شناسایی یک کهکشان غول پیکر در پس منطقه ای گیج کننده از طریق شیری

به گزارش نیوزتل، هیچ کس نمی داند در این منطقه از فضا که بعنوان ˮمنطقه اجتنابˮ شناخته می شود، چه چیزی وجود دارد، اما حالا اخترشناسان یک قدم به شناخت آن نزدیک تر شده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، بر اساس یک مطالعه جدید، ستاره شناسان یک “ساختار فرا کهکشانی” غول پیکر را یافته اند که در پشت کهکشان راه شیری پنهان شده است.
کشف این ساختار که به نظر می آید یک خوشه کهکشانی عظیم باشد، به پر کردن شکاف اطلاعاتی در مورد این منطقه مرموز از کیهان که بعنوان “منطقه اجتناب”(zone of avoidance) شناخته می شود، کمک می نماید.
منطقه اجتناب یا منطقه ابهام کهکشانی، منطقه ای از آسمان است که توسط کهکشان راه شیری پوشیده شده است. منطقه اجتناب در ابتدا در مقاله ای در سال ۱۸۷۸ بوسیله ی یک ستاره شناس انگلیسی به نام ریچارد پراکتور(Richard Proctor) که به توزیع سحابی ها در لیست عمومی سحابی های جان هرشل(John Herschel) اشاره داشت، “منطقه چند سحابی” نامیده شد.
هیچ کس تاکنون نمی داند که در این منطقه که ۱۰ تا ۲۰ درصد از آسمان را پوشانده است، چه چیزی وجود دارد.
بهره گیری از توان طول موج های فروسرخ نزدیک با استفاده از تلسکوپ VISTA
این مطالعه توضیح می دهد که منطقه اجتناب(ZOA)، اجازه مشاهدات نوری واضح از منابع خارج از کهکشان را در پشت کهکشان راه شیری نمی دهد. این مقاله پژوهشی، دلیل این امر را “انهدام انتشار نوری این اجرام” توصیف می کند. این بدان مفهوم است که بیشتر ساختارهای فرازمینی در ZOA، پنهان یا غیرقابل مشاهده هستند.
پژوهشگران با عنایت به این موضوع، در مطالعه جدید خود تصمیم گرفتند مشاهدات خویش را با استفاده از طول موج های نزدیک به فروسرخ(NIR) انجام دهند. آنها استدلال می کنند که NIR می تواند منبعی برای یافته های نجومی همچون کشف کهکشان های جدید باشد.
آنها می گویند موفقیت NIR در این امر می تواند به تکمیل تصویر ساختار عظیم در این منطقه “کم کاوش شده” کمک نماید.
سلام بر خوشه کهکشانی VVVGCl-B J۱۸۱۴۳۵-۳۸۱۴۳۲ با تشکر از تلسکوپ VISTA
دانیلا گالدیانو(Daniela Galdeano) ستاره شناس دانشگاه ملی سن خوان در آرژانتین و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه توضیح داد: ما یک خوشه کهکشانی جدید معروف به VVVGCl-B J۱۸۱۴۳۵-۳۸۱۴۳۲ در پشت برآمدگی کهکشان راه شیری یافتیم که به تکمیل تصویر ساختار مقیاس بزرگ در این ناحیه هنوز کوچک کاوش شده از آسمان کمک می نماید.
گالدیانو و همکارانش به لطف استفاده از تلسکوپ VISTA توانستند این خوشه جدید را در منطقه اجتناب(ZOA) بیابند.
تلسکوپ VISTA واقع در پارانال در کشور شیلی، مخفف “تلسکوپ مرئی و فروسرخ رصدخانه جنوبی اروپا برای نجوم” است و بخشی از پروژه “بررسی VVV” است که پروژه ای است که برآمدگی راه شیری را در طول موج های فروسرخ بررسی می کند.
موفقیت رصد با VISTA به این حقیقت مربوط می شود که طول موج های طولانی تر نور مانند امواج فروسرخ می توانند از مه راه شیری عبور کنند و به تلسکوپ های روی زمین برسند. در مقابل، صفحه کهکشانی راه شیری عملاً تمام نور مرئی در این منطقه را می بندد.
“منطقه اجتناب” خانه ی “مجذوب کننده بزرگ” است
“مجذوب کننده بزرگ” یک ناهنجاری گرانشی ناشناخته است که کهکشان ها و خوشه های کهکشانی را به سمت خود می کشد و در منطقه اجتناب و خوشه های کهکشانی پنهان وجود دارد و تنها راه برای درک ماهیت این جاذبه عظیم، مشاهدات و پژوهش های بیشتر است.
با این وجود پژوهشگران توضیح دادند که به علت چگالی بالای ستاره و تیرگی خط دید ناشی از غبار، شناسایی کهکشان های پشت صفحه کهکشانی چالش برانگیز است.
آمادگی غافلگیری از کشفیات آینده در مورد ZOA
دانته مینیتی(Dante Minniti) مدیر مؤسسه اخترفیزیک در “آندرس بلو” در دانشگاه ملی شیلی و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: ما به وجود این ساختار مشکوک بودیم، اما از آنجاییکه تابحال این منطقه یک منطقه کور بود، کشف این خوشه کهکشانی جدید غافلگیری خوبی بود.
او همینطور تصریح کرد که این گروه پژوهشی آماده غافلگیر شدن در مورد هرگونه یافته های آینده از این منطقه مرموز است.
کشف این خوشه کهکشانی، پنجره ای جذاب به درون کهکشان راه شیری عرضه می دهد. فرض کنید پژوهشگران به کاوش ZOA ادامه دهند. در آن صورت امکان دارد بتوانیم آنچه را که واقعاً در آنجا نهفته است، کاملاً درک نماییم.