سیارات بیگانه ستاره میزبان خویش را جوان نگه می دارند

به گزارش نیوزتل، سیارات بیگانه با وادار کردن والدین ستاره ای خود به فعالیت، آنها را جوان نگه می دارند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ستارگانی که میزبان سیارات هستند به صورت مداوم پرتوهای ایکس درخشان تری نسبت به سایر ستاره ها منتشر می کنند که نشانه ای از جوانی این ستاره ها است.
سیارات و ستارگان تقریبا شبیه به والدین و فرزندان هستند و یک مطالعه جدید نشان داده است که اجرام کوچک تر، اجرام بزرگ تر را فعال نگه می دارند و به آنها کمک می کنند تا برای مدت طولانی تری جوان بمانند.
در این مطالعه چندین ستاره به میزبانی مشتری های داغ، مورد بررسی قرار گرفتند. اخترشناسان این سیارات را از آن جهت مشتری داغ می نامند که جهان های گازی غول پیکری با اندازه ای مشابه بزرگ ترین سیاره منظومه شمسی هستند. مشتری های داغ در مداری بسیار نزدیک به ستاره های مادر خود می چرخند. برای درک بهتر میزان نزدیک بودن مدار آنها به ستاره میزبان میتوان اظهار داشت که آنها به ستاره خود از درونی ترین سیاره منظومه شمسی ما یعنی عطارد به خورشید نزدیک تر هستند. اما از آنجاییکه این سیارات بسیار عظیم هستند، گرانش آنها سبب ایجاد کشش از جانب ستاره میزبان شده و سبب می شود آنها سریع تر بچرخند. این فعالیت اضافی سبب می شود که ستاره پرتوهای ایکس منتشر کند که خصوصیت معمول ستارگان در دوران بلوغ است.
دانشمندان پیش از این هم شاهد نشانه هایی از این پدیده بوده اند، اما تا وقتی که قادر به مشاهده آن در تعدادی کافی از والدین ستاره ای و فرزندان مشتری داغ آنها نشده بودند، از نتیجه گیری خودداری کردند. آنها حالا به لطف مشاهدات انجام شده توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا و فضاپیمای XMM-نیوتن آژانس فضایی اروپا(ESA) موفق به جمع آوری یک مجموعه نمونه ی رضایت بخش شده اند.
نیکولتا ایلیچ(Nikoleta Ilic)، ستاره شناس موسسه اخترفیزیک لایبنیتس(AIP) پوتسدام آلمان و نویسنده اصلی این مطالعه، می گوید: در علم پزشکی، شما به تعداد زیادی از بیماران نیاز دارید که در یک مطالعه ثبت نام کنند تا دریابید که آیا داده ها واقعی هستند یا به شکلی داده های پرت هستند. همین مساله می تواند در نجوم هم صادق باشد، و این مطالعه به ما این اطمینان را می دهد که این مشتری های داغ واقعاً سبب می شوند ستاره های میزبانشان جوان تر از آنچه هستند عمل کنند.
سرعت ستاره ها هم درست مانند انسان های پیر با افزایش سن، کاسته می شود. ستاره ها آهسته تر می چرخند و کمتر می درخشند. اما از آنجاییکه ستارگان برای اثبات سن خود گواهی تولد ندارند، ایلیچ و همکارانش مجبور شدند به دنبال روشی مبتکرانه تر برای نشان دادن اثر جوان کنندگی سیارات بر ستاره ها بگردند. آنها به ستارگان دوتایی نگاهی انداختند. ستاره های دوتایی که درست مانند دوقلوی انسان هستند به دور یکدیگر می چرخند و همزمان شکل می گیرند. محققان به دنبال چنین جفت های ستاره ای بودند که در آنها تنها یکی از ستاره ها میزبان مشتری های داغ در مدار خود باشد.
کاتیا پوپنهاگر(Katja Poppenhaeger)، یکی از نویسندگان این مقاله در اطلاعیه ای اظهار داشت: این کار تقریبا مانند استفاده از دوقلوها در مطالعه ای است که در آن یکی از دوقلوها در محله ای کاملاً متفاوت زندگی می کند که بر سلامت آن تاثیر می گذارد. با مقایسه یک ستاره دارای سیاره با دوقلوی آن ستاره بدون سیاره، میتوان تفاوت های رفتاری ستاره های همسن را مطالعه کرد.
با مشاهده اندازه گیری های پرتو ایکس، محققان توانستند به وضوح ببینند که ستارگان دارای خانواده های سیاره ای، انفجارهای پرتو ایکس بیشتری را در مقایسه با خواهر و برادرهای بی فرزندشان، منتشر می کنند. محققان در اطلاعیه ای گفتند که محققان این اثر را به صورت مداوم در تقریبا سه دوجین جفت ستاره مشاهده نمودند. نمونه نهایی شامل ۱۰ سیستم ستاره ای دوتایی بود که توسط چاندرا و شش سیستم توسط XMM نیوتن مشاهده شد.

منبع: