به گزارش نیوزتل، محققان دانشگاه ˮرایسˮ آمریکا در مطالعه اخیرشان از توسعه یک بازوی سوم که می تواند به افراد دارای ناتوانی جسمی کمک نماید، اطلاع داده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، همه می توانند گهگاهی از دست کمکی استفاده کنند، اما برای افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند این ابزار مفیدتر است. پژوهشگران دانشکده مهندسی جورج آر براون دانشگاه رایس بتازگی درحال کار بر روی توسعه دستگاهی هستند که می تواند به عنوان سومین بازوی افراد عمل کند. نیروی این بازو توسط هوا و قدرت راه رفتن فرد تامین می شود.
این اندام اضافی قادر می باشد اشیای کوچک را بگیرد و آنها را در حین حرکت کاربر به همراه داشته باشد. این ابزار نمونه اولیه یک بازوی رباتیک واقعی نیست، بلکه یک تکه پارچه است که زباله های کاربر را در زمانی که استفاده نمی گردد در برمی گیرد. این ابزار از آنجائیکه مجهز به یک پوشش الاستومری است می تواند اشیای لغزنده را نیز بردارد.
“دنیل پرستون”(Daniel Preston) طراح دستگاه های رباتیک می گوید نسخه های پیشرفته این بازو می توانند حسگرهایی داشته باشند که می توانند پیش بینی کنند کاربر می خواهد چه کاری را انجام دهد یا بردارد. هم اکنون، دستگاه قدرت خودرا از راه رفتن کاربر می گیرد. پژوهشگران دانشگاه رایس همین طور پیراهنی با یک فعال کننده دم مانند متصل به زیر بغل کاربر به وجود آورده اند که منبسط می شود و به کاربر امکان می دهد چیزی به وزن ۱۰ پوند را بردارد.
“آنوپ راجاپان”(Anoop Rajappan) نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی مقطع فوق دکتری دانشگاه رایس، در یک بیانیه دانشگاهی اظهار داشت: آمار سرشماری نشان میدهد که حدود ۲۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده وجود دارد که بلند کردن وزن ۱۰ پوندی با بازوهای خودشان امری دشوار برایشان است.

یک بازوی رباتیک که ۲۰ دلار قیمت دارد
سومین بازو دو جز اساسی دارد. اول، پمپ های پارچه ای که در کف کفش کاربر تعبیه شده است و فشار هوا را جمع آوری می کند. در مرحله بعد، محرک های پنوماتیکی است که از نیرو در زمانی که کاربر نیاز به کمک دارد استفاده می نمایند. پمپ ها همین طور حاوی فوم پلی اورتان سلول باز هستند که این پمپ ها به آنها کمک می نماید تا شکل خودرا بعد از هر مرحله ای که کاربر انجام می دهد، حفظ کنند.
آزمایش های آزمایشگاهی نشان میدهد که این دستگاه معادل سه وات برق و بازده تبدیل انرژی بیش از ۲۰ درصد تولید می کند. این بدان معناست که این دستگاه ساده که با نیروی هوا کار می کند در حقیقت از دستگاه های الکترومغناطیسی، پیزوالکتریک و تریبوالکتریک فعلی که اهتمام در تولید انرژی از راه رفتن دارند، بهتر عمل می کند.
علاوه بر این، پژوهشگران می گویند تمام اجزای این دستگاه در مجموع ۲۰ دلار قیمت دارند. همین طور مونتاژ آن آسان و تمیز کردن آن بدون ترس از خراب شدن در ماشین لباسشویی آسان است.
راجاپان اشاره کرد که پژوهشگران درحال کار بر روی پیش بینی چگونگی عملکرد دستگاه های کمکی با افراد با وزن، قد و سرعت راه رفتن متفاوت هستند.
نویسنده مطالعه اظهار داشت: یکی از راه های پیشبرد این امر، استفاده از این مدل برای بهینه سازی عملکرد برای گروههای کاربری خاص است.
یافته های این مطالعه در مجله Science Advances انتشار یافته است.