درمان تروما با کمک کرم های کوچک لوله ای

به گزارش نیوزتل، تعدادی از پژوهشگران در نروژ پروژه ای را جهت بررسی نحوه واکنش سلول های زنده به سرد شدن عمیق پیش بردند که امکان دارد به درمان بیماران مبتلا به تروما و حتی مقابله با بیماری های عصبی کمک نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپوتنیک، محققان در مطالعه خود از یک کرم لوله ای کوچک و همینطور سلول های عصبی کشت شده استفاده کردند که می توانند به مبارزه با بیماری ها، سفر در فضا و حتی به چالش کشیدن مرگ کمک کنند.
رافال کیاسک(Rafal Ciosk)، استاد بخش زیست شناسی بیوشیمی و مولکولی در گروه علوم زیستی دانشگاه اُسلو می گوید: این پروژه چند سال پیش بعنوان یک پروژه جاه طلبانه بوسیله ی یک دانشجوی ارشد شروع شد و ما مجبور شدیم پروتئین های دخیل در واکنش های سرد را مطالعه نماییم.
محققان برای پیشبرد اهداف خود از کرم لوله ای به نام کرم الگانس(Caenorhabditis elegans) استفاده کردند. این کرم استفاده زیادی در تحقیقات بیولوژیکی دارد.
محققان با حفظ این کرم های کوچک در دمای چهار درجه سانتی گراد و سپس اندازه گیری طول عمر آنها، به این نتیجه رسیدند که کرم ها یک هفته بیشتر از موجوداتی که در دمای معمولی پرورش داده شده بودند، عمر می کنند.
کیاسک می گوید: به نظر می رسید که آنها در خواب زمستانی هستند و این چیزی است که پیش از این برای این موجود زنده در نظر گرفته نشده بود. ما آغاز به بررسی آنچه برای این ارگانیسم رخ می دهد، کردیم و در حین انجام آزمایش های ژنتیکی بر روی این مدل، دریافتیم که دستکاری های خاصی وجود دارد که می توانیم برای بقای موثرتر این موجودات در سرما انجام دهیم.
محققان در طول کار خود توانستند تعیین کنند که افزایش سطح پروتئینی به نام فریتین(ferritin)، که آهن را ذخیره می کند، محافظتی قوی در مقابل سرما بوجود می آورد. آنها تلاش کردند که سلول های پستانداران مانند سلول های عصبی که بسیار حساس هستند را مجبور به ایجاد فریتین کنند.
کیاسک تصریح کرد: ما دریافتیم که وقتی فریتین در این سلول ها ایجاد می شود و سپس آنها در معرض سرما قرار می گیرند، اثرات محافظتی ایجاد می شود.
او اضافه کرد: ما توانستیم نشان دهیم که میتوان از یک سیستم مدل بسیار ساده بهره برد و مسیرهای محافظتی در مقابل سرما را که در سلول های پستانداران حفظ شده اند، شناسایی کرد. این کار به کشف راه های جدیدی برای درمان سرمازدگی و به صورت بالقوه بیماری های عصبی کمک می نماید.
در حالیکه تحقیقات مورد بحث امکان دارد به تلاش ها برای کشف روش های استفاده از سردسازی عمیق جهت کمک به بیماران ترومایی کمک نماید، اما امکان دارد برای درمان بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون هم مناسب باشد.
کیاسک در این مورد توضیح می دهد: چند سال قبل، یک مطالعه نشان داد که بعضی از پروتئین های ناشی از سرما، اثرات محافظتی در مقابل بیماری های تخریب کننده عصبی ایجاد می کنند. بنابراین، اگر بفهمید که فرو رفتن در خواب زمستانی چگونه به حفاظت از نورون ها در مقابل سرما کمک می نماید، امکان دارد مسیرهای در رابطه با درمان بیماری های عصبی را هم بیابید.

منبع: