پرتاب ۲ ماهواره مخابراتی در چهاردهمین ماموریت موشک فالکون۹

نیوزتل: موشک ˮفالکون۹ˮ شرکت ˮاسپیس ایکسˮ در چهاردهمین ماموریت خود، دو ماهواره مخابراتی دیگر را پرتاب کرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) روز شنبه ۱۲ نوامبر، دو ماهواره مخابراتی را به فضا پرتاب کرد و رکورد استفاده مجدد از موشک خودرا در این پروسه بر جای گذاشت.
یک موشک “فالکون۹”(Falcon ۹) اسپیس ایکس از “ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال”(CCSFS) فلوریدا به پرواز درآمد و ماهواره های “گلکسی۳۱”(Galaxy ۳۱) و “گلکسی۳۲” (Galaxy ۳۲) شرکت “اینتل ست”(Intelsat) را با خود به فضا برد.
این چهاردهمین ماموریت برای اولین مرحله فالکون۹ بود و موجب ثبت یک رکورد توسط اسپیس ایکس شد. همچنین، این تقویت کننده به انجام دادن ماموریت “دمو-۲” (Demo-۲) در مه ۲۰۲۰، ماموریت “رادارسات”(RADARSAT)، پرتاب فضاپیمای “SXM-۷” برای شرکت “سیریوس اکس ام”(SiriusXM) و ۱۰ گروه بزرگ از ماهواره های “استارلینک” (Starlink) اسپیس ایکس کمک کرد.
با این وجود، پانزدهمین پرواز برای این تقویت کننده وجود نخواهد داشت برای اینکه اسپیس ایکس تلاش نکرد تا آنرا برای فرود ایمن و استفاده مجدد در آینده پایین بیاورد.
“سیوا بهارادواج”(Siva Bharadvaj)، مهندس عملیات فضایی اسپیس ایکس اظهار داشت: محموله امروز به عملکرد بیشتر فالکون۹ نیاز داشت. بدین سبب ما مجبور شدیم از سوخت هایی استفاده نمائیم که بطور معمول برای ورود به جو و فرود به کار می روند تا بتوانیم محموله را به مدار ببریم.
گلکسی۳۱ و گلکسی۳۲ هر دو بسیار سنگین هستند و فالکون۹ آنها را به مدار انتقالی زمین ایستا در فاصله دور برد. مرحله فوقانی موشک، دو ماهواره را طبق برنامه ریزی به ترتیب حدود ۳۳ دقیقه و ۳۸ دقیقه بعد از بلند شدن مستقر کرد.
اسپیس ایکس در وب سایت خود اعلام نمود که این دو ماهواره به اینتل ست کمک می کنند تا به تجدید قوای ناوگان ارتباطی خود بپردازد. مقامات اینتل ست اظهار داشتند که ماهواره های پرسرعت، نشان دهنده نسل جدیدی از فناوری برای مشتریانی هستند که عمدتاً پخش کننده های تلویزیون را شامل می شوند.
گلکسی۳۱ و گلکسی۳۲، جایگزین ماهواره های قدیمی متمرکز بر آمریکای شمالی در مدار انتقالی زمین ایستا خواهند شد. این بدان معناست که آنها بطور مداوم بالای یک منطقه از زمین باقی خواهند ماند.
پرتاب روز شنبه، دومین ماموریت اینتل ست در کمی بیش از یک ماه برای اسپیس ایکس بود که در هشتم اکتبر، ماهواره های گلکسی۳۳ و گلکسی۳۴ را با بهره گیری از فالکون۹ پرتاب کرد.
در آن زمان، مقامات اینتل ست گفتند که دو ماهواره گلکسی، قابلیت های جدیدی را در “باند C” ارائه خواهند کرد. باند C، محدوده فرکانس رادیویی است که گلکسی ۳۱ و ۳۲ نیز از آن استفاده می کنند.
پرتاب روز شنبه، پنجاه و دومین پرتاب کلی اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۲ بود که به رکورد رو به رشد یک ساله این شرکت افزوده شد. همچنین، این چهل و هشتمین پرواز امسال بود که با بهره گیری از موشک فالکون۹ صورت گرفت.
اکثریت قریب به اتفاق پرتاب های اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۲، به گسترش ماهواره های استارلینک این شرکت کمک کرده اند اما اسپیس ایکس، ماهواره های سایر شرکتها و همین طور ماموریت های شامل محموله و خدمه را نیز با فالکون۹ در سال ۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کرده است.
علاوه بر این، اسپیس ایکس در اول نوامبر، موشک “فالکون هوی”(Falcon Heavy) خودرا به پرواز درآورد. این ماموریت که محموله هایی را برای نیروی فضایی آمریکا حمل می کرد، اولین پرواز موشک قوی فالکون هوی از ژوئن ۲۰۱۹ بود.

منبع: