ماموریت ناسا برای تغییر مدار یک سیارک فراتر از تصور ظاهر شد

نیوزتل: ماموریت دارت ناسا در آزمایشی برای دفاع سیاره ای، مدار یک سیارک را برای همیشه تغییر داد و الان داده های جالب و قابل توجه جدیدی از این ماموریت انتشار یافته است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، برخورد دراماتیک فضاپیمای ناسا به یک سیارک که نخستین در نوع خود بود از آنچه دانشمندان تصور می کردند موفقیت آمیزتر بوده است.
فضاپیمای دارت(DART) در روز ۲۶ سپتامبر به یک سیارک کوچک به نام دیمورفوس برخورد کرد. هدف از این ماموریت آزمایش یک روش دفاع سیاره ای بالقوه بود که در صورت تهدید زمین ازطریق یک سنگ فضایی مورد استفاده قرار بگیرد. هدف دارت کوتاه کردن زمان چرخش دیمورفوس در مدار یک سیارک بزرگ تر برای دستکم ۷۳ ثانیه بود، بااینکه دانشمندان امیدوار بودند که تغییر به وجود آمده توسط آن بیش از ۱۰ دقیقه باشد.
مقامات ناسا طی یک کنفرانس خبری اعلام نمودند که محاسبات اولیه انجام شده است و دارت، مدار ۱۲ ساعته دیمورفوس را به میزان ۳۲ دقیقه کوتاه کرد.
لوری گلیز(Lori Glaze)، رییس بخش علوم سیاره ای ناسا، در این کنفرانس خبری اظهار داشت: چند لحظه در آن عمیق شوید. برای نخستین بار، بشریت مدار یک جرم سیاره ای، را تغییر داده است. برای نخستین بار در تاریخ.
بیشتر بخوانید؛
ماجرای به هدف خوردن عمدی فضاپیمای ناسا به یک سیارک چیست؟
فضاپیمای دارت که حدود ۳۱۴ میلیون دلار قیمت داشت و حدود ۸۰۰ پوند(۳۶۰ کیلوگرم) وزن داشت، در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد. این کاوشگر مجهز به دوربینی به نام دیدیموس و دوربین سیارکی برای ناوبری نوری(DRACO) بود. این فضاپیما به سمت دیمورفوس حرکت کرد. دانشمندان تخمین زده بودند که عرض این سیارک حدود ۵۲۵ فوت(۱۶۰ متر) است و هر ۱۱ ساعت و ۵۵ دقیقه یک دفعه به دور یک سیارک بزرگ تر به نام دیدیموس می چرخد.
دارت در روز ۲۶ سپتامبر(چهارم مهر) با سرعت ۲۳ هزار و ۷۶۰ کیلومتر در ساعت کار خودرا شروع کرد و در هر لحظه یک تصویر به زمین فرستاد تا در نهایت با دیمورفوس برخورد کرد. این برخورد نخستین موفقیت این ماموریت به حساب می آمد، اما نشانه های اولیه ای در خصوص این که این ماموریت فراتر از انتظارات عمل کرده به چشم می خورد.
هنگامی که دارت در دقایق پایانی تصاویری به زمین فرستاد، دانشمندان برای نخستین بار دید خوبی به دیمورفوس پیدا کردند، برای اینکه از نظر زمین، این قمر و سیارک دیدیموس به شکل یک نقطه در میدانی از ستارگان ظاهر می شوند. این تصاویر ابتدا توده ای از سنگ ها را به شکل تخم مرغ نشان داد و در نهایت ناحیه ای از تخته سنگ، شن و غبار را نمایش داد.
این موارد به تنهایی کافی بودند تا تام استاتلر(Tom Statler)، دانشمند برنامه دارت، مطمئن شود که این ماموریت، دیمورفوس را بیش از هدف اولیه جابجا کرده است.
نانسی چابوت(Nancy Chabot) مسئول هماهنگی دارت در لابراتوار فیزیک کاربردی جانز هاپکینز، در کنفرانس خبری اظهار داشت: بااینکه دانشمندان هنوز درحال تحلیل و بررسی نتایج هستند اما تغییر مداری که نشان دهنده یک تفاوت چهار درصدی با مدار قبلی دیمورفوس است، ممکنست با مقدار زباله هایی که ضربه به فضا فرستاده، تقویت شده باشد.
تصویری از زباله های فضایی حاصل از برخورد دارت با دیمورفوس که توسط تاسواره LICACube ثبت شده است