محققان دانشگاه کوئینزلند: مصرف قهوه در دوران حاملگی بی خطر است!

پژوهشگران دانشگاه ˮکوئینزلندˮ(Queensland) دریافته اند که لذت بردن از یک قهوه لاته یا قهوه لانگ بلک هیچ خطری برای زنان حامله ندارد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، دکتر “گان-هلن موئن”(Gunn-Helen Moen)، دکتر “دنیل هوانگ”(Daniel Hwang) و “کارولین بریتو نونس”(Caroline Brito Nunes) از مؤسسه زیست شناسی مولکولی دانشگاه کوئینزلند، از ژنتیک برای تحلیل و بررسی عادات نوشیدن قهوه در افراد استفاده کردند و یافته های آنها نشان داده است که مصرف محدود قهوه در دوران حاملگی سبب افزایش ریسک سقط جنین، مرده زایی یا زایمان زودرس نمی گردد.
دکتر “موئن” می گوید: دستورالعمل های کنونی سازمان بهداشت جهانی می گوید که زنان آبستن باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کافئین یا دو تا سه فنجان قهوه در روز مصرف کنند. اما این دستورالعمل بر مبنای مطالعات مشاهده ای عرضه شده که در آن بررسی مجزای نوشیدن قهوه از سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل یا رژیم غذایی نامناسب کار دشواری است. ما می خواستیم بفهمیم که آیا قهوه به تنهایی نتایج نامطلوبی برای حاملگی دارد یا خیر و الان تحقیقات ما نشان داده است که اینطور نیست.
دکتر “هوانگ” اظهار داشت که عادات نوشیدن قهوه تا حدودی ژنتیکی است، و مجموعه خاصی از ژن های متنوع بر مقدار قهوه ای که می نوشیم اثر می گذارد.
وی ادامه داد: ما نشان دادیم که این گونه های ژنتیکی نه تنها بر مصرف قهوه در جامعه بلکه بر زنان آبستن هم اثر می گذارند.
محققان با استفاده از روشی به نام آزمایش “تصادفی مندلی”(Mendelian Randomization) هشت گونه ژنتیکی که عادات قهوه نوشیدن زنان آبستن را پیشبینی می کنند مورد بررسی قرار دادند تا دریابند که آیا این گونه ها بر حاملگی و زایمان زنان تاثیری می گذارد یا خیر.
دکتر “هوانگ” می گوید: از آنجاییکه ما نمی توانیم از زنان بخواهیم مقادیر تجویز شده ای از قهوه را در دوران حاملگی خود بنوشند تا آنها را مورد بررسی قرار دهیم، در نتیجه از تحلیل و بررسی ژنتیکی برای شبیه سازی یک کارآزمایی تصادفی استفاده کردیم.
تحلیل و بررسی ژنتیکی نشان داد که خطر سقط جنین، مرده زایی یا زایمان زودرس در خانمهایی که قهوه می نوشند، وجود ندارد.
دکتر “هوانگ” اظهار داشت: در مورد رژیم غذایی در دوران حاملگی به اغلب زنان سفارش می شود که از مصرف قهوه صرف نظر کنند، اما این مطالعه نشان داده است که آنها همچنان می توانند بدون نگرانی از نوشیدن قهوه لذت ببرند.
محققان تاکید می کنند که این مطالعه فقط به بعضی از نتایج نامطلوب حاملگی توجه داشته است و امکان دارد مصرف کافئین بر دیگر جنبه های مهم رشد جنین تاثیر بگذارد.
دکتر “موئن” اظهار داشت: به این علت ما مصرف زیاد قهوه در دوران حاملگی را سفارش نمی نماییم، بلکه مصرف کم یا متوسط قهوه را سفارش می نماییم.
این تحقیق در مجله “International Journal of Epidemiology” انتشار یافته است.