ارتباط آلزایمر با آبله مرغان و تبخال!

یک مطالعه جدید حدس می زند که ویروس آبله مرغان می تواند عفونت تبخال خفته را باردیگر فعال کند و منجر به ایجاد بیماری آلزایمر شود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه مشترک جدید و جذاب بین محققان دانشگاه “آکسفورد” و دانشگاه “تافتز” نشان داده است که دو ویروس رایج امکان دارد در کنار هم برای شروع اولیه ترین مراحل بیماری آلزایمر کار کنند. این یافته ها بر مبنای تعداد فزاینده ای از شواهد دال بر نقش ویروس تبخال در توسعه بیماری های عصبی است.
برای بیشتر از نیم قرن، این ایده که عفونت های میکروبی، محرکی برای بیماری های عصبی هستند در حاشیه علوم اعصاب مورد توجه بوده است. در دهه ۱۹۸۰، برخی از مطالعات به ارتباط بین شروع بیماری آلزایمر و عفونت های ویروسی تبخال اشاره کردند، اما این که دقیقا چگونه این ویروس بسیار رایج می تواند بر تخریب عصبی تاثیر بگذارد، مشخص نبود.
یک مطالعه کلیدی در سال ۲۰۲۰ بوسیله ی یک تیم از دانشگاه “تافتز” نشان داد که چگونه عفونت تبخال می تواند چندین خصوصیت پاتولوژیک آلزایمر را تحریک کند. در این مطالعه از نوع جدیدی از مدل مغز سه بعدی مهندسی زیستی استفاده شد که ساختاری اسفنج مانند را با سلول های بنیادی عصبی تشکیل می داد که می توانست به انواع سلول های مغزی متصل شود.
این نوع از مدل بافت مغزی، فوق العاده جدید بود و یافته های حاصل از آن نخستین موردی بود که به صراحت نشان داد که چگونه عفونت ویروسی رایج می تواند منجر به علایم پاتولوژیک آلزایمر شود. اما یک سوال بزرگ در مورد این یافته ها وجود داشت. با عنایت به این که بیشتر از دو سوم جمعیت جهان حامل ویروس تبخال از نوع “HSV-۱” هستند، باید عوامل دیگری وجود داشته باشد که این ویروس خفته را باردیگر فعال کند و آبشاری از وقایع را که منجر به آلزایمر می شوند، ایجاد نماید.
حالا این مطالعه جدید به دنبال یک ویروس رایج دیگر است که با بیماری آلزایمر مرتبط می باشد. ویروس “واریسلا زوستر”(VZV) که سبب بیماری آبله مرغان در اوایل زندگی انسان و بیماری زونا در اواخر زندگی فرد می شود. ازاین رو محققان با استفاده از مدل مغزی مهندسی زیستی سه بعدی، به بررسی این مورد پرداختند که آیا عفونت VZV بر سلول های مغزی که قبلاً با ویروس تبخال خفته آلوده شده اند، تاثیر می گذارد یا خیر.
جالب اینجاست که این تحقیق نشان داد قرار گرفتن سلول های مغزی حاوی HSV-۱ خفته در معرض VZV منجر به فعال شدن مجدد ویروس تبخال و آبشاری از پلاک های سمی شناخته شده بعنوان نشانه های آلزایمر می شود. با این وجود، همه این علایم آلزایمر هنگامی که سلول های مغز در غیاب ویروس تبخال در معرض VZV قرار گرفتند، ظاهر نشدند.
“دانا کایرنز” محقق ارشد این مطالعه می گوید: این یک مشت چپ و راست از دو ویروس می باشد که بسیار رایج و معمولاً بی ضرر هستند، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که اگر قرار گرفتن در معرض VZV، ویروس HSV-۱ غیرفعال را بیدار کند، می تواند سبب ایجاد مشکل شود.
در حالیکه این مطالعه با اطمینان نشان داده است که این مکانیسم ویروسی دو طرفه می تواند منجر به بیماری آلزایمر شود، اما روشن می کند که این احتمالا تنها یک اتفاق از بین چندین اتفاق است که می تواند رخ دهد و اگر فعال سازی مجدد HSV-۱ خفته می تواند سبب پیشرفت بیماری آلزایمر شود، احتمالا راه هایی وجود دارد که فراتر از قرار گرفتن در معرض VZV می تواند رخ دهد.
“کایرنز” می گوید: این احتمال وجود دارد که سایر عفونت ها و سایر مسیرهای علت و معلولی منجر به بیماری آلزایمر شوند و عوامل خطری مانند ضربه به سر، چاقی یا مصرف الکل نشان داده است که امکان دارد در ظهور مجدد HSV نقش ایفا کنند.
این مطالعه همینطور حدس می زند که مشکلات احتمالی آلزایمر در آینده امکان دارد از همه گیری بیماری کووید-۱۹ ناشی شود، چونکه عفونت ویروس “SARS-CoV-۲” برای فعال کردن مجدد عفونت های خفته VSV و HSV-۱ شناخته شده و احتمال داده شده است که این بیماری همه گیر می تواند میزان بیماری های عصبی را در آینده افزایش دهد. ازاین رو محققان این مطالعه جدید از پزشکان می خواهند که در سالهای آینده مراقب بیماران مسن باشند.
این مطالعه جدید در مجله Alzheimer’s Disease انتشار یافته است.