خطر مبتلا شدن به آلزایمر و زوال عقل از طریق بینی!

به گزارش نیوزتل، دانشمندان می گویند، انگشت کردن در بینی می تواند ما را در معرض خطر مبتلا شدن به آلزایمر و زوال عقل قرار دهد و اگر به پوشش داخلی بینی صدمه برسانید، می توانید تعداد باکتری هایی که می توانند وارد مغز شما شوند را افزایش دهید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، بر اساس بیانیه مطبوعاتی که توسط دانشگاه گریفیث(Griffith) انتشار یافته است، انگشت کردن در بینی امکان دارد بی ضرر به نظر برسد، اما پژوهش های جدید نشان داده است که امکان دارد عواقب مخربی به دنبال داشته باشد.
یک مسیر مستقیم به مغز
پژوهش های جدید روی موش ها نشان داد که یک باکتری می تواند از راه عصب بویایی در بینی به سمت مغز حرکت نماید، جایی که نشانگرهایی را بوجود می آورد که نشانه ای از بیماری آلزایمر هستند.
به صورت دقیق تر، چیزی که پژوهشگران دریافتند این بود که باکتری “کلامیدیا پنومونیه”( Chlamydia pneumoniae) از عصب امتدادی بین حفره بینی و مغز بعنوان مسیر مستقیم برای رسیدن به سیستم عصبی مرکزی استفاده می نماید. سپس سلول های مغز با رسوب پروتئین بتا آمیلوئید که یک پیش ساز کلیدی برای ایجاد بیماری آلزایمر است، واکنش نشان دادند.
این یافته ها مطابق با پژوهش های قبلی در این حوزه است.
یک مطالعه پارسال نشان داد که نشت یک ترکیب سمی خاص در جریان خون امکان دارد علت اصلی آلزایمر باشد. این گروه پژوهشی کشف کردند که بتا آمیلوئیدها در خارج از مغز تشکیل می شوند و سپس از راه لیپوپروتئین ها از راه جریان خون در بدن پخش می شوند.
پروفسور جیمز سنت جان، رئیس مرکز نوروبیولوژی و پژوهش های سلول های بنیادی کِلِم جونز، یکی از نویسندگان این پژوهش جدید است که می گوید این پژوهش نخستین پژوهش در نوع خود در سطح جهان است.
وی اظهار داشت: ما نخستین کسی هستیم که نشان می دهیم باکتری کلامیدیا پنومونیه می تواند مستقیماً از بینی به مغز وارد شود، جایی که می تواند پاتولوژی هایی شبیه به بیماری آلزایمر ایجاد نماید. ما این اتفاق را در یک مدل موش دیدیم و شواهد به صورت بالقوه برای انسان ها هم ترسناک است.
پژوهشگران در مطالعه روی موش ها متوجه شدند که عصب بویایی در بینی مسیر کوتاهی به مغز عرضه می کند، مسیری که سد خونی مغزی را دور می زند. به این ترتیب، ویروس ها و باکتری ها از آن بعنوان یک مسیر مستقیم به مغز استفاده می نمایند.
حالا پژوهشگران فقط باید ثابت کنند که همین مسیر در انسان ها هم وجود دارد و می تواند به همان روش توسط ویروس ها و باکتری های مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.
آیا در انسان هم خطرناک است؟
پروفسور جیمز سنت جان می گوید: ما باید این مطالعه را روی انسان انجام دهیم و تأیید نماییم که آیا همین مسیر به همان روش عمل می کند یا خیر. این پژوهشی است که توسط خیلی از افراد پیشنهاد شده است، اما هنوز انجام نشده است. آنچه می دانیم اینست که همین باکتری ها در انسان ها هم وجود دارند، اما در مورد چگونگی رسیدن آنها به مغز کار نکرده ایم.
پروفسور جیمز سنت جان سفارش می کند که برای کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر از برخی فعالیت ها اجتناب کنید.
وی اظهار داشت: انگشت کردن در بینی و کندن موهای بینی ایده خوبی نیست. ما نمی خواهیم به داخل بینی خود صدمه برسانیم، اما چیدن و کندن موهای آن می تواند صدمه رسان باشد. اگر به دیواره بینی صدمه برسانید، می توانید تعداد باکتری هایی که می توانند وارد مغز شما شوند را افزایش دهید.
او همینطور آزمایش بویایی را برای افراد بالای ۶۰ سال به منظور تشخیص زودهنگام آلزایمر و زوال عقل سفارش می کند.
پروفسور سنت جان می گوید: زمانی که شما به سن بالای ۶۵ سال می رسید، عامل خطر شما به سرعت بالا می رود. البته ما درحال بررسی دلایل دیگر هم هستیم، چونکه فقط سن دخیل نیست، بلکه قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی هم هست و ما فکر می نماییم که باکتری ها و ویروس ها نقشی کلیدی دارند.