استارت آپ محقق ایرانی برای تشخیص بیماری ها با استفاده از حشرات

نیوزتل استارت آپ محقق ایرانی برای تشخیص بیماری ها با استفاده از حشرات
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، وقتی به نوآوری فکر می نماییم، نخستین چیزی که اغلب به ذهن مان خطور می کند کامپیوتر ها و ربات های پیچیده هستند. اما طبیعت همینطور می تواند بعنوان منبع الهامی برای یافتن چاره هایی باشد که هر روز با آن روبرو می باشیم. استارت آپ “InsectSense” فناوری های نوآورانه ای که بر پایه حشرات است، توسعه می دهد.
آریا صمیمی، بنیانگذار این استارت آپ اظهار داشت: ما از زنبور عسل برای تشخیص بیماری در گیاهان، حیوانات و انسان ها استفاده می نماییم. او با سایت Innovation Origins در مورد نحوه عملکرد شرکت صحبت کرده است.
چرا حشرات؟
حشرات بیشتر از هر گونه دیگری روی زمین وجود داشته اند. دلیل این که آنها توانسته اند برای مدت طولانی زنده بمانند این است که می توانند به خوبی با محیط خود سازگار شوند و توانایی های زیادی دارند. ازاین رو چرا نباید از کمک آنها برای حل مشکلات استفاده کنیم؟ بعنوان مثال ما در InsectSense از زنبورهای عسل استفاده می نماییم. آنها توانایی هایی دارند که انسان ها از آن برخوردار نیستند و حس بویایی باورنکردنی دارند. آنها آنقدر حس بویایی قوی دارند که می توانند یک قطره آب خاص را در ۲۰ استخر شناسایی کنند. هیچ انسان یا فناوری نمی تواند با آنها رقابت کند.
نوآوری شما که با الهام از زنبور عسل بوجود آمده است، چگونه عمل می کند؟
ما درحال توسعه یک سنسور زیستی به نام BeeSense هستیم. این بعنوان نوعی سیستم تشخیصی و ابزار غربالگری برای تشخیص بیماری در افراد، حیوانات و گیاهان عمل می کند. زنبورهای عسل قادر به تشخیص تغییرات متابولیک در گیاهان هستند. اگر گیاهی بیمار شود، زنبورها متوجه آن می شوند. در نهایت، سیستم ما می تواند به کشاورزان کمک نماید تا بیماری ها را در مراحل اولیه شناسایی کنند که این امر به پیشگیری از گسترش ویروس ها و بیماری ها منجر می شود. از آنجاییکه این یک چاره با فناوری سطح پایین است، استفاده از نوآوری ما آسان است و میتوان به سادگی از آن در کشورهای درحال توسعه استفاده نمود. می توانید دستگاه کوچک ما را در دست بگیرید یا آنرا روی میز کار قرار دهید. یک راه برای درک آن این است که یک جعبه کفش را تصور کنید که زنبورها در داخل آن هستند. ما قادر به نظارت بر رفتار آنها و ترجمه آن به اعداد هستیم. آزمایش ها فقط چند ساعت طول می کشد و بعد از آخر انجام آنها، زنبورها باردیگر به حیات وحش رها می شوند.
آیا به غیر از زنبور عسل از حشره دیگری هم استفاده می کنید؟
ما همینطور درحال کار بر روی یک محصول جدید به نام LumiNose هستیم. این یک دستگاه کوچک مجهز به یک زیست تراشه است که با گیرنده های بویایی حشرات مختلف کار می کند. تراشه ما در ترکیب با یادگیری ماشینی، قادر به تشخیص انواع بیماری ها است و اگر بیماری شناسایی شود، شدت آن هم مشخص می شود. بعنوان مثال، بر مبنای تجزیه و تحلیل تنفس، می توانیم بگوییم که آیا فردی سرطان پستان دارد یا خیر و اگر دارد بیماری این فرد در چه مرحله ای است. در نهایت، این تراشه می تواند به پزشکان کمک نماید تا تشخیص دهند کدام دارو بهترین کارایی را دارد.
توسعه این دو نوآوری چه زمانی به طول انجامیده است؟
وقتی نوبت به BeeSense می رسد، ما درحال انجام تعدادی آزمایش و همینطور تایید اعتبار محصول خود هستیم. ما با شرکای بخش کشاورزی برای انجام همه این کارها همکاری می نماییم. من انتظار دارم سال آینده بتوانیم وارد بازار شویم. درباره LumiNose باید بگویم ما هنوز در مرحله اولیه هستیم و چندین سال دیگر تحقیق و توسعه لازم است تا این محصول خاص برای بازار آماده شود. ما می خواهیم سال آینده چندین طرح آزمایشی را برای توسعه بیشتر این فناوری آغاز نماییم.
با چه چالش هایی روبرو هستید؟
مانند هر استارت آپ دیگری ما هم به دنبال تأمین مالی و بودجه هستیم. علاوه بر این، با عنایت به این که ما فناوری های پلت فرم را می سازیم، گاهی اوقات تشخیص این که ابتدا باید روی کدام بازار تمرکز نماییم دشوار است. هم اکنون، با BeeSense، ما عموما در بخش کشاورزی فعال هستیم. اما چه کسی می داند شاید بازار دیگری در نهایت برای ما مناسب تر باشد. ما باید شروع نماییم به این که دریابیم دقیقا چگونه می خواهیم در آینده نزدیک رشد نماییم. علاوه بر این، بعد از توسعه فناوری خود برای بخش کشاورزی، ما خوشحال خواهیم شد اگر BeeSense بتواند با عرضه غربالگری سریع برای بیماری های انسانی جان انسان ها را در کشورهای درحال توسعه نجات دهد.
در مدت پنج سال چه کاری می توانید انجام دهید؟
ما در عرض دو سال به شدت رشد کردیم. بعنوان یک استارت آپ، باید رویاهای بزرگ داشته باشیم، اما با گام های کوچک شروع نماییم. امیدوارم رشد ما ادامه داشته باشد و تا پنج سال دیگر شعبه ای در کشور دیگری داشته باشیم و تعدادی فناوری دیگر را به مجموعه خود اضافه نماییم. البته همه بر پایه حشرات هستند. چونکه این چیزی است که من در مورد این شرکت بسیار دوست دارم. این که ما بتوانیم به دنیا نشان دهیم که حشرات دارای پتانسیل بسیار بیشتری از آن چیزی هستند که شما فکر می کنید.

منبع: