به گزارش نیوزتل، میروسلاو هرماشفسکی(Mirosław Hermaszewski)، نخستین و تنها لهستانی که به فضا پرواز کرد و در ایستگاه فضایی ˮسالیوت ۶ˮ متعلق به اتحاد جماهیر شوروی مستقر شد، در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، میروسلاو هرماشفسکی که نخستین و تا به امروز تنها شهروند اهل کشور لهستان است که به فضا پرواز کرده، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.
مرگ وی توسط دامادش ریشارد زارنکی(Ryszard Czarnecki) که عضو پارلمان اروپا است، از راه توییتر تایید شده است. زارنکی در یک توییت نوشت: از سوی خانواده، خبر بسیار غم انگیز درگذشت ژنرال میروسلاو هرماشفسکی را تأیید می کنم. نخستین فضانورد لهستانی، یک خلبان عالی، یک همسر و پدر خوب و یک پدربزرگ دوست داشتنی به سمت ابدیت رفت.
هرماشفسکی در نقش یک خلبان در نیروی هوایی لهستان بعنوان یکی از ۵۰۰ نامزد برای تبدیل شدن به نخستین فضانورد کشورش انتخاب شد، اما خودش در آن زمان از این مورد خبر نداشت. وی در ابتدا در مورد آنچه که او و خلبانان همکارش برای آن آزمایش می شدند، بی اطلاع بود، تا وقتی که گروه محدود شد و هرماشفسکی متوجه شد که این روند به چه چیزی منتهی می شود.
سرانجام در نوامبر ۱۹۷۶، هرماشفسکی به همراه هموطنش زنون یانکوفسکی(Zenon Jankowski) و دیگر منتخبان از آلمان و چکسلواکی برای پیوستن به برنامه اینترکوسموس(Interkosmos) انتخاب شدند که یک پروژه از طرف اتحاد جماهیر شوروی بود که از متحدان دعوت می کرد تا شهروندان خویش را در مأموریت های فضایی روسیه به فضا بفرستند و آموزش دهند.

هرماشفسکی بعد از دو سال آموزش مقدماتی در مرکز آموزش فضانوردان یوری گاگارین در روسیه، مأموریت یافت تا با فضانورد شوروی به نام پیوتر کلیموک(Pyotr Klimuk) سوار بر موشک سایوز ۳۰ به یک مأموریت هشت روزه به ایستگاه فضایی “سالیوت ۶” برود.
هرماشفسکی تنها چند دقیقه پیش از این که در تاریخ ۲۷ ژوئن ۱۹۷۸ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا برود، اظهار داشت: من، یک شهروند جمهوری خلق لهستان، احساس افتخار می کنم که فرصت انجام یک پرواز فضایی با فضاپیمای شوروی سایوز ۳۰ و اقامت در ایستگاه مداری سالیوت ۶ به من داده شده است. اعتمادی که به من شده است را قدر می نهم و کسی را ناامید نخواهم کرد.
هرماشفسکی با پرتاب در دومین مأموریت در برنامه اینترکوسموس، نود و هفتمین نفری شد که به فضا پرواز کرد و هشتاد و نهمین نفری بود که به دور زمین چرخید.
وی و کلیموک بعد از اتصال به ایستگاه تک ماژول سالیوت، به ولادیمیر کووالیونوک و الکساندر ایوانچنکوف در این ایستگاه فضایی پیوستند.
هرماشفسکی در طول مدتی که در مدار زمین بود، به انجام ۱۱ آزمایش علمی، همچون رشد بلورها و ارزیابی این که چرا بعضی از غذاها در شرایط ریزگرانش طعم بهتری نسبت به سایرین دارند، کمک کرد. وی همینطور از فضا از زمین و بخصوص لهستان عکاسی کرد، باآنکه پوشش ابر بر فراز کشورش تا حد زیادی مانع از گرفتن تصاویر واضح از لهستان شد. او همینطور در طول مأموریت خود، ظرفیت ریه و ضربان قلب خویش را چه در حین ورزش و چه در حالیکه لباس فشار پوشیده بود، اندازه گیری نمود.
هرماشفسکی و کلیموک در تاریخ پنجم ژوئیه ۱۹۷۸ ایستگاه فضایی سالیوت ۶ را با فضاپیمای سایوز ۳۰ ترک کردند و به زمین بازگشتند. ازاین رو هرماشفسکی در نخستین و تنها پرواز فضایی خود هفت روز و ۲۲ دقیقه در فضا بود.

هرماشفسکی در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۱ در شهر لیپنیکی که سابقاً در لهستان بود، اما حالا در اکراین واقع است، به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۶۱ گواهینامه خلبانی خویش را گرفت و تحصیلات خویش را برای تبدیل شدن به یک خلبان جنگنده در “مدرسه عقاب ها” در دِبلین لهستان شروع کرد. وی بعد از فارغ التحصیلی به یک هنگ دفاع هوایی در پوزنان پیوست و آموزش خویش را برای پرواز با جنگنده جت MiG-۱۵ ادامه داد. در نهایت وی در سال ۱۹۷۱ از آکادمی نظامی کارول سوئیرفسکی(Karol Świerczewski) فارغ التحصیل شد.
هرماشفسکی چندی بعد بعنوان فرمانده مدرسه خلبانان جنگنده در دِبلین انتخاب شد و در سال ۱۹۸۷ مدیر این موسسه شد. وی در سال ۱۹۸۸ به درجه سرتیپی ارتقا یافت و سه سال بعد بعنوان فرمانده دوم نیروی هوایی لهستان خدمت کرد. او تا سال ۲۰۰۵ که با بیشتر از ۲۰۰۰ ساعت پرواز از خدمت بازنشسته شد، به پرواز با جت جنگنده ادامه داد.
هرماشفسکی دو بار نامزدی ناموفق برای کسب یک کرسی در پارلمان لهستان داشت، اما در سال ۲۰۰۲ در یک انتخابات محلی پیروز شد.
در سال ۲۰۰۹، هرماشفسکی زندگی نامه خویش را با عنوان “وزنِ بی وزنی. داستان یک خلبان-فضانورد” منتشر نمود.

میروسلاو هرماشفسکی به علت خدماتی که به کشورش عرضه کرد و همینطور شرکت در برنامه های فضایی شوروی مدال ها و جوایز زیادی همچون نشان لنین را دریافت کرد.
وی در سال ۱۹۶۶ ازدواج کرد و صاحب دو فرزند و چهار نوه شد و سرانجام در سن ۸۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

منبع: