ناسا به ۲ شرکت شانس تولید لباس فضایی داد

ناسا اخیرا دو شرکت را برای تولید نسل جدید لباس های فضایی برای سفر به ماه و ایستگاه فضایی بین المللی برگزیده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، ناسا دو شرکت را برای تهیه لباس فضایی برای برنامه آرتمیس و سفر به ماه و مأموریت های آینده به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برگزیده است.
ناسا روز چهارشنبه اعلام نمود که قراردادهایی را با دو شرکت برای توسعه نسل بعدی لباس های فضایی برای مأموریت های ایستگاه فضایی بین المللی و ماه منعقد کرده است.
برندگان این قرارداد که “xEVAS” نام دارد شرکتهای هوافضای آمریکایی آکسیوم اسپیس (Axiom Space) و کالینز اروسپیس (Collins Aerospace) هستند.
ارزش این قراردادها هنوز اعلام نشده است اما سقف آنها تا سال ۲۰۳۴ روی هم رفته ۳.۵ میلیارد دلار است. ناسا امکان دارد بعدا شرکتهای بیشتری را اضافه کند.
کارشناسان آژانس فضایی ایالات متحده استانداردهای فنی مورد نیاز خود برای این لباس ها را عرضه کردند و این شرکت ها حالا مسئول طراحی، تأیید و تولید لباس ها و همینطور تجهیزات پشتیبانی برای مأموریت های ارتمیس و ایستگاه فضایی بین المللی هستند.
به قول محققان نسل بعدی لباس های فضایی انعطاف پذیرتر، همه کاره تر و بادوام تر خواهد بود.
ناسا در ابتدا قصد داشت خودش این لباس ها را تولید نماید اما بعد از آنکه مامور رسیدگی به امو این آژانس گفت اگر ما تهیه آنها را برعهده بگیریم تولید این لباس ها با تاخیرهای قابل توجهی در توسعه مواجه خواهند شد، ناسا به دنبال شرکایی برای تولید لباس گشت.
آکسیوم اسپیس که از جانب ناسا در این برنامه انتخاب شده است کارنامه درخشانی دارد. چندی قبل دو شرکت فضایی مهم آمریکایی به نامهای “اسپیس ایکس” و شرکت پروازهای فضایی خصوصی “آکسیوم اسپیس” با پرتاب چهار شهروند به فضا برای اقامتی هشت روزه در ایستگاه فضایی بین المللی تاریخ ساز شدند. طی ماموریتی که به تازگی این شرکت انجام داد چهار شهروند در چارچوب یک پرواز کاملا خصوصی به نام مأموریت “Ax-1” از ایستگاه فضایی بین المللی بازدید کردند.
مأموریت “Ax-1” توسط شرکت “اکسیوم اسپیس” در تاریخ هشتم آوریل برای پرواز چهار فضانورد تجاری توسط شرکت “اسپیس ایکس” به یک سفر کوتاه به ایستگاه فضایی و اقامت هشت روزه در آن شروع شد. اقامت تاریخی چهار فضانورد خصوصی ۲۴ آوریل در ایستگاه فضایی بین المللی به پایان رسید و آنها بعد از گذراندن ماموریتی ۱۷ روزه در حالیکه ۱۵ روز را در ایستگاه فضایی به زندگی و فعالیت پرداختند به زمین بازگشتند.
فضانوردان خصوصی مأموریت پیشگامانه Ax-1 سوار بر کپسول دراگون شرکت اسپیس ایکس، ۲۴ آوریل در ساعت ۲۱: ۱۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۵: ۴۰ صبح دوشنبه به وقت تهران) ایستگاه فضایی بین المللی را به مقصد زمین ترک کردند و حوالی ساعت ۲۱: ۳۶ به وقت تهران در آب های اقیانوس اطلس، حوالی ساحل فلوریدا فرود آمدند. باآنکه مأموریت Ax-1 نخستین مأموریت تماما خصوصی به ایستگاه فضایی بوده است، اما نخستین مأموریت تماما خصوصی به مدار زمین نبوده و در مأموریت اینسپیریشن ۴ چهار خدمه سوار بر کپسول دراگون برای اقامتی سه روزه در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ به مدار زمین رفتند.

منبع: