فضانورد سابق ناسا بار دیگر به سنای آمریکا راه پیدا کرد

نیوزتل: نیوزتل: مارک کلی(Mark Kelly)، فضانورد سابق ناسا بار دیگر به مجلس سنای ایالات متحده آمریکا راه پیدا کرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، این سناتور آریزونایی، موفق به شکست بلیک مسترز(Blake Masters)، رقیب جمهوری خواه خود شد.
آسوشیتدپرس، ان بی سی نیوز و سایر سازمان ها گزارش کرده اند که مارک کلی، سناتور فعلی دموکرات ایالت آریزونا، رقیب جمهوری خواه خود بلیک مسترز را شکست داده است.
بر اساس گزارش ان بی سی نیوز که هم اکنون هیچ راهی برای پیروزی مسترز نمی بیند، جمعه شب(۱۱ نوامبر)، کلی با بیش از ۱۲۰ هزار رای و حدود ۳۹۴ هزار رای باقی مانده برای شمارش، از رقیب خود جلو زد.

کلی این خبر را بوسیله توییتر خود جشن گرفت و از شهروندان آریزونا تشکر کرد.
او نخستین بار در سال ۲۰۲۰ به مجلس سنا راه پیدا کرد و تبدیل به چهارمین فضانورد سابق ناسا شد که توانسته در کنگره آمریکا یک کرسی کسب کند. وی در سال ۲۰۲۰، مارتا مک سالی (Martha McSally) جمهوری خواه را شکست داد.
کلی در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک کاندیدا برای فضانوردی به ناسا پیوست و با برادر دوقلویش اسکات هم کلاس شد. مارک کلی در مجموع ۵۴ روز را خارج از زمین در چهار ماموریت شاتل فضایی گذرانده که آخرین مورد از این ماموریت ها در سال ۲۰۱۱ انجام شد.
وی در همان سال از ناسا بازنشسته شد اما نقشی کلیدی در ماموریت حماسی ۱۱ ماهه برادرش اسکات در ایستگاه فضایی بین المللی ایفا کرد که از اواخر مارس ۲۰۱۵ تا اوایل مارس ۲۰۱۶ ادامه داشت. دانشمندان داده های پزشکی و فیزیولوژیکی این دو برادر دوقلو را جمع آوری کردند که یکی در فضا و دیگری روی زمین حضور داشت تا اثرات ماموریت های فضایی طولانی را بر بدن انسان بسنجند.
اسکات کلی در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، اندکی بعد از پایان ماموریتش، از ناسا بازنشسته شد.

منبع: