مأموریت بلو اوریجین برای پرتاب فضاپیماهای دوقلو به مریخ

به گزارش نیوزتل، شرکت «بلو اوریجین» از جانب ناسا مأموریت دارد که یک جفت فضاپیما را در اواخر سال ۲۰۲۴ به مریخ پرتاب کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت «بلو اوریجین»(Blue Origin) می خواهد از مدار پایین زمین به مریخ برسد.
ناسا به بلو اوریجین، دستوری برای پرتاب یک مأموریت مریخ به نام «ESCAPADE» داده است. این آژانس فضایی در اطلاعیه ای، دستور خویش را اعلام نمود.
طی این مأموریت، یک فضاپیمای دوقلو احیانا در اواخر سال ۲۰۲۴ برفراز موشک درحال آماده سازی «نیو گلن»(New Glenn) شرکت بلو اوریجین پرتاب می شوند؛ البته با فرض این که موشک بموقع آماده شود و بلو اوریجین را فراتر از قلمروهای زیرمداری که حالا در آنها پرواز می کند، ببرد.
مأموریت ESCAPADE برای مطالعه مگنتوسفر یا منطقه مغناطیسی جو سیاره سرخ به وسیله فضاپیمای دوقلوی طراحی شده توسط «شرکت راکت لب»(Rocket Lab) برنامه ریزی شده است. دو فضاپیما که مقرر است به دور مریخ بچرخند، چگونگی شکستن جو توسط باد خورشیدی در طول سالها و نازک شدن قابل توجه آنرا بررسی خواهند کرد.
نتایج این مأموریت می توانند به دانشمندان امکان دهند تا در مورد چگونگی خشک شدن مریخ به مرور زمان بیشتر بیاموزند چونکه به نظر می آید که میلیاردها سال پیش، آب به وفور روی سطح سیاره سرخ جریان داشته است.
بلو اوریجین، یکی از چندین شرکتی است که برای این مأموریت تحت بررسی بودند. ناسا، بلو اوریجین را از یک لیست شامل ۱۳ شرکت برگزید که در سال ۲۰۲۲ تهیه شده بود. ناسا جزئیات مالی قرارداد را منتشر نکرد اما اظهار داشت که این مبلغ برپایه سوابق قراردادهای دولتی، ۲۰ میلیون دلار است.
بلو اوریجین، انسان ها و محموله ها را به صورت یکسان با یک موشک زیرمداری کوچک تر به نام «نیو شپرد»(New Shepard) به فضا پرتاب می کند. این موشک در حین یک پرتاب بدون سرنشین در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ گرفتار یک ناهنجاری شد و همه پرتاب ها را متوقف کرد. بلو اوریجین با گذشت پنج ماه از وقوع این مشکل، هیچ جزئیاتی را در مورد تحقیقات عرضه نکرده است.
زمانی که نیو گلن آماده شود، در دو نوع دو مرحله ای و سه مرحله ای برای رسیدن به فضای مداری و فراتر از آن عرضه خواهد شد. پیشبینی می شود که ارتفاع این موشک به ۹۵ متر برسد که پنج برابر موشک ۱۸ متری نیوشپرد است.

منبع: