دیدگاه یکی از برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۲ در مورد فیزیک کوانتوم؛ یکی از زیباترین نظریه هایی که بشر تاکنون ابداع کرده است

نیوزتل: به گزارش نیوزتل، آنتون زیلینگر، یکی از برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۲ از علاقه خود به ظرافت و سادگی مکانیک کوانتوم سخن گفت و خاطرنشان کرد: با نمادهای خیلی کم، شما می توانید موارد زیادی از کوچک ترین ذرات کوانتومی گرفته تا مبداء جهان را توضیح دهید.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، آنتون زیلینگر استاد فیزیک ۷۷ ساله دانشگاه وین و یکی از سه برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۲، در مورد حالت های کوانتومی درهم تنیده تحقیق کرده است. گروه پژوهشی وی، پدیده ای به نام “تِله پورت کوانتومی” را نشان داده است که امکان جابجایی حالت کوانتومی از یک ذره به ذره دیگر را در فاصله ای دور فراهم می آورد.

آنتون زیلینگر، در مصاحبه ای تلفنی با آدام اسمیت، مدیر رسانه ای آکادمی نوبل، از سال ها تلاش و پژوهش در این حوزه اظهار داشت:

آدام اسمیت: می توانم با آنتون زیلینگر صحبت کنم؟

آنتون زیلینگر: بله، خودم هستم.

آدام: سلام. من آدام اسمیت از وب سایت جایزه نوبل هستم.

آنتون: یک لحظه لطفا.

آنتون: (پس از لحظاتی انتظار) سلام.

آدام: همانطور که می دانید، ما سنتی داریم که طی آن مصاحبه های تلفنی بسیار کوتاه با برندگان جدید نوبل انجام می دهیم.

آنتون: بله، قطعاً، در حقیقت روز گذشته مصاحبه ای را که با سوانت پابو (برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۲) انجام دادید، دیدم، او را به خوبی می شناسم.

آدام: خب، پس شما احتمالاً می دانید که چه سؤالاتی ممکنست از شما بپرسم.

آنتون با خنده می گوید: درست است.

آدام: چگونه این خبر را شنیدید؟

آنتون: درست زمانی که… دبیرکل با من تماس گرفت، بله.

آنتون: ساعت ۱۱ بود. من در خانه نشسته بودم و روی مقاله هایی کار می کردم و با من تماس گرفته شد.

آدام: نخستین واکنش یا اقدام شما بعد از شنیدن این خبر چه بود؟

آنتون: زبانم بند آمده بود! هنوز هم در بهت هستم، هنوز هم به صورتی… نمی دانم چه بگویم. منظورم این است که این یک تقدیر فوق العاده است. باید بگویم که این قدردانی بزرگ برای همه افرادی است که با آنها کار کردم. می دانید، از استادم هلموت راخ، که کار پایه گذاری آنرا در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در وین شروع کرد، و این واقعاً یک کنجکاوی دلگرم کننده برای من بود. همین طور باید به ۱۵۰ یا حتی بیشتر دانشجویی اشاره کنم که تابحال با من کار کرده اند. من قدردان همه هستم.

آدام: به موارد خوبی اشاره کردید، برای اینکه علم یک موضوع بسیار اجتماعی است، و فکر می کنم این یکی از دلیلهای کلیدی است که به خاطر آن شما دهه ها را صرف این کار کرده اید. این یک فعالیت دوست داشتنی با همه افراد فوق العاده ای است که شما با آنها کار کردید.

آنتون: کار کردن و دیدن هیجان در چشمان جوانان وقتی متوجه می شوند که روی چه چیزهای جالبی کار می نماییم، لذت بخش است و برای خودم فقط کنجکاوی بود. همیشه کنجکاوی بود و هنوز هم کنجکاوی هست. زندگی کوتاه است و من هنوز هم کنجکاو هستم که ببینم در آینده نزدیک یا در آینده تا آن زمان که من زنده هستم، چه اتفاقاتی رخ می دهد.

آدام: درک این مفاهیم خیلی مشکل است. منظورم این است که برای مردم عادی، مکانیک کوانتوم دنیایی مرموز است. اما این دنیایی است که آنقدر قوی بوده که در مقابل هر چالشی ایستادگی کرده است. کاملاً قابل توجه است، موافقید؟

آنتون: دو چیز در مورد فیزیک کوانتوم قابل توجه است. یکی اینکه در مقابل تمام چالش های تجربی کاملاً مستحکم باقی مانده است و دیگری آنکه پیش بینی هایی که این نظریه برای آزمایش ها انجام می دهد، با دقت باورنکردنی و حتی به روش های غیرمنطقی تأیید می شوند. از جانب دیگر، این نظریه از نظر ریاضی نیز فوق العاده زیبا است. این یکی از … احیانا یکی از زیباترین نظریه هایی است که بشر تا حالا ابداع کرده است و این دو خاصیت بسیار مهم هستند. من اهتمام می کنم این را به عموم مردم منتقل کنم، بدین سبب می خواهم در این مورد با افراد عادی که هیچ پیش زمینه ای ندارند صحبت کنم. من احساس می کنم که مردم قدر آنرا خواهند دانست.

آدام: واقعاً دلپذیر است که درباره ی لذتی که از زیبایی یک فرمول ریاضی به دست می آید، می شنوم؛ حتی اگر بیشتر ما نتوانیم آن زیبایی را ببینیم، اما این که تفسیر شود، بسیار خاص است.

آنتون: بله زیبا است، نمی دانم زیبایی ریاضی را به چه صورت تعریف کنم، اما احیانا با نمادهای خیلی کم، نمادهای بسیار کمی که به صورتی متقارن مرتب شده اند، می توانید موارد زیادی را توضیح دهید. از مواردی از کوچکترین ذرات کوانتومی گرفته تا مبدأ جهان و این زیباست این اعجاب انگیز است. از نظر اساس مکانیک کوانتومی چیز پیچیده ای نیست.

آدام: نمی توانم از پدیده دورنوردی (تله پورتیشن) نپرسم، برای اینکه آنها در بیانیه مطبوعاتی به آن اشاره می کنند و فکر می کنم مردم از شنیدن این کلمه بسیار هیجان زده خواهند شد. من که هیجان زده هستم.

آنتون: همه ما از تله پورتیشن از سری فیلم های استارترک (StarTrek) و غیره اطلاعاتی داریم، که طی آن فردی از جایی بجای دیگر منتقل می شود. انتقال ازراه دور در فیزیک کوانتوم تا حدودی متفاوت می باشد. در این مورد، اطلاعات منتقل می شود و بازسازی این ماده جدید، یعنی اطلاعات در حقیقت همه چیز را معنا می کند. برای مثال بدن شما با اطلاعات و نحوه چیدمان اتم ها تعریف می شود. بدین سبب مواد مهم نیستند، اطلاعات مهم هستند و با بهره گیری از این درهم تنیدگی کوانتومی می توان اطلاعات را از یک جسم به جسم دیگر بدون دانستن اطلاعات انتقال داد. این در حقیقت بسیار جذاب و جالب و فوق العاده زیباست.

آدام: هم زیبا بنظر می رسد و هم بطور بالقوه ای فوق العاده مفید در آینده.

آنتون: خب نکته اینجاست که این اساس برقراری ارتباط در کامپیوتر های کوانتومی در آینده است. آنها می توانند اطلاعات را از یک کامپیوتر کوانتومی به کامپیوتر دیگر ارسال نمایند.

آدام: درهای جهان شگفت انگیزی درحال گشوده شدن است. صحبت کردن با شما بسیار لذت بخش بود. ما مشتاقانه منتظر دیدار شما در استکهلم در ماه دسامبر هستیم.

آنتون: بله، بله، متشکرم.