اینترنت استارلینک برای کشتی های تفریحی و هواپیماها

نیوزتل: اینترنت ماهواره ای شرکت ˮاسپیس ایکسˮ موسوم به ˮاستارلینکˮ به زودی در کشتی های تفریحی کروز و هواپیماها در دسترس خواهد بود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، اینترنت “استارلینک”شرکت “اسپیس ایکس” بزودی تبدیل به سرویسی خواهد شد که تقریباً در هر نقطه از زمین همچون در هوا و سطح اقیانوس ها در دسترس خواهد بود.
برپایه اعلام جدید شرکت “اسپیس ایکس”، سرویس اینترنت ماهواره ای “استارلینک” بزودی برای مسافران کشتی های تفریحی “گروه رویال کارائیب” در دسترس خواهد بود.
استارلینک برای دریانوردان
گروه کشتیرانی تفریحی “رویال کارائیب” جمعه گذشته(۱۰ ژوئن) پرونده ای را به کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا(FCC) ارسال کرد و اظهار داشت که می خواهد اینترنت “استارلینک” را برای مسافران کشتی های تفریحی خود در دسترس قرار دهد.
این نخستین شرکت صاحب کشتی های کروز است که درخواستی را در مورد اینترنت “استارلینک” به FCC ارسال می کند، باآنکه نخستین شرکتی نیست که به دنبال تأییدیه برای اجازه استفاده مسافران و گردشگران از این سرویس است، چون که شرکت هواپیمایی “هاوایی” به تازگی درخواست مشابهی را به FCC عرضه کرده است و امیدوار است که اینترنت “استارلینک” را بعنوان بخشی از امکانات پرواز خود عرضه نماید.
“ایلان ماسک” مدیر عامل شرکت “اسپیس ایکس” قبلاً اعلام نموده بود که استفاده از اینترنت “استارلینک” به شکلِ درحال حرکت امکان پذیر است و در توییتی نوشت: “استارلینک” روی وسایل نقلیه درحال حرکت همچون هواپیماها هم کار می کند، اما هنوز پایدار و قابل اطمینان نیست.
“اسپیس ایکس” همینطور اعلام نموده است که برای کاربرانی که دائماً مکان خویش را تغییر می دهند، به دریافت هزینه بیشتری نیاز است و بنابراین است که ۲۵ دلار اضافه در هر ماه از کاربران این سرویس دریافت خواهد نمود.
“جان مایا” مدیر عملیاتی شرکت “رویال کارائیب” در نامه ای به FCC، آنان را تشویق کرد تا درخواست این شرکت را جهت استفاده از اینترنت ماهواره ای “استارلینک” در وسایل نقلیه متحرک همچون کشتی ها، هواپیماها و کامیون ها به سرعت تایید کند.
وی اظهار داشت: ما معتقدیم چاره واقعی برای نسل بعدی کشتی های خویش را شناسایی کرده ایم. کار ما با “اسپیس ایکس” در صنعت کشتیرانی، در نوع خود نخستین است و استانداردی را برای سایر اپراتورهای کشتی کروز تعیین می کند که به معنای بهبود چشم گیر تجربه میزبانی از گردشگران در دریا است.
ارائه “استارلینک” در دریا نسبتا آسان خواهد بود
گروه “رویال کارائیب” در مجموع ۲۴ کشتی تفریحی در ناوگان خود دارد، باآنکه در پرونده درخواستی خود مشخص نکرده است که آیا می خواهد این سرویس را به کل ناوگان خود عرضه نماید یا این که می خواهد ابتدا آنرا روی تعداد کمتری از کشتی ها آزمایش کند.
هنوز معلوم نیست که آیا شرکتهای صاحب کشتی های کروز، هزینه ای اضافی را برای خدمات اینترنتی دریافت می کنند یا خیر، هر چند شایان ذکر است که هواپیمایی “هاوایی” تاکید کرده است که “استارلینک” را بدون هزینه اضافی عرضه خواهد کرد.
“ایلان ماسک” در سال ۲۰۲۰ به عرضه اینترنت “استارلینک” در کشتی ها پرداخت و اظهار داشت که مطمئن است به علت کمبود کاربر در اقیانوس های جهان، عرضه اینترنت “استارلینک” در دریاها نسبتاً ساده است. وی در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که از او پرسیده بود آیا فرزندانش می توانند در دریا به این سرویس متصل شوند تا بتوانند در تعطیلات به انجام تکالیف مدرسه خود بپردازند، اظهار داشت: بله، این کار نسبتاً آسان خواهد بود، چونکه تعداد کمی از کاربران در اقیانوس وجود دارند.
“اسپیس ایکس” قبلا “استارلینک” را در دریا آزمایش کرده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ درخواستی را به FCC عرضه کرد تا سرویس اینترنت خویش را روی حداکثر ۱۰ کشتی همچون دو کشتی بدون سرنشین خودران که بعنوان سکوی فرود برای موشک “فالکون ۹” استفاده می شوند، آزمایش کند.
قابل ذکر است که کاربران شبکه اینترنت “استارلینک” اذعان دارند که این سرویس، فوق العاده است، اما همینطور آنرا به “شمشیری دولبه” تشبیه می کنند، چون که کاربر با آن همیشه و در هر جا در دسترس می باشد. این در شرایطی است که برخی گردشگران و مسافران کشتی های تفریحی به دنبال فرار از تکنولوژی و اینترنت هستند و از زمان مسافرت برای مدتی استراحت و آسودگی خیال بهره می برند که همواره متصل بودن با “استارلینک” بهانه را از آنها برای آنلاین نبودن می گیرد.

منبع: