ناسا به دنبال آزمایش فناوری های پیشرفته پزشکی جهت استفاده در کره ماه و فراتر از آن

به گزارش نیوزتل، ناسا به دنبال آزمایش فناوری های پیشرفته پزشکی در فضا به منظور انجام جراحی های آینده در ماه و مریخ است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، پژوهشگران دانشگاه های لوئیزویل(Louisville)، اوربیتال مدیسن(Orbital Medicine) و پردو(Purdue) درحال توسعه فناوری هایی هستند که هدف آنها تنظیم و محدود کردن خونریزی و تسهیل جراحی در فضا است.
بر مبنای بیانیه مطبوعاتی ناسا، برنامه “فرصت های پرواز” در ناسا به پیشرفت نوآوری در پیشرفت های پزشکی مبتنی بر فضا کمک می نماید.
دکتر جورج پانتالوس پژوهشگر ارشد سیستم مدیریت مایعات جراحی(SFMS) از دانشگاه لوئیزویل می گوید: انجام جراحی در فضا چیزی نیست که ما هنوز مجبور به انجام آن باشیم، اما هرچه از زمین دورتر می شویم، احتمال بیشتری وجود دارد که به قابلیت های پزشکی گسترده تری نیاز داشته باشیم و به علت محیط ریزگرانش، جراحی و مراقبت از زخم در فضا بسیار چالش برانگیز خواهد بود.
پژوهشگران این مطالعه در تاریخ ۱۵ و ۱۶ نوامبر، آزمایش هایی را در شرایط ریزگرانش که توسط پرواز یک هواپیما شبیه سازی شده بود، انجام دادند و جدید ترین پیشرفت های SFMS را آزمایش کردند.
این سیستم در هواپیمای اصلاح شده G-FORCE ONE متعلق به شرکت Zero Gravity Corporation افتتاح شد که پروازهای شبیه ساز شرایط ریزگرانش را به صورت مختصر و کوتاه مدت برای پشتیبانی از آزمایش های فناوری در یکی از چالش برانگیزترین محیط های فضایی بوجود می آورد.

جراحی در فضا
لخته های خون و مایعات دیگر حاصل از محل های جراحی یا زخم ها امکان دارد در غیاب گرانش و وجود تجهیزات آلاینده در کابین فضاپیما شناور شوند و شاید بیماری ایجاد کنند.
SFMS دارای یک محفظه شفاف است که محکم به پوست بیمار می چسبد و فضایی را برای ابزارهای جراحی عرضه می کند و در عین حال از نشت مایع جلوگیری می کند.
مکش، آبیاری، روشنایی، دید و داغ کردن همه عملکردهایی هستند که یک دستگاه جراحی چند منظوره(MFSD) می تواند انجام دهد.
دکتر ریچارد متیس پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید: برای مأموریت های طولانی مدت انسان در فضا در ماه، مریخ و سایر مقاصد، احتیاج به نظارت بر وضعیت سلامت فضانوردان و در صورت لزوم، انجام مداخلات مناسب در پاسخ به تغییرات بهداشتی یا شروع بیماری وجود دارد.
دکتر استیون کولیکات از دانشگاه پردو هم با پژوهشگران دیگر روی آزمایش های اخیر کار کرد تا کل سیستم را ترکیب و آزمایش کند و یک دستگاه جداکننده هوای سیال را به سیستم اضافه کند.
ویدیوهایی با وضوح بالا از یک زخم خونریزی کننده شبیه سازی شده توسط پژوهشگران به ثبت رسید و آنها همینطور داده های مهمی را در مورد قابلیت جدید جداسازی خون از هوا جمع آوری کردند. اطلاعاتی که بروزرسانی ها و پیشرفت های سیستم را در آینده راهنمایی و ممکن می کند.

فناوری فشرده “آزمایشگاه روی یک تراشه” برای نظارت بر سلامتی
فناوری “آزمایشگاه روی یک تراشه” که توسط پژوهشگران دانشگاه های کالیفرنیا برکلی و یوتا توسعه یافته است، یک آنالیز کننده میکروسیال قابل برنامه ریزی است که به صورت مستقل آزمایش های بالینی و تحلیل و بررسی های شیمیایی را برای کارهایی مانند نظارت بر کاهش کلسیم فضانوردان، تشخیص التهاب یا شناسایی بیماری های عفونی انجام می دهد.
مهم تر از همه این که این فناوری در ابعاد و بسته بندی کوچکی با ابعاد ۱۰ در ۱۵ در ۱۵ سانتی متر ساخته شده است.
تجهیزات جراحی در پروازهای آزمایشی اخیر با ابزارهای دیگری شبیه سازی شده است که امکان دارد برای حفظ سلامت فضانوردان مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر آنا باترورث از دانشگاه کالیفرنیا برکلی می گوید: این پروازهای سهمی وار زیرمداری برای نشان دادن قابلیت های لابراتوار روی یک تراشه در یک محیط چالش برانگیز با گرانش نزدیک به صفر که در آن سیالات رفتار بسیار متفاوتی دارند، حیاتی هستند.
دکتر جونگکیو کیم از پژوهشگران این پروژه در دانشگاه یوتا می گوید: این یک گام کلیدی برای توسعه موفقیت آمیز سیستم های میکروسیال اختصاصی برای نظارت بر سلامت بالینی در فضا است.
انجام آنالیزهای بالینی در فضا با استفاده از لابراتوار و تجهیزات حجیم که روی زمین استفاده می شوند، امکان پذیر نیست. درعوض، برای ردیابی علایم بدتر شدن وضعیت سلامتی فضانوردان به دستگاههای فشرده تری مانند WetLab-۲ که هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می شود، تکیه می کنند.
سیستم های آزمایشگاهی کوچک می توانند برای کاربردهای فضایی مانند تحلیل و بررسی نمونه ای که بعنوان بخشی از مطالعات برای نشانه های حیات در سیارات و قمرهای دیگر صورت می گیرد، مفید باشند و برای مأموریت های فضایی آینده ناسا باید کاملاً مستقل و کوچک تر شوند.

منبع: