دانشمندان نوع جدیدی از گرافن و در واقع یک گرافین(graphyne) را بوجود آورده اند که می تواند مجموعه ای از برنامه های کاربردی جدید را ارائه نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، همه ما درباره گرافن(graphene) شنیده ایم، ماده شگفت انگیزی که می تواند جاده ها و حتی زیستگاه های فضایی را تقویت کند و امکان دارد روزی آسانسورهای فضایی را به حقیقت تبدیل کند.
اما گرافین(graphyne) چطور؟ تا همین اواخر، این ماده تا حدودی ناشناخته بود. با این وجود، دانشمندان برای بیشتر از یک دهه کوشیده اند تا گرافین را که شکل جدیدی از کربن است، سنتز یا بازترکیب کنند. حالا یک بیانیه مطبوعاتی نشان داده است که تیمی از محققان دانشگاه “کلرادو بولدر” سرانجام موفق به انجام این کار شده اند.
گرافین شباهت هایی به گرافن دارد، اما می تواند راه های جدیدی برای تحقیق در الکترونیک، اپتیک و مواد نیمه هادی بگشاید.
محققان دانشگاه “کلرادو بولدر” که یافته های خویش را در مجله Nature Synthesis منتشر نموده اند، جزئیات چگونگی توسعه این ماده را که ماده ای است که مدت هاست نظریه ای حاوی خواص رسانایی الکترون، مکانیکی و نوری منحصربه فرد است، توضیح داده اند.
“ییمینگ هو”نویسنده اصلی این مطالعه توضیح داد: ما واقعاً از این که این نوآوری بالاخره درحال تحقق است، هیجان زده هستیم.
وی ادامه داد: ایجاد گرافین یک سوال قدیمی و دیرینه است، اما از آنجاییکه ابزارهای مصنوعی محدود بودند، علاقه به توسعه آنها کاهش پیدا کرد. ما باردیگر این مشکل را طرح مساله کردیم و از ابزار جدیدی برای حل این مشکل قدیمی استفاده کردیم که واقعاً مهم می باشد.
این ابزار جدید به شکل فرآیندی به نام “آلکین متاتیز”(alkyne metathesis) که یک واکنش آلی است که پیوندهای شیمیایی آلکین را قطع و اصلاح می کند و همینطور ترمودینامیک و کنترل جنبشی عرضه شد. محققان با این فرآیندها توانستند گرافین جدیدی را ایجاد کنند که رسانایی مشابه گرافن اما با قدرت کنترل دارد.
“وی ژانگ” پروفسور شیمی در دانشگاه “کلرادو بولدر” می گوید: تفاوت بسیار بزرگی بین گرافن و گرافین وجود دارد، اما تفاوت خوبی است. این تفاوت می تواند مواد اعجاب انگیز نسل بعدی باشد. بنابراین است که نسبت به آن بسیار هیجان زده هستیم.
حالا که محققان این گرافین را بوجود آورده اند، می خواهند بیشتر تحقیق کنند و دریابند که چطور می توان آنرا در مقیاس انبوه تولید کرد و پتانسیل آنرا به روشی مشابه با گرافن باز کرد.
آنها همینطور امیدوارند که در مورد چگونگی استفاده از این ماده برای کاربردهای صنعتی همچون در تولید باتری های لیتیوم-یون اطلاعات بیشتری کسب کنند.
“ژانگ” می گوید: ما واقعاً در تلاش هستیم تا این ماده جدید را از ابعاد مختلف، هم از نظر تجربی و هم از لحاظ نظری از سطح اتمی گرفته تا کاربرد در دستگاههای واقعی بررسی نماییم. امیدواری تیم تحقیقاتی این است که بتوانند هزینه تولید گرافین را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش دهند، به این مفهوم که گرافین یک مسیر طولانی را از یک “هم خانواده گرافن در حد تئوری”، به یک ماده اعجاب انگیز کامل، طی کرده است.

منبع: