه ۲۰۲۱ فروختم. در همان سال جایزه استارتاپ Breda را بردیم و الان هم دارای گواهینامه گیاه خواری بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در مقابل جانوران هستیم. این دو نقطه عطف کلیدی در کار من بودند. تمرکزم را از فروش آفلاین به فروش آنلاین تغییر دادم. جاه طلبی من اینست که ظرف پنج سال آینده بعنوان برند مد روز کفش های وگان در سرتاسر جهان شناخته شوم. شعار ما «راه رفتن روی گیاهان» است و همه کفش های ما دارای زیره سبز روشن و نشانه هایی از رگه های برگ هستند.

منبع: