گزارش مهر از نمایشگاه هفته پژوهش؛ خودنمایی فناوری های بومی در بزرگترین گردهمایی پژوهشگران ایرانی

به گزارش نیوزتل، در بیست و سومین نمایشگاه هفته پژوهش، چندین محصول فناورانه رونمایی گردید که از مهم ترین آنها میتوان به پهپادهای دانشگاه خواجه نصیر، کپسول سرنشین دار و دستگاه اکسیژن ساز سخنگو اشاره نمود.

خبرگزاری مهر، گروه دانش و فناوری؛ مهتاب چابک: هرچند خیلی از دانشگاه ها برنامه های هفته پژوهش و فناوری را از آغاز آذرماه آغاز کردند اما برپایه برنامه ریزی صورت گرفته، برنامه های در رابطه با حوزه پژوهش با شعار «پژوهش و فناوری، پیشران تولید و دانش بنیان» از ۱۲ تا ۱۷ آذر ماه در سطح استانی برگزار گردید. هفته پژوهش در سطح ملی هم همزمان با افتتاحیه نمایشگاه های «ایران ساخت»، «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار» و «تستا» با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ۱۹ آذرماه شروع شد و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.
نمایشگاه پژوهش و فناوری ۱۴۰۱ از چندین جهت تفاوت هایی با نمایشگاه ۱۴۰۰ دارد؛ نخست این که با عنایت به این که ۲ معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، آینده نگاری و آینده پژوهی را بعنوان مأموریت های خود دنبال می کنند، از این جهت غرفه هایی مجزا برای هوش مصنوعی، کوانتومی و متاورس در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است. همینطور برای اولین بار در یک رقابت کشوری، بعضی از انجمن های علمی به نمایشگاه راه پیدا کرده اند و ۲۸ غرفه به آنها تعلق گرفته است تا دستاوردهای خویش را عرضه کنند.
ارائه نیازهای فناورانه خارجی ها در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی
یکی دیگر از خصوصیت هایی که جشنواره سال جاری را با سالهای گذشته متمایز می کند، حضور نمایندگانی از کشورهای خارجی در نمایشگاه تستا (تقاضای ساخت و تولید ایرانی) است؛ سال جاری نمایندگانی از کشورهای ازبکستان، ارمنستان، ترکیه و بوسنی در این نمایشگاه حضور دارند و نیازهای فناورانه خویش را مطرح می کنند. مهدی پاکزاد رئیس دبیرخانه تستا به خبرنگار مهر می گوید: در مدت ۳ روز برگزاری نمایشگاه تستا تعداد ۴۰ تفاهمنامه میان طرف های ایرانی و نمایندگان این کشورها منعقد شده است و در کنار بخش بین المللی، دستگاه هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو نیازهای فناورانه خویش را عرضه نموده اند.
از آن سو برپایه آماری که در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته است، تعداد کل فناوری هایی که در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار عرضه شده، یک هزار و ۷۰۰ فناوری بوده است که از این تعداد، ۲۴۸ فناوری در ارتباط با پارک های علم و فناوری و ۱۷۷ فناوری در ارتباط با مراکز رشد و مابقی در ارتباط با دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی است. همینطور در اولین روز از نمایشگاه، ۳۰ فناوری منتخب رونمایی گردید که از این تعداد، ۱۲ فناوری در ارتباط با پارک های علم و فناوری و مراکز رشد است. در نمایشگاه سال جاری ۲۴ دانشگاه، ۲۹ پارک علم و فناوری، ۴ مرکز رشد، ۲۳ مؤسسه تحقیقاتی و ۱۳ پژوهشگاه حضور داشتند.
یارانه تجاری سازی برای متقاضیان فناوری
همچنین سال جاری هم به سیاق سالهای اخیر، مشوق هایی برای متقاضیان فناوری در زمینه بهره گیری از فناوری های تولید داخل در نظر گرفته است که «یارانه تجاری سازی» نام دارد؛ امید رضایی فر، مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم در گفتگویی که در حاشیه این نمایشگاه با مهر داشت، در رابطه با این یارانه توضیح داد و اظهار داشت: این یارانه در چارچوب امضای تفاهمنامه میان طرف های عرضه و تقاضای فناوری در محل نمایشگاه اعطا می شود.
مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم مبلغ این یارانه را ۱۰ میلیون تومان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان عنوان نمود و اظهار داشت: ۵۰ درصد تسهیلات یارانه ای به خریدار و ۵۰ درصد به فروشنده پرداخت می شود، ولی در صورتیکه طرف خریدار مایل به دریافت این تسهیلات نباشد، بعنوان مشوق به شرکتهای دانش بنیان و فناور پرداخت می شود.
این مقام مسئول وزارت علوم تعداد تفاهمنامه های منعقد شده میان شرکتهای مستقر پارک و صنایع را حدود ۲۰۰ مورد عنوان نمود و اظهار داشت: ارزش این قردادها ۱۶۰ میلیارد تومان برآورد می شود که معاونت فناوری وزارت علوم، ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ هر قرارداد را یارانه می دهد که در مجموع ۲۵ میلیارد تومان برای این قراردادها یارانه پرداخت کرده ایم.
خبرنگار مهر به منظور معرفی جدید ترین فناوری ها و دستاوردهای پژوهشی فناوران و محققان کشور در نمایشگاه حضور یافت و در گفتگوهای مجزا با محققان دانشگاه ها، شرکتهای دانش بنیان و پارک های علم و فناوری در جریان جزئیات این دستاوردها، نحوه ساخت و کابردهای آن قرار گرفته است که مشروح آنرا در این گزارش می خوانید:
فناوری های برگزیده هفته پژوهش؛ از کپسول فضایی کاووس تا پرنده های ناظر و بازرس نصیر
در بخش فناوری های منتخب، یک کپسول سرنشین دار که توسط پژوهشگاه هوافضا در نمایشگاه عرضه شده بود، رونمایی گردید. کارشناس پژوهشی پژوهشگاه هوافضا که در نمایشگاه حضور دارد، به عرضه جزئیاتی از این کپسول می پردازد و به خبرنگار مهر می گوید: این کپسول ۷۰ درصد سرنشین دار «کاووس» نام دارد. این کپسول یک نمونه عملیاتی بوده که تمام تست ها بر روی آن انجام شده و از سه بخش اصلی سامانه بازیابی، محفظه دو پوسته سرنشین دار (که یک موجود زنده و یا فضانورد در این محل می نشیند) و سامانه خدمات تشکیل شده است.
وی ضمن اشاره به این که بدنه این کپسول تمام آلومینیومی است، اظهار داشت: مأموریت این کپسول زیرمداری بوده و ارتفاع اوج آن ۱۳۵ کیلومتر است و برای ۴ دقیقه شرایط خارج از جو را تجربه می کند؛ یعنی ۴ دقیقه بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر است. کل مأموریت حدود ۱۵ دقیقه است و بازیابی آن توسط دو چتر صورت می گیرد و از ۱۰ کیلومتر چتر اول کار می کند که کارکرد آن ترمزی است و در ۷ کیلومتری زمین، چتر دوم کار می کند که چتر اصلی است و با سرعت ۸ تا ۱۰ متر بر ثانیه بازیابی می شود.
این کارشناس پژوهشی پژوهشگاه هوافضا افزود: تجهیزات الکترونیکی این کپسول، تجهیزات مخابراتی است و تمام تست های زمینی آن انجام شده و در نوبت پرتاپ قرار دارد. نوبت پرتاب هنوز معلوم نیست و هر زمان متولی این پرتابگر (وزارت دفاع) اعلام نماید، ما آماده پرتاب هستیم. اگر این پرتاب موفقیت آمیز باشد، در فازهای بعد نمونه ۱۰۰ درصد این کپسول که قابلیت قرار گرفتن فضانورد را دارد، می توانیم بسازیم.

در غرفه دانشگاه خواجه نصیر ۲ دستاورد فناورانه به چشم می خورد و چندین دانشجوی جوان درحال پرزنت کردن این دستاوردها به علاقه مندان حاضر در نمایشگاه هستند. یکی از این دستاوردها، «پرنده ناظر نصیر» نام دارد که یک پهپاد عمود پرواز است. به سراغ یکی از این دانشجویان می روم تا در رابطه با جزئیات این پرنده اطلاعاتی کسب کنم؛ سجاد قره جانلو دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی هوافضا دانشگاه خواجه نصیر در رابطه با این پهپاد عمودپرواز می گوید: در این پرنده از موتور احتراقی استفاده شده و ۲ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه موتورش است. ۲ لیتر ظرفیت سوخت دارد و وزن خود سازه، بدون در نظر گرفتن سوخت ۶ کیلوگرم است و می تواند ۵ کیلو بار و محموله با خود حمل کند.
این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر اضافه کرد: اگر ارتفاع تهران را هزار و ۲۰۰ متر در نظر بگیریم، می تواند هزار متر از سطح تهران بالا برود و با سوخت حداکثری، قابلیت این را دارد که بیشتر از ۴ ساعت در یک نقطه شناور و معلق بین زمین و آسمان بماند. در مقابل اغتشاشات جوی می تواند پایداری خویش را حفظ کند و برای پروژه های عکس برداری، شناسایی، سم پاشی، دیده بانی و انتقال برخی از اجسام مثل انتقال خون و یا امور اضطراری می تواند کاربرد داشته باشد.
وی اضافه کرد: این پنجمین نمونه ساخت این پهپاد است و در چند روز گذشته صندوق هایی حمایتی برای خرید آن اعلام آمادگی کرده اند؛ همینطور هر روز ۳- ۴ نهاد یا حتی شخص به صورت خصوصی برای خرید این پهپاد به ما رجوع می کنند. هزینه تحقیقاتی این طرح ۱ میلیارد تومان بوده و هم اکنون ۲۰۰ میلیون تومان برای این پرنده هزینه شده است.

کمی آنطرف در غرفه دانشگاه خواجه نصیر، یک پهپاد دیگر به نمایش درآمده است. نام این پهپاد «بازرس» نام دارد و از راه هوش مصنوعی از سازه های مختلف عکسبرداری و یا بعضاً مبادرت به ضبط فیلم می کند. با ارشیا صوری، سرتیم تیم هوشیار که زیر مجموعه دانشگاه خواجه نصیر فعالیت دارد، در رابطه با این پروژه صحبت می کنم. صوری می گوید: ماهیت این پهپاد به این صورت است که داخل باکس خودش پرواز اتوماتیکی دارد و از مقر خودش بلند می شود و به صورت اتوماتیک سازه های مختلف را اسکن کند؛ سازه می تواند نیروگاه، سد و یا پل ها باشد. پس از اینکه پرواز خویش را انجام داد روی آشیانه خود فرود می آید و تمام اطلاعات از راه یک شبکه کدگذاری شده، به دست سرورهای ما می رسد و کار سیستم هوش مصنوعی ما آغاز می شود.
این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر اضافه کرد: تصاویر به دست آمده از پهپاد و یا فیلمها کنار هم قرار می گیرند، یک اسکن و یا عکس سایر بزرگ از سازه را به ما می دهد. پس از آن وارد سیستم نویز گیر یا سیستم پردازش تصویریر ما می شود. وقتی این خدمات را به یک شرکت یا شخص خاصی عرضه می دهیم، یک حساب کاربری تعریف می نماییم و دقایقی پس از اینکه پهپاد پرواز خویش را انجام داد تمام اطلاعات به دست آمده و تمام تحلیل های انجام شده روی حساب کاربری قرار می گیرد و کارشناس می تواند به آن دسترسی داشته باشد. حتی این پهباد می تواند از راه حساب کاربری برنامه ریزی پرواز داشته باشد مثلا در یک ماه دو هفته یکبار یا مثلا هفته ای یکبار پرواز را انجام دهد.
وی دقت این پهپاد را نسبت به نمونه مشابه خارجی آن دقیق تر دانست و اظهار داشت: نمونه خارجی این پهپاد از نظر دقت به پای این نمونه نمی رسد و دقتش در مساحت یابی و طول و عرض یابی تا میلی متر هم می رسد.

اکسیژن ساز نانویی مبتنی بر اینترنت اشیا
در بخش فناوری های منتخب نمایشگاه، یک محصول از دانشگاه فنی و حرفه ای عرضه شده است. این محصول یک دستگاه اکسیژن ساز مبتنی بر پروتکلهای ارتباطی اینترنت اشیا و فناوری های نانو نام دارد و فناوری آن متعلق به سید محمد مهدی رضوی است. سحر صابری منش مسئول فنی یک شرکت دانش بنیان در نمایشگاه حضور دارد و در رابطه با این محصول توضیح می دهد. او می گوید: این دستگاه اکسیژن ساز با عنایت به قابلیت هایی که دارد، ثبت اختراع شده و نمونه داخلی و خارجی هم ندارد.
وی اضافه کرد: این دستگاه اپلیکیشن پزشک و بیمار را دارد و علایم حیاتی بیمار همچون فشار خون و ضربان قلب از راه اپلیکیشن به پزشک انتقال می دهد و در صورتیکه اتفاقی بیفتد از راه دور، پزشک آگاه می شود. از فناوری نانو بر روی این دستگاه استفاده شده است و به جهت اینکه فردی که از این دستگاه استفاده می نماید، در معرض بیماری های جدید و یا تشدید بیماری است این فناوری از این اتفاق جلوگیری می کند و هوای عاری از هرگونه میکروب را به دهان بیمار هدایت می کند.
صابری منش کاربرد و بازار هدف این دستگاه را بیمارستان ها، مراکز بهداشت و درمان، منازل و ویژه بیماران تنفسی و شیمیایی عنوان نمود و اظهار داشت: این دستگاه غیر از این که اپلیکیشن دارد، ریموت کنترل هم دارد و نمایشگر آن کاملاً لمسی است و به ۳ زبان روز دنیا فارسی، انگلیسی و عربی سخنگویی دارد. هم اکنون فقط یک نمونه از این دستگاه ساخته شده اما تا یکی دو هفته دیگر به تولید انبوه می رسد. خرید این محصول در بازار بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان ارزیابی شده است.

منحصر به فرد ترین غرفه دانشگاهی در بیست و سومین نمایشگاه هفته پژوهش، غرفه دانشگاه شهید بهشتی بود به طوری طراحی و نوع سازه این غرفه، آنرا از سایر غرفه ها متمایز کرده بود؛ این سازه با معماری نوآورانه ای به همت محققان و دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی اجرا شده بود که در واقع رساله دکتری یکی از دانشجویان دانشکده مذکور بوده است.
در غرفه دانشگاه شهید بهشتی محصولات زیست فناورانه شامل محصولات دارویی، کیت های تشخیصی، انواع کشت بافت؛ عصاره های دارویی که در پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی و دانشکده علوم و فناوری زیستی در غرفه دانشگاه عرضه شده اند؛ هوش مصنوعی و نوآوری های حوزه IT از دیگر بخش های غرفه دانشگاه به حساب می آید. همینطور این دانشگاه دستاوردهای علمی و فنی انجمن های علمی و فنی مردم نهاد و نهادهای علمی وابسته به دانشگاه را به مناسبت سال جهانی علوم پایه و توسعه پایدار در غرفه دیگری به معرض نمایش گذاشته است.

یکی دیگر از فناوری های نوظهور که در بیست و سومین نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن بازار عرضه شده است، «کنترل مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکب با استفاده از روش نابارورسازی حشرات SIT به صورت پایلوت» نام دارد. در این طرح پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و سازمان انرژی اتمی ایران همکاری کرده اند. با کارشناس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای که در نمایشگاه حضور دارد، در رابطه با این فناوری گفتگو کردم. او می گوید: این دستاورد استفاده از تکنیک «نابارورسازی حشرات» در جهت کنترل آفات بخصوص مگس میوه است که در مرکبات کاری های کشور سالیانه خسارت زیادی می زند.
وی اضافه کرد: هم اکنون این مگس در ۲۵۰ هکتار از مرکبات کاری های شمال کشور رهاسازی شده و انشالا مقرر است کارخانه تولید آن راه اندازی شود تا برای کل کشور خدمات دهی داشته باشند. در این طرح از فناوری هسته ای عقیم سازی برای حشرات نر استفاده شده و وقتی این نوع مگس در محیط رهاسازی می شود، با حشرات ماده جفت گیری می کنند ولی اولاد آنها خاصیت باروری ندارند و به این صورت جمعیت حشرات کنترل می شود. این فناوری برای نخستین بار است که TRL گرفته یعنی کاملاً قابلیت صنعتی شدن را دارد. با عنایت به نتایج حاصل از تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی روی این حشره مشخص شده است که مؤثرترین روش های کنترل این آفت و به صورت کلی مگس ها روش هسته ای نابارورسازی است.

یکی دیگر از فناوری های عرضه شده توسط فناوران دانشگاه ارومیه، طراحی و پیاده سازی «سیستم تشخیص خستگی راننده بر اساس پردازنده توسعه یافته RIscV» نام دارد.
سیستم طراحی شده یک سیستم تشخیص خستگی راننده بر اساس الگوریتم شبکه های عصبی پیچشی است؛ این سیستم به واسطه دوربینی که به آن متصل شده، قابلیت عکسبرداری از چهره راننده را دارا است و با استفاده از تصاویر گرفته شده توسط دوربین مذکور سیستم می تواند وضعیت راننده را از نظر باز یا بسته بودن چشم و دهان بررسی نموده و وضعیت راننده را در حالت های عادی خواب آلوده و خواب طبقه بندی و توسط ال ای دی های موجود است روی دستگاه اعلام نماید. حوزه کاربرد بازار هدف این فناوری صنعت خودروسازی است.

فناوری دیگری که پارک علم و فناوری خراسان شمالی و با حمایت یک شرکت دانش بنیان در نمایشگاه عرضه کرده است، «تولید شمش منیزیم» نام دارد؛ در این فرایند جهت تولید فلز منیزیم که به فلز هزاره سوم معمول است، از ماده اولیه دولومیت استفاده می شود، این فرایند بگونه ای طراحی شده که تمام خط تولید آن در داخل کشور ایجاد می شود و نیازی به واردات تجهیزات وجود ندارد.
محصول نهایی شمش فلز منیزیم بوده که یک محصول کاملاً صادرات محور بوده که با عنایت به انرژی بر بودن فرایند و کم آب بودن، روش تولیدی مناسب با اقلیم ایران دارد. این شمش در صنایع خودروسازی کشتی سازی و هواپیما سازی به کار می آید.
کفش خورشیدی هوشمند
محصول قابل توجهی دیگری که در نمایشگاه عرضه شده، یک «کفش هوشمند برای افراد کم توان با قابلیت شارژ گوشی از راه انرژی خورشیدی» است که حامی مالی اجرای طرح دانشگاه فنی و حرفه ای و مرضیه معین نجف آبادی عرضه کننده این فناوری بوده است.
این کفش هوشمند و خورشیدی قابلیت ارسال آلارم به شیوه های مختلف به انتخاب فرد را در صورت وجود مانع در فاصله تعریف شده را دارا است؛ یکی از شیوه های اطلاع رسانی به صورت لرزش است که این مورد جهت استفاده فرد در مکانهای شلوغ و پر هیاهو و همینطور جهت استفاده افراد کم شنوا طراحی شده است.
ویژگی دیگر این کفش ارسال موقعیت مکانی افراد بوده و حتی در صورت افتادن فرد بر روی زمین هشداری روی گوشی از پیش تعیین شده می دهد و برای عدم ایجاد محدودیت در حین استفاده، این کفش با استفاده از انرژی خورشیدی کار می کند و با ذخیره این انرژی جهت استفاده در شب هم مناسب می باشد. البته این تجهیز با شارژ گوشی هم قابل شارژ بوده و حتی گوشی همراه، تبلت و هدفون را شارژ می کند. لژ این کفش به صورتی طراحی شده که تجهیزات در نقاط فشار قرار نگرفته اند و هیچ صدمه و فشاری به تجهیزات و به پای وارد نمی گردد، همینطور نوع بافت این کفش سبب پیشگیری از تعرق و خستگی پا دفع بوی بد پا پیشگیری از بیماری هایی همچون قارچ می شود.

ربات پرنده برای گرد افشانی باغات
۳ فناور از دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران محصولی با عنوان «ربات پرنده گرده افشان» را عرضه کرده اند؛ این فناوری به این صورت است که با عنایت به این که بعضی از گیاهان و درختان در مزارع کشاورزی احتیاج به گرده افشانی مصنوعی دارند، این کار معمولا به صورت دستی و توسط کارگر انسانی صورت می گیرد و فناوری عرضه شده توسط این فناوران شامل یک ربات چهار ملخه مجهز به مخزن ذخیره گرده سیستم پاشش برای گرد افشانی و با باغات مانند درخت گردو است.
مدل سازی دینامیک، کنترل شبیه سازی جریان هوا و گرده به صورت نرم افزاری انجام شده و سپس ربات به صورت کامل طراحی و ساخته شده است. عملکرد ربات در یک مزرعه گردو بررسی شده پس از چند ماه افزایش بالای ۱۳۰ درصد محصول درختان گردوی جوان مشاهده شد.

محققان دانشگاه تربیت مدرس شبه استخوان ساختند
پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به عرضه محصول فناورانه ای با عنوان «تولید گرفت استخوانی کلاژن / کلسیم فسفات» شده اند؛ یکی از دانشجویان پژوهشگر این دانشگاه در رابطه با این محصول به خبرنگار مهر توضیح می دهد و می گوید: شکستگی استخوان یکی از اشکالات اصلی سلامت عمومی بوده و نیاز برای بازسازی استخوان به موازات افزایش سن و جمعیت به سرعت رو به افزایش است. از طرفی دیگر سالانه تعداد زیادی از افراد و بخصوص در قشر مسن مشکلات ضایعات دیسک های بین مهره ای رخ می دهد که عوامل ایجاد کننده آنرا عللی همچون افتادن ضربه سخت، کشش یا دررفتگی می سازند که پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس برای این چالش چاره ای عرضه کرده اند.
این دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: کامپوزیتی ساخته شده که با هدف مهندسی بافت استخوان و به سبب ترمیم ضایعات ارتوپدی و دندانی طراحی شده است؛ این محصول خاصیت تحریک استخوان سازی و هدایت رشد استخوان را دارد که ساختار استخوان طبیعی انسان را شبیه سازی می کند. این محصول همینطور قابلیت شبیه سازی بافت استخوان، استخوان زائی و عروق زایی زیست سازگاری بالا با انعطاف پذیری بالا در فرم دهی و قابلیت ردیابی از راه رادیوگرافی را دارد. به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، فناوری هایی که در این گزارش به آن اشاره شد، تنها بخشی از دستاوردهای پژوهشگران ایرانی به حساب می آید که در بیست و سومین نمایشگاه هفته پژوهش خوش درخشیدند؛ خیلی از جوانان و پژوهشگران فناور حاضر در این نمایشگاه خواهان حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای انبوه سازی و بیشتر دیده شدن خلاقیت و نوآوری های محصولاتشان بوده و چشم انتظار نمایندگانی از سازمان ها و نهادها برای عقد قرارداد بودند؛ برخی دیگر از فناوران اما خبر می دادند که محصولاتشان خریداری شده و درمرحله عقد قرار داد و در آستانه انبوه سازی قرار دارند. امید است صنایع و شرکتهای خصوصی با اتکا به دانش پژوهشگران ایرانی، با پشتیبانی از محصولات فناورانه بومی گامی بلند در جهت تعمیق ارتباط دانشگاه و صنعت بردارند. خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید