به گزارش نیوزتل به قول رئیس آژانس فضایی هند، تلاش دیگر هند برای فرود یک فضاپیما بر روی ماه احیانا تا سال ۲۰۲۳ به تعویق خواهد افتاد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، “اس سومانات”(S. Somanath)، رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در گفتگو با کانال خبری هندی “نیوز ایکس” اظهار داشت که ماه نورد “چاندرایان ۳” در مرحله مونتاژ است؛ اما محققان همچنان درحال آزمایش سیستم های حیاتی هستند و این به آن معنا است پرتابی که قبلا برای ماه آگوست برنامه ریزی شده بود، امکان دارد تا سال آینده به تعویق افتد.
“سومانات” اظهار داشت: هم اکنون ما درحال آزمایش سیستم پیشرانش “چاندرایان ۳” هستیم، چونکه می دانید که آخرین تلاش با مشکل مواجه گردید. این نظر او به مأموریت “چاندرایان ۲” در سال ۲۰۱۹ اشاره دارد که شامل یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک ماه نورد بود. مأموریت “چاندرایان ۲” بیشتر از دو سال بود که با موفقیت کار می کرد، اما فرودگر ویکرام بعد از از دست دادن کنترل بر رانش فضاپیما، گرفتار فرود سختی شد.
برای پیشگیری از بروز حادثه مشابه در “چاندرایان ۳”، سازمان تحقیقات فضایی هند تغییراتی را در تنظیمات این مأموریت اعمال کرده است. “چاندرایان ۱” در سال ۲۰۰۸ پرتاب شد و یکی از نخستین مأموریت های اصلی برنامه فضایی هند بود. این مأموریت که از یک مدارگرد و یک کاوشگر نفوذ در سطح تشکیل شده بود، نخستین مأموریتی بود که شواهد موجود در مورد حضور آب در ماه را تایید نمود. متأسفانه کمتر از یک سال بعد ارتباط آن با ماهواره قطع شد و این اتفاق ناخوشایند با جانشین آن یعنی “چاندرایان-۲”(Chandrayaan-۲ ) هم رخ داد. “چاندرایان ۲” متشکل از یک مدارگرد، یک سطح نشین(ویکرام) و یک ماه نورد بود. چند ماه پس از این اتفاق هندی ها خبر از توسعه “چاندرایان ۳” دادند. این مأموریت از یک سطح نشین و ماه نورد تشکیل خواهد شد. اگر همه چیز خوب پیش برود، “چاندرایان ۳” در حوضه قطب جنوب-آیتکن فرود خواهد آمد. حوضه قطب جنوب-آیتکن نام یک دهانه برخوردی بر روی سطح کره ماه است.
“سومانات” اظهار داشت: تغییری در سیستم پیشرانش این مأموریت بوجود آمده است. ما درحال آزمایش این بخش در مرکز پیشرانش مایع در ماهندراگیری هستیم. محققان درحال آزمایش یکپارچه سازی پیشرانش، کامپیوتر و سیستم های سنسور آن هستند.
در حالیکه نتایج آزمایش ها خیلی خوب بوده اند، اما سازمان فضایی هند باز هم با دقت درحال بررسی این عملیات است.
“سومانات” اظهار داشت: ما می خواهیم این دفعه بسیار محتاطانه عمل کنیم؛ چونکه می دانیم چگونه به ماه برویم. این به خوبی ثابت شده است. تنها چیزی که ما به آن نیاز داریم، این است که یاد بگیریم چگونه و بدون خطا فرود بیاید.
مأموریت سرنشین دار “گاگانیان”(Gaganyaan) سازمان تحقیقات فضایی هند هم درحال پیشرفت است. به گزارش ایندیا تودی یک شرکت دولتی هوافضا به نام “Hindustan Aeronautics” نخستین مجموعه سخت افزاری “گاگانیان” را در ۴ آوریل به سازمان تحقیقات فضایی هند تحویل داد.
برای گام های بعدی، سازمان تحقیقات فضایی هند آزمایش خطای مأموریت را در ماه آگوست و دسامبر انجام خواهد داد. این آزمایش ها برای تایید این مورد طراحی شده اند که سیستم های اضطراری می توانند فضانوردان را در صورت بروز ناهنجاری در حین پرتاب به محل امن برسانند. آزمایشات خطا پیش از انجام پروازهای آزمایشی مداری کپسول “گاگانیان” توسط هند صورت خواهد گرفت.
مأموریت “گاگانیان” در اوت ۲۰۱۸ با هدف پرتاب نخستین مأموریت سرنشین دار هند و پیش از هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال هند اعلام گردید. در سال ۲۰۲۱ سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام نمود که همه گیری کووید-۱۹ نخستین پرواز سرنشین دار را تا سال ۲۰۲۳ به تعویق انداخته است. انتظار می رود در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات خطا، پروازهای آزمایشی در سال ۲۰۲۳ صورت گیرد، اما نخستین پرواز سرنشین دار امکان دارد در سال ۲۰۲۴ صورت گیرد. فضاپیمای “گاگانیان” سوار بر یک پرتابگر ماهواره زمین آهنگ اصلاح شده پرتاب خواهد شد.