کارهای اسپیس ایکس صدای بومی های آمریکا را در آورد

یک سازمان محیط زیستی به نام ˮسیرا کلابˮ(Sierra Club) و چند سازمان دیگر شکایتی مقابل مقامات تگزاس در اعتراض به بسته شدن ساحلˮ بوکا چیکاˮ(Boca Chica) در طول کارهای استارشیپ اسپیس ایکس(SpaceX Starship) طرح کرده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، انتظار می رود یک قاضی در روز یکم ژوئن(۱۱ خرداد) به شکایتی مقابل محدودیت های دسترسی به ساحل جنوبی تگزاس در خلال کارهای اسپیس ایکس برای انجام برنامه های استارشیپ رسیدگی کند.
“سیرا کلاب”، “قبیله کاریزو/کومکرودوی” تگزاس(Carrizo/Comecrudo Tribe) و سازمان غیرانتفاعی “Save RGV” شکایتی مقابل اداره کل اراضی تگزاس، “جورج پی بوش”(George P. Bush)، رییس اراضی تگزاس و کامرون کانتی در تگزاس در اعتراض به بسته شدن دوره ای ساحل “بوکا چیکا” برای آزمایش های استارشیپ به یکدیگر پیوسته اند.
ساحل “بوکا چیکا” در نزدیکی تأسیسات “استاربیس”(Starbase) شرکت اسپیس ایکس قرار دارد و این شرکت در آن، به ساخت نمونه های اولیه موشک استارشیپ و پیشران های سوپرهوی می پردازد.
“سیرا کلاب” در اطلاعیه ای اظهار داشت: محدود کردن دسترسی به ساحل عمومی قانون اساسی تگزاس را نقض می کند. هیچ یک از اتهامات در دادگاه اثبات نشده و در این بیانیه نامی از “اسپیس ایکس” در بین نهادهای تحت تعقیب در دادخواست ذکر نشده است.
ساحل مورد مناقشه فاصله کمی با تاسیسات “استاربیس” شرکت اسپیس ایکس دارد. “استاربیس” هم اکنون تحت بررسی محیط زیستی اداره هوانوردی فدرال قرار دارد تا بعد از آن برنامه خود برای پرتاب یک موشک “سوپرهوی” را به انجام برساند.
این موشک چندبار مصرف برای رساندن افراد و محموله به ماه، مریخ و سایر مقاصد دور در نظر گرفته شده است. “ایلان ماسک”(Elon Musk)، موسس اسپیس ایکس همین طور گفته که استقرار در مریخ و انجام اکتشافات فضایی به سبب چندبار مصرف بودن این موشک، هزینه های کمتری به همراه خواهد داشت.
در سال ۲۰۱۳، طبق بیانیه “سیرا کلاب” قانونگذاران تگزاس قانون سواحل باز تگزاس را اصلاح کردند تا امکان محدود کردن دسترسی به ساحل را طی عملیات های فضایی فراهم آورند. سپس در سال ۲۰۱۸، اسپیس ایکس یک تاسیسات موشکی در فاصله ۱۵۰۰ فوت (۴۶۰ متر) از لبه آب ساخت.
“سیرا کلاب” اعلام نمود: تغییر قانون در سال ۲۰۱۳ با قانون اساسی ایالتی که رای دهندگان تگزاس در سال ۲۰۰۹ با اکثریت ۷۷ درصد آرا برای تضمین حق دسترسی آزاد به سواحل عمومی آنرا اصلاح کردند، در تضاد است.
این سازمان ادعا کرد که این ساحل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به مدت ۱۹۶ ساعت(معادل حدود ۸ روز) بسته بوده است و سال ۲۰۲۱ نیز شاهد بیش از ۶۰۰ ساعت(تقریباً ۲۵ روز معادل) تعطیلی بوده اند.
این دعوی نخستین بار توسط سازمان “Save RGV” در ماه اکتبر ۲۰۲۱ تنظیم شد و “سیرا کلاب” و قبیله “کاریزو/کومکرودوی” هر دو اعلام نمودند که به آن ملحق می شوند. این گروه از دادگاه درخواست می کنند که اصلاحیه سال ۲۰۱۳ را باطل کند.
آنها همین طور ادعا می کنند که بزرگراه شماره ۴ به طول تقریبی ۲۷ مایل(۴۳ کیلومتر) در این منطقه برای انجام عملیات های اسپیس ایکس بسته شده است، اما در بیانیه آنها به تعداد دفعات بسته شدن بزرگراه اشاره ای نشده است.