گزارش نیوزتل؛ تحولات توئیتر و چالش های حاکمیتی برای کشورها

به گزارش نیوزتل، مدیریت ایلان ماسک بر توئیتر، طی روزهای اخیر، سبب بروز مشکلاتی تازه، افزون بر چالش های پیشین این شرکت شده است. مشکلاتی که سبب افزایش چالش دولت ها و کاربران با این شبکه اجتماعی شده است.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، با پیشرفت ارتباطات و شکل گیری زیست مجازی بشر و بدنبال آن به وجود آمدن پلت فرم های اجتماعی، دولت ها با حواشی بسیاری روبه رو شدند و بدنبال از دست دادن قسمتی از انحصار حاکمیت خود، در پی قانونمند کردن این پلت فرم ها بر آمدند. تا حالا از اتحادیه اروپا گرفته تا دولت های آسیای شرقی و حتی خود آمریکا مقررات بسیاری وضع کرده و بعضاً مبادرت به مسدود سازی برخی پلت فرم ها در کشور خود کرده اند. سال ۲۰۲۲ از این نظر سال بسیار پرحاشیه ای برای رسانه های اجتماعی به ویژه توییتر بود.
۴۳ هزار درخواست دولتهای جهان از توئیتر برای حذف محتوا
۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ برمبنای داده هایی که خود شرکت توئیتر منتشر نموده است، دولت های جهان بین ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۱ درخواست هایی بی سابقه ای برای حذف محتوا از حساب های کاربری مختلف داده اند که تعداد این درخواست ها در این دوره شش ماهه چیزی حدود ۴۳۳۸۷ تقاضای قانونی برای حذف محتوا از ۱۹۶۸۷۸ حساب بوده است.
رسانه های اجتماعی شرکت های غول فناوری با گذشت زمان و به سبب عملکرد نه چندان موفقشان با تلاش دولت ها برای قاعده مند کردن آنها و تعدیل محتواهایشان مواجه گشتند و توئیتر که یکی از موثر ترین پلت فرم های از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می باشد، چالش های بسیار زیادی دراین زمینه داشته است. طبق این آمار ۹۵ درصد درخواست های حذف و تعدیل محتوا مربوط به کشورهای ژاپن، روسیه، ترکیه، هند و کره جنوبی بوده است.
توئیتر همین طور اعلام نمود که به ۵۴ درصد این درخواست های قانونی با ابزارهایی مانند حذف محتوا یا مسدودیت کاربران رسیدگی کرده و از افزایش بیش از پیش این درخواست ها توسط دولت ها ابراز نگرانی کرده است.
در آوریل سال ۲۰۲۲ که خبری تحت این عنوان که ایلان ماسک به بزرگترین سهامدار توییتر تبدیل گشته پخش گردید، کمتر کسی فکر می کرد که هدف نهایی وی خرید کل شرکت باشد. اوایل پاییز سال ۲۰۲۲ میلادی، خبر خریده شدن توئیتر بعد از کشمکش های بسیار، توسط ایلان ماسک، میلیاردر مشهور غیر قابل پیش بینی منتشر گردید و همه چشم هارا بسمت توئیتر و تغییرات احتمالی آینده این پلت فرم برگرداند.
همانطور که انتظار میرفت ماسک دست به اصلاحاتی جدی در توییتر زد که به اختصار به آنها اشاره می نماییم.
* کاهش نظارت و تعدیل محتوا؛ جولان اخبار جعلی و اطلاعات نادرست
ماسک اخیراً اظهاراتی در خصوص باز کردن قفل آزادی بیان در توئیتر و آزاد کردن حساب هایی که بصورت دائمی مسدود شده بودند داشته و بدنبال این اظهارات محدودیت خیلی از حساب ها همچون حساب دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا را برداشته است. از ۲۳ نوامبر نیز توئیتر برچسب گذاری و حذف اطلاعات گمراه کننده و شایعات مربوط به کووید ۱۹ را متوقف کرد. باوجود کوشش های بسیار در سالهای اخیر برای غربالگری محتوا در توئیتر ابزارهای این شرکت اثرگذاری مورد انتظار را نداشته و با اتخاذ سیاست های کاهش تعدیل محتوا، توئیتر به جولانگاه اخبار جعلی و اطلاعات نادرست و گمراه کننده و همین طور بستری برای نفرت پراکنی تبدیل خواهد شد.
*قابلیت نامحدود ویرایش پست ها؛ کاهش مسئولیت پذیری کاربران
این قابلیت می تواند به کاربران این امکان را دهد که توئیت های مجاز خودرا بعد از هزاران بار ریتوئیت و مورد پسند واقع شدن ویرایش کند و به این وسیله مطالب بدون مجوز حاوی نفرت پراکنی، ترویج خشونت و… را منتشر کنند. از طرفی تعدادی از کاربران نیز می توانند برای سرباز زدن از مسئولیت پیام های سابقا انتشار یافته خود آنها را ویرایش کنند.
*کسب درآمد از تیک آبی؛ بی اعتباری توئیتر
ایلان ماسک با قرار دادن حق عضویت برای تیک آبی که نشان دهنده احراز هویت است و عموماً افراد سرشناس شایستگی نشان داده شدن آنرا در حساب کاربری خود دارند، موجب بی مدلول شدن این نماد شد برای اینکه خیلی از اکانت هایی که سازنده آنها هویت معتبر و مشخصی ندارد از زمان این تغییر توانسته اند تیک آبی بگیرند و عملاً فعالیت ارگانیک اکانت هایی که پس از مدت ها فعالیت و کوشش برای راستی آزمایی اکانت خود تیک آبی گرفتند نادیده گرفته و جانشین آن حق عضویت شد و اعتبار به یک ابزار فروشی بی ارزش تبدیل شد. یکی از این اکانت های عجیب با نام عیسی مسیح که اخیراً بدنبال این تغییر توئیتر موفق به گرفتن تیک آبی شده مثال بارز این ادعاست.
*اخراج کارمندان
یکی دیگر از اقدامات جنجالی ماسک این بود که بعد از خرید توئیتر تعداد زیادی از کارمندان قدیمی توئیتر را اخراج کرد. وی علت این اقدام را برگرداندن توئیتر به مسیر اصلی خود قلمداد کرد. هر چند این اقدام تأثیر مستقیم و قابل رویتی روی توئیتر نگذاشته اما تغییر کارمندان در بسیاری از موارد به مفهوم تغییر استراتژی ها و رویه ها سابق است که به مرور زمان می تواند سبب تغییرات اساسی این رسانه ی اجتماعی شود.
توئیتر در گذشته خود با برخی کشورها به مشکل خورده و اخیراً این مشکلات بیشتر شده و از جانب دیگر احتمالات و گمانه زنی هایی در خصوص تبعات اقدامات توئیتر و تناقض آن با قوانین تنظیم گری کشورهای بزرگی که بازارهای اصلی این پلت فرم هستند وجود دارد. در ادامه به تعدادی از این تناقض ها و نگرانی های کشورهای مختلف می پردازیم.
نگرانی های اتحادیه اروپا و مکرون
تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا، خطاب به مدیریت جدید توئیتر گفته است: «توئیتر برای منطبق کردن خود با مقررات اتحادیه اروپا مسیری طولانی در پیش دارد.» هنوز کارهای بزرگی باید انجام گیرد، توئیتر باید سیاست های شفافیت کاربر را اجرا، سیاست تعدیل محتوا را تا حد زیادی تقویت کرده و از آزادی بیان محافظت، با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی مبارزه و تبلیغات هدفمند را محدود کند.»
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز بعد از گفتگوی اخیرش با مدیر جدید توئیتر که بگفته وی بدنبال اعلام نگرانی ها پیرامون سیاست های تعدیل محتوای توئیتر صورت گرفته، در توئیتی نوشته است: «اتخاذ سیاست های روشن و شفاف، بهبود وضعیت تعدیل محتوا و در عین حال صیانت از آزادی بیان باید در راس کوشش های توئیتر قرار گیرد تا بتواند خودرا با سیاست های اتحادیه اروپا همسو کند.» پیش تر نیز امانوئل مکرون در تاریخ اول دسامبر سال ۲۰۲۲ طی سفری به ایالات متحده ی آمریکا در مصاحبه ای اظهار داشت که به ضرورت محدودیت هایی برای آزادی بیان و مسئولیت پذیری در مقابل آن اعتقاد دارد.
تلاش ایالات متحده آمریکا برای تعدیل محتوای توئیتر
ماسک اخیراً در یکی از توئیت های خود اظهار کرده که فایل های توئیتر درباره ی سرکوب آزادی بیان در کشورها را فاش می کند و وی همین طور اظهار کرده است که حتی مقابل از میان رفتن آزادی بیان در آمریکا هم ایستادگی می کند. این امر موید این است که ایالات متحده آمریکا مانند خیلی از کشورها بدنبال تعدیل محتوا برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج و بعضاً برای دستیابی به تعدادی از منافع دولت می باشد. ایلان ماسک در ادامه اظهارات خود فایل هایی را منتشر نمود که مشخص می کرد مدیریت سابق در اقدامی عجیب محتواهای مربوط به لپ تاپ رها شده پسر جو بایدن را در خصوص معرفی کردن یک تاجر اوکراینی به پدرش مسدود کرده و به مردم اجازه صحبت درباره ی این مسئله را نداده است. سال ۲۰۲۰ نیویورک تایمز طی گزارشی اظهار نمود که در زمانی که بایدن معاون باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا بوده، پسرش تاجری اوکراینی را به وی معرفی کرده. این مطلب جنجال برانگیز به حاشیه رفت و برجسته نشد که یکی از دلایلش فیلتر و سانسور این جریان از طرف توئیتر بود. این پلت فرم مدعی است که بعد از افشای ایمیل دموکرات ها در سال ۲۰۱۶ توئیتر یا در حقیقت دولت آمریکا سیاستی در خصوص عدم توزیع اطلاعات بدست آمده از هک اتخاذ نموده و سانسور گسترده این شبکه ی اجتماعی نیز ناشی از همین سیاست است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده ی آمریکا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ در اجلاس Dealbook نیویورک تایمز روی لزوم رعایت چارچوب های خاص تعدیل محتوا توسط توئیتر اصرار کرد و در ادامه اظهار نمود که شرکت های رسانه های اجتماعی نیز مانند سایر پخش کننده ها مانند رادیو و تلویزیون باید مشمول چنین قوانینی باشند و فرقی میان آنها نیست.
هند و تشدید مشکلات قدیمی با توئیتر
فعالان و روزنامه نگاران هندی این روزها درگیر این سوال اند که آیا هرج و مرجی که پیرامون توئیتر بعد واگذاری آن به ماسک به وجود آمده می تواند منجر به تغییرات اساسی در توئیتر هند، سومین بازار بزرگ این پلتفرم، بعد از ایالات متحده و ژاپن شود یا خیر؟ این در حالیست که یکی از نخستین تصمیمات ایلان ماسک در خصوص اخراج پنجاه درصد کارمندانش سبب اخراج نود درصد از ۲۰۰ کارگرش در هند شد که در نهایت به مستهلک شدن مهندسی و مدیریت محتوای توئیتر در هند منجر گردید برای اینکه توئیتر سابقا از کارمندان هندی خود برای نظارت بر پست ها و مسدود کردن حساب ها در صورت نقض شرایط قانونی هند استفاده می کرد.
موضوع دیگری که موجب تضاد منافع بین ماسک و هند می شود اختلاف طولانی مدت بین این پلت فرم با حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) و نخست وزیر هند نارندرا دامورداس مودی، یکی از رهبران این حزب است. بگفته توئیتر دولت هند از توئیتر درخواست داشته که تعدادی از محتواها را که حزب حاکم را مورد تهاجم قرار می دهند، تعدیل و یا مسدود کند و مدیران این شرکت در دادگاه در ماه ژوئن استدلال کردند که درخواست دولت برای مسدود کردن حساب ها شفاف نیست و هدف قرار دادن محتوای سیاسی و روزنامه نگاری جایگاه این پلت فرم را به عنوان فضای امن برای آزادی بیان تهدید می کند.
دولت هند با بهره گیری از قانون فناوری اطلاعات می کوشد رسانه های اجتماعی را به سمت مسیری که منافع دولت را تامین می کند هدایت کرده و با این کار حق حاکمیت دولت خودرا حفظ کند.
این در حالی است که ماسک بارها خودرا به عنوان یک فرد معتقد به آزادی بیان مطلق و مخالف محدود کردن بیان بوسیله مسدود کردن حساب ها معرفی کرده ولی بسیاری معتقدند که پس از به دست آوردن مدیریت، بیشتر تمرکز خودرا بر روی افزایش درآمد توئیتر گذاشته است. تعدادی از فعالان و اعضای جامعه تجاری معتقدند که ایجاد تعادل بین این دو هدف متناقض غیر امکان دارد.
با تمام این تفاسیر دولت هند همچنان بر روی مواضع خود پافشاری می کند و راجیو چاندر اسخار، وزیر فناوری اطلاعات هند در ماه اکتبر در این جهت اظهار داشت: «قوانین ما برای پلت فرم ها بدون توجه به مالکیت آنها یکسان است و انتظار رعایت قوانین و مقررات هند همچنان باقی است.»
مودی با حدود ۸۵ میلیون دنبال کننده، یکی از پر فالوئرترین سیاستمداران در جهان است. با اینحال منتقدان نخست وزیر را متهم می کنند که از رسانه های اجتماعی برای ترویج ناسیونالیسم هندو و حمله به مسلمانان و منتقدان استفاده می نماید.
چالش های اخراج کارمندان توئیتر در ژاپن
ژاپن، دومین کشور پر جمعیت توئیتر است. طبق آمار ۴۰ درصد ژاپنی ها یعنی چیزی حدود پنجاه میلیون نفر از توئیتر استفاده می نمایند. بیشتر جمعیت کاربران ژاپنی توئیتر را جوانان حدود ۲۰ سال و سپس نوجوانان و سپس افراد بالای سی سال می سازند. در پی تغییرات اخیر توئیتر و اخراج خیلی از کارمندان غیر همسو با مدیریت جدید دولت چشم انتظار تغییرات عملکرد این پلت فرم است. شایان ذکر است که ماسک طی تماسی با کارمندان اظهار داشت که بدنبال استخدام یک تیم مهندسی مرکزی در ژاپن است و محبوبیت وی بین ژاپنی ها برای وی حائز اهمیت می باشد.
در پی اخبار مربوط به توئیتر مصاحبه ای با الیزابت بیتی، خبرنگار ژاپنی ژاپن تایمز، متخصص حوزه ی شرق آسیا، درباب نحوه ی تأثیرگذاری اصلاحات اخیر ایلان ماسک روی ژاپن انجام شد. وی معتقد می باشد که وضعیت دفاتر توئیتر در ژاپن بدنبال اخراج بیش از نیمی از کارمندان به سبب سیاست های تعدیل نیروی ایلان ماسک بسیار آشفته است و تغییرات با سرعت در حال انجام می باشد و این در حالیست که ژاپن قوانین استخدامی سرسخت و ساماندهی شده دارد و برخی از کارمندان اخراج شده معتقد به نقض این قوانین و بدنبال احقاق حقوق خود هستند.
آینده ابهام آلود توئیتر در تندباد تحولات
با توجه به عقاید افراطی و در عین حال متناقض ایلان ماسک، باید دید در آینده کشورها چه پاسخی به رعایت نشدن قوانینشان که پیش تر توئیتر پذیرفته بوده نشان می دهند. باتوجه به ماجراهای انتخابات ریاست جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا و ادعای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات و تهییج مردم و طرفدارانش به آمدن به خیابان ها، حالا که حساب توئیتر ترامپ از حالت تعلیق درآمده این فرد و اشخاص دیگر قادرند برای کشورها بحران زایی کنند و از طرفی، اتحادیه اروپا و دولت ایالات متحده آمریکا نیز تاکید خودرا روی لزوم افزایش تعدیل محتوا در توئیتر و تنظیم گری رسانه های اجتماعی به طور کلی، خصوصاً توئیتر بیشتر کرده اند.
باید دید واکنش توئیتر به این قبیل مسائل چه خواهد بود؟ آیا دولت های کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، هند و اتحادیه اروپا به توئیتر این اجازه را می دهند که امنیت و ثبات را قربانی آزادی بیانی که منجر به افزایش اخبار جعلی، نفرت پراکنی، ایجاد هرج و مرج و برهم خوردن ثبات و امنیت می شود، کند یا آزادی بیان تنها ادعا و شعاری بیش نیست تا در سایه آن اهداف منفعت طلبانه توئیتر دنبال شود.