ظاهر شدن ابرهای شب تاب به دنبال پرتاب ماهواره های استارلینک

به گزارش نیوزتل، بعد از پرتاب ۵۶ ماهواره «استارلینک»، الگوهایی از ابر در آسمان شکل گرفتند که با نام «ابرهای شب تاب» شناخته می شوند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ساعاتی بعد از پرتاب جدید ترین مأموریت «اسپیس ایکس»(SpaceX) از سواحل فضایی در اوایل بامداد ۲۶ ژانویه، ابرهای درخشانی در آسمان فلوریدا پدیدار شدند.
اسپیس ایکس، ۵۶ ماهواره «استارلینک»(Starlink) را از «ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال»(CCSFS) در فلوریدا، در ساعت ۴: ۳۲ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی به فضا پرتاب کرد. برپایه گزارش های محلی منتشرشده در توییتر، این پرتاب قبل از سپیده دم، «ابرهای شب تاب»(Noctilucent clouds) را تولید کرد که بعد از پرتاب قابل مشاهده بودند.
«رایت دابس»(Wright Dobbs)، هواشناسی که ابرها را از تالاهاسی و دورتر از محل پرتاب مشاهده کرد، در یک توئیت نوشت: این ابرها هیچگاه قدیمی نمی شوند و بعد از هر پرتاب متفاوت هستند.
ابرهای شب تاب، ابرهای نادری هستند که می توانند به صورت طبیعی هم ظاهر شوند اما تنها زمانی که شرایط ویژه ای پیش بیاید، خویش را نشان می دهند. آنها به صورت کلی در ماه های تابستان، بعد از غروب خورشید قابل مشاهده هستند و با سایر انواع ابرها تفاوت دارند.
پرتاب های اسپیس ایکس معمولاً الگوهای جذابی را در آسمان به جا می گذارند. این الگوها اثرات بی ضرری هستند که از گازهای موشک در جو بالا به وجود می آیند.
اسپیس ایکس تابحال شش بار امسال پرتاب داشته است و شاید بتواند در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ پرتاب طی برنامه های متعدد برسد؛ همچون پرتاب سرنشین دار به «ایستگاه فضایی بین المللی»(ISS) و همچنین، فرصت های آتی با موشک های «فالکون۹»(Falcon 9)، «فالکون هوی»(Falcon Heavy) و احیانا موشک غول پیکر «استارشیپ»(Starship) که هنوز درحال توسعه است.

منبع: