تازه ترین تصویر از موتورهای موشک فالکون هوی

نیوزتل: شرکت اسپیس ایکس که درحال توسعه قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان موسوم به ˮفالکون هویˮ است بتازگی تصویری از ۲۷ موتور این موشک به نام مرلین(Merlin) را پیش از پرتاب آن به اشتراک گذاشته است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، موشک فالکون هوی(Falcon Heavy) متعلق به شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) که قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان خواهد بود، به نخستین پرتاب خود بعد از بیش از سه سال وقفه نزدیک می شود.
این سامانه پرتاب بزرگ که توسط سه تقویت کننده مرحله اول موشک “فالکون ۹” تغذیه می شود، حالا به یکدیگر متصل شده اند و در انتظار پرتاب از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کِنِدی ناسا هستند.
حالا پیش از نخستین پرتاب “فالکون هوی” بعد از این وقفه سه ساله، اسپیس ایکس تصویری از ۲۷ موتور مرلین این موشک غول پیکر را در توییتر به اشتراک گذاشته است.
آمادگی “فالکون هوی” برای پرتاب
موشک “فالکون هوی” اسپیس ایکس از اتصال سه موشک “فالکون ۹” اصلاح شده تشکیل شده است.
از موشک “فالکون ۹” تا حالا برای حمل ماهواره های استارلینک به مدار زمین، ارسال انسان ها به ایستگاه فضایی بین المللی و تعدادی محموله های علمی، ارتباطی و نظامی استفاده شده است.
“فالکون هوی” همین طور دارای یک مرحله دوم متصل به تقویت کننده مرکزی است که محموله ها را با آن در مدار مستقر می کند.
بعد از پرتاب “فالکون هوی”، دو تقویت کننده کناری آن روی زمین فرود می آیند و تقویت کننده مرکزی بعد از حمل مرحله دوم به مدار، از مدار خارج می شود و در دریا فرود می آید.
۲۷ موتور مرلین فالکون هوی حدودا ۵ میلیون پوند نیروی رانش در هنگام بلند شدن ایجاد می کنند که آنرا به قوی ترین موشک عملیاتی جهان تبدیل می کند. البته شرکت اسپیس ایکس درحال کار بر روی موشک استارشیپ(Starship) با قابلیت استفاده مجدد و سفر به مریخ است که انتظار می رود به لطف ۳۳ موتور نسل بعدی رپتور(Raptor) خود، نیروی رانش خیره کننده ۱۷ میلیون پوندی بوجود آورد.
اسپیس ایکس در وب سایت خود آورده است که هم اکنون، فالکون هوی قوی ترین موشک عملیاتی جهان با اختلاف دو برابری است. این سیستم پرتاب عظیم قادر می باشد حدودا ۶۴ تن محموله را به مدار زمین ببرد.
فالکون هوی، قهرمان گمنام
فالکون هوی بعد از یک وقفه سه ساله در اولین ماموریت خود موسوم به USSF-۴۴ دو ماهواره را برای نیروی فضایی ایالات متحده به مدار زمین آهنگ پرتاب خواهدنمود. بااینکه تاریخ این پرتاب بطور رسمی اعلام نشده است، اما انتظار می رود در هفته آتی یا اوایل نوامبر صورت گیرد.
بنظر می رسد موشک فالکون هوی در بین بزرگ ترین دستاوردهای اسپیس ایکس کمی ناشناخته مانده و به حاشیه رفته است. این حیرت انگیز است، برای اینکه قوی ترین موشک عملیاتی جهان است که توسط این شرکت تولید شده است. با این وجود، این گمنامی احیانا بدین سبب است که در مقایسه با موشک فالکون ۹، به اندازه آن به آسمان نرفته و امتحان پس نداده است.
ماموریت USSF-۴۴ نخستین پرتاب فالکون هوی از ژوئن ۲۰۱۹ تا حالا خواهد بود که پرتاب آن به سبب شیوع بیماری همه گیر کووید به تاخیر افتاد.
حالا این پرتاب، چهارمین پرتاب “فالکون هوی” در تاریخ خود خواهد بود. نخستین پرواز این موشک در فوریه ۲۰۱۸ انجام شد که طی آن یک خودروی تسلا مدل رودستر متعلق به ایلان ماسک موسس شرکت اسپیس ایکس و یک مانکن به نام استارمن(Starman) که لباس فضایی پوشیده بود پشت فرمان آن به فضا فرستاده شد و هشت دقیقه بعد از پرتاب، اسپیس ایکس برای نخستین بار دو تقویت کننده این موشک را بطور همزمان در سکوهای فرود مجاور در پایگاه فضایی “کیپ کاناورال” فرود آورد.

منبع: