آزمایش جدید کووید-۱۹ نتیجه را در ۲۳ دقیقه نشان داده است

به گزارش نیوزتل پژوهشگران ˮدانشگاه کلمبیاˮ، یک آزمایش جدید برای تشخیص کووید-۱۹ ابداع نموده اند که می تواند نتیجه را طی ۲۳ دقیقه آماده کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیوز وایز، “واکنش زنجیره ای پلیمراز”(PCR) برای بیشتر از ۳۰ سال، استاندارد طلایی در آزمایش های تشخیصی مولکولی بوده است که مواد ژنتیکی مانند مواد ژنتیکی را که از یک ویروس یا DNA انسان می آیند، شناسایی می کنند اما این روش، همچون “واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس”(RT-PCR)، بیشتر در لابراتوار های بزرگ و متمرکز انجام می شود چونکه دستگاههای دقیق آن، بزرگ و گران هستند و عرضه نتایج هم به زمان زیادی احتیاج دارد. علاوه بر این، برای اجرای آن به تکنسین های آموزش دیده نیاز است. این محدودیت ها به کمبود تشخیص دقیق و همینطور دشواری هایی در عرضه نتایج آزمایش، بخصوص طی دوره همه گیری کووید-۱۹ منجر شده اند.
پژوهشگران “دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کلمبیا”(Columbia Engineering)، یک پلت فرم مبتنی بر واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس ابداع نموده اند که نتایج را طی ۲۳ دقیقه عرضه می دهد و نتیجه آن با آزمایش های طولانی تر مطابقت دارد. از این روش میتوان برای آزمایش طیف گسترده ای از بیماری های عفونی همچون کووید-۱۹، آنفلوآنزا، گلودرد استرپتوکوکی و سایر بیماری های ویروسی بهره برد که به تشخیص زودهنگام نیاز دارند. حساسیت این آزمایش، بیشتر از انواع دیگر آزمایش ها مانند آزمایش هم دما، آنتی ژن و کریسپر است، کیت آزمایشی آن به سادگی قابل حمل است و هر کسی می تواند از آن استفاده نماید.
“سم سیا”(Sam Sia)، استاد مهندسی پزشکی دانشگاه کلمبیا اظهار داشت: هدف ما ایجاد پلتفرمی بود که بتوان از آن در مکان هایی که عرضه نتایج سریع مهم می باشد همچون داروخانه ها، مراکز حمل و نقل، رویدادهای عمومی و در شرکت هایی که سلامتی کارمندان را بررسی می کنند، بهره برد.
این سیستم با همکاری یک استارتاپ فعال در حوزه زیست فناوری معروف به “Rover Diagnostics” ابداع شده است که در سال ۲۰۱۸ توسط سیا و “مارک فاسیانو”(Mark Fasciano)، کارآفرین و مدیرعامل آن تأسیس شد. این پلت فرم از روش های توسعه یافته آماده سازی نمونه در لابراتوار سیا استفاده می نماید و نگاهی جدید را برای چرخه حرارتی به کار می گیرد.
این گروه پژوهشی با موفقیت توانستند روش “واکنش زنجیره ای پلیمراز بی درنگ”(RT-qPCR) را در یک ظرف حاوی تمام معرف های واکنش زنجیره ای پلیمراز انجام دهند. واکنش زنجیره ای پلیمراز بی درنگ، هم اکنون یک روش آزمایشگاهی استاندارد طلایی برای شناسایی مبتلا شدن به کووید-۱۹ است اما موانعی هم بر سر راه استفاده از آن وجود دارد.
پژوهشگران در این پروژه، با استفاده از نانوذرات پلاسمونیک که با انتشار گرما نسبت به نور مادون قرمز واکنش نشان می دهند، به مقابله با این چالش ها پرداختند. آنها تلاش کردند تا واکنش زنجیره ای پلیمراز بی درنگ را در لحظه در نمونه های بالینی به کار بگیرند.
فاسیانو اظهار داشت: این پژوهش احیانا می تواند به عرضه تشخیص های بالینی سریع و دقیق در تنظیمات غیرمتمرکز کمک نماید. چرخه حرارتی که برای آزمایش DNA و آران ای بسیار حیاتی می باشد، حالا می تواند سرعت بگیرد و پزشکان و بیماران نیازی به انتظار طولانی برای دریافت نتایج نخواهند داشت.
استارتاپ Rover Diagnostics درحال پیشرفت کردن در عرضه یک محصول تجاری است که می تواند کووید-۱۹ و سایر بیماری های عفونی را تشخیص دهد.
این پژوهش، در مجله “Nature Nanotechnology” به چاپ رسید.