پرواز موفقیت آمیز کپسول اوریون در نزدیکی ماه

به گزارش نیوزتل، کپسول ˮاوریونˮ در مهم ترین عملیات از مأموریت خود توانست با موفقیت به ماه نزدیک شود و مقامات ناسا را شگفت زده کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول “اوریون”(Orion) ناسا، یکی از مانورهای کلیدی اولین سفر خویش را با موفقیت به پایان رساند. این مانور مهم، پرواز از نزدیکی ماه بود که طی آن، اوریون تا فاصله ۸۱ مایلی سطح ماه نزدیک شد. این عملیات به چند دلیل مهم بود که مهم ترین آنها یک آزمایش حیاتی برای سیستم پیشرانه است.
مقامات ناسا می گویند که اعضای گروه مأموریت “آرتمیس۱”(Artemis 1) بعد از مشاهده عملکرد کپسول اوریون در راه خود به سمت مدار ماه، شگفت زده شده اند.
آرتمیس۱ روز ۱۶ نوامبر در ساعت ۱: ۴۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی به فضا پرتاب شد و از “مرکز فضایی کندی”(KSC) در فلوریدا پرتاب شد و نمایشی دیدنی از قدرت محض موشک “سامانه پرتاب فضایی”(SLS) ناسا بود. کپسول اوریون اندکی بعد از آن به مدار زمین رسید و سپس ۸۷ دقیقه بعد از پرتاب، عملیات معروف به “ورود به مدار انتقال ماه”(TLI) را انجام داد تا به سمت ماه پرتاب شود.

اوریون روز دوشنبه ۲۱ نوامبر، به اندازه کافی به سطح ماه نزدیک شد و از گرانش ماه بهره برد تا بتواند در اطراف ماه بچرخد. این پرواز، یکی از دو مانور ضروری برای ورود اوریون به “مدار رتروگراد”(retrograde orbit) خود در اطراف ماه بود. مرحله بعدی مقرر است روز جمعه در ساعت ۱۶: ۵۲ به وقت منطقه زمانی شرقی صورت گیرد.
اوریون حدود یک هفته در این مدار باقی خواهد ماند تا سیستم های مختلف همچون هدایت، ناوبری، ارتباطات، قدرت و کنترل حرارتی را آزمایش کند.

بعد از جمع آوری داده ها، مقامات ناسا عصر دوشنبه ۲۱ نوامبر یک جلسه توجیهی برگزار کردند تا در مورد پرواز اوریون از نزدیکی ماه صحبت کنند. “جود فریلینگ”(Judd Frieling)، مدیر پرواز در “مرکز فضایی جانسون”(JSC) ناسا اظهار داشت که اعضای گروه مأموریت آرتمیس۱ از عملکرد کنونی اوریون بعد از پرتاب، شگفت زده شده اند.
وی ادامه داد: کنترل کننده های پرواز از این ویدیوهای فوق العاده ای که می توانند از کپسول اوریون دریافت نمایند، کاملا شگفت زده هستند. علاوه بر این، آنها خوشحال هستند که تمام تلاش و فداکاری که سال های بسیاری صرف کرده اند، نتیجه داده است.
“هاوارد هو”(Howard Hu)، مدیر برنامه اوریون اظهار داشت: این گروه، عملکرد واقعا خوبی را در تمام زیرسیستم ها و سیستم های ما دیده اند و ما مطمئنا تابحال از عملکرد کپسول راضی هستیم.
وی ادامه داد: امروز روز فوق العاده و شگفت انگیزی بود. من می خواهم اطلاعات در ارتباط با کپسول را بشنوم، در رابطه با آن یاد بگیرم و در رابطه با کاری که انجام می دهیم، هیجان زده باشم.
در این جلسه، در رابطه با پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی مأموریت آرتمیس۱ در ۱۶ نوامبر هم صحبت شد. “مایک سارافین”(Mike Sarafin)، مدیر مأموریت آرتمیس۱ در مقر ناسا اظهار داشت که سامانه پرتاب فضایی در حین پرتاب، بی عیب و نقص عمل کرد.
وی ادامه داد: نتایج چشمگیر بودند و عملکرد موشک فراتر از انتظارات بود. روش سوخت رسانی ملایم تر که در سومین تلاش موفقیت آمیز پرتاب انجام شد، نتایجی را که مدیران مأموریت انتظار داشتند، به همراه داشت و بعضی از مشکلات در ارتباط با تلاشهای پیشین را دور زد.
سارافین در مورد صدمه ای که سکوی پرتاب “B 39” در مرکز فضایی کندی هنگام پرتاب متحمل شد هم صحبت کرد. باآنکه خیلی از صدمه ها انتظار می رفتند و مشابه پرتاب های دیگر بودند اما ۸.۸ میلیون پوند نیروی رانش تولیدشده توسط مرحله هسته ای سامانه پرتاب فضایی و دو تقویت کننده موشک جامد به درستی عمل کردند.
سارافین اظهار داشت که بخشی از درزبندی عایق اطراف پایه کپسول که توسط طوفان نیکول صدمه دیده بود، در میدان داخلی اطراف موشک پیدا شد. هنوز معلوم نیست که آیا این قسمت از درزبندی هنگام پرتاب از آن جدا شده یا قبلا توسط طوفان نیکول جدا شده است. یک نوار از آن درزبندی که در اثر طوفان صدمه دیده بود، قبل از پرتاب یک منبع نگرانی بود اما مدیران مأموریت تشخیص دادند که خطری وجود نخواهد داشت.
در مأموریت آرتمیس۱، اوریون برای یک سفر ۲۶ روزه به سمت ماه فرستاده شده است که طی آن، در نزدیکترین گذرگاه خود تا ۸۰ مایلی سطح ماه و در دورترین فاصله تا حدود ۴۰ هزار مایلی سطح ماه قرار خواهد گرفت. این مأموریت بعنوان آزمایش پرواز سامانه پرتاب فضایی، اوریون و سیستم های کنترل زمینی مرتبط قبل از مأموریت های آرتمیس۲ و آرتمیس۳ طراحی شده است که به ترتیب برای سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده اند.
اوریون بعد از دور شدن از ماه، سفر بازگشت خویش را به سمت زمین آغاز می کند و در ۱۱ دسامبر در اقیانوس آرام فرود می آید.

منبع: