نیوزتل: پژوهشگران دانشگاه آلتو فنلاند از توسعه روکش بالشتک هوشمندی که زخم بستر را شناسایی و درمان می کند، خبر دادند.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، زخم بستر زمانی رخ می دهد که فرد قادر به حرکت نباشد یا بطورمثال به سبب ضعف حس لامسه متوجه نیاز به حرکت نشود. زخم بستر یک مشکل بزرگ برای بخش مراقبت های بهداشتی است. تنها در فنلاند، هزینه درمان آنها حدود ۵۰۰ میلیون یورو در سال است. افراد مسن و افراد مبتلا به لطمه کمر در معرض این خطر هستند.

پژوهشگران دانشگاه آلتو درحال تولید روکش بالشتک صندلی هوشمندی برای کاربرانی هستند که از ویلچر استفاده می نمایند. این روکش هوشمند، وضعیت زخم بستر را پیش از این که زخم وخیم شود، به کاربر هشدار می دهد. پژوهشگران در اطلاعیه ای مطبوعاتی اعلام نمودند که این دستگاه، داده های سنسورهای مختلفی را ترکیب می کند که آنها، اطلاعات مربوط به زخم را به برنامه ای ارسال می کند که به بیمار یا مراقب بیمار هشدار می دهد.

پژوهشگران تاکید کردند: درحال توسعه صفحات هوشمندی هستیم که سنسورهای داخلی آن زمانی که بیمار روی ویلچر نشسته است، داده ها را جمع آوری می کند. این داده ها به نرم افزار منتقل می شود، که حتی پیش از شروع زخم بستر، تحلیل و بررسی خطر را شروع می کند. بعد از تشخیص خطر، سیستم بطور خودکار درمان پیشگیرانه را در منطقه خطر فعال می کند.

زخم های بستر در چهار مرحله ایجاد می شوند. زخم بستر سطح اول بصورت یک ناحیه قرمز رنگ روی پوست ظاهر می شود. اینها به آسانی برای مثال، هنگام نشستن بصورت ضربدری، رشد می کنند. از طرف دیگر، زخم های بستری سطح چهارم می توانند به اندازه ای عمیق شوند که استخوان زیر ناحیه آشکار میشود و فرد به درمان های جراحی نیاز پیدا خواهدنمود.

زخم ها می توانند به سرعت ایجاد شوند و ممکنست در مراحل اولیه تشخیص آن دشوار باشد. هدف این دستگاه توسعه یافته توسط این پژوهشگران، شناسایی ایجاد زخم های بستری سطح ۱ و ۲ است. حداقل در ابتدا، این محصول جهت استفاده خانگی برای گروههای در معرض خطر طراحی شده است.

منبع: