دومین تلاش ناسا برای آزمایش موشک ماه با شکست مواجه گردید

ناسا که از روز جمعه آزمایشی سه روزه را برای آزمایش موشک غول پیکر خود شروع کرده بود در روز یکشنبه این آزمایش را به علت بروز مشکلات فنی به تعویق انداخت.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، ناسا در روز دوشنبه برای دومین بار کوشش کرد که آزماش سوخت رسانی به موشک مأموریت آرتمیس ۱ را به انجام برساند اما بروز مشکلی در دریچه تجهیزات زمینی سبب تعویق مجدد آن شد.
به نقل از مقامات این آژانس فضایی یک دریچه در بالای سازه پرتابگر که از موشک سامانه پرتاب فضایی آرتمیس ۱ پشتیانی می کند، باز نشده و ناسا را بعد از آغاز سوخت گیری مجبور به توقف آزمایش و به تعویق انداختن آن کرد.
از این دریچه برای کاهش فشار در بخش هسته ی موشک در هنگام سوخت گیری استفاده می شود. “جرمی پارسونز” (Jeremy Parsons)، معاون مدیر سیستم های زمینی ناسا بعد از این تعویق در توییتر نوشت: به علت بروز مشکل در یک دریچه، مدیر پرتاب آزمایش را لغو نمود. تیم درحال آماده شدن برای تخلیه سوخت و بررسی زمان مناسب بعدی برای تلاش مجدد هستند.
به نقل از پارسونز، این دریچه در ارتفاع ۴۹ متری از پرتابگر متحرک قرار داشت. پرتابگر متحرک بعنوان سکوی پرتاب برای موشک ناسا عمل می کند. به نقل از مقامات ناسا این مشکل در پنل های کنترل کننده دریچه رخ دادند و بنابراین متخصصان موفق به باز کردن آن نشدند. ناسا در اطلاعیه ای در روز دوشنبه نوشت: با عنایت به زمان مورد نیاز برای رفع این مشکل و نزدیک شدن زمان آخر شیفت تیم، مدیر پرتاب تصمیم به توقف آزمایش گرفت.
تلاش روز دوشنبه برای سوخت رسانی، دومین تلاش ناسا برای پر کردن موشک ۹۸ متری ناسا بود که گنجایش ۲.۶ میلیون لیتر سوخت دارد. این آزمایش معروف به تمرین لباس خیس که از روز یکم آوریل شروع شد شامل یک تمرین شمارش معکوس و فرایند سوخت رسانی است.
ناسا در روز یکشنبه سوم آوریل کوشش کرد تا فرایند سوخت رسانی به موشک آرتمیس ۱ را به انجام برساند اما قبل از آن که این فرایند آغاز شود، بروز مشکلی در پرتابگر متحرک موشک آرتمیس ۱ در سیستمی که سبب خروج گازهای مضر می شود این آزمایش را متوقف و به تعویق انداخت.
پارسونز در توییتر نوشت: در روز دوشنبه ۵۰ درصد از اکسیژن مایع مورد نیاز برای آزمایش سوخت رسانی قبل از توقف آزمایش بارگیری شده بود.
آزمایش روز دوشنبه ابتدا قرار بود شمارس معکوس پرتاب را شبیه سازی کند و در ساعت ۱۴: ۴۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳: ۱۰ به وقت تهران) به پایان برسد اما تاخیرهای در ارتباط با تأمین کننده گاز نیتروژن آنرا به تعویق انداخت. هنگامی که این مشکل حل شد ناسا شبیه سازی را برای ساعت ۱۸: ۰۲ به وقت منطقه زمانی شرقی برنامه ریزی کرد پیش از این که بار دیگر این آزمایش به علت بروز مشکلی در دریچه متوقف شود.
هنوز معلوم نیست که آیا ناسا می تواند سومین تلاش خویش را در روز سه شنبه به انجام برساند یا خیر.
ماموریت اسپیس ایکس برای اعزام ۴ فضانورد
در همین حین یک مأموریت خصوصی متعلق به شرکت اسپیس ایکس هم در انتظار پرتاب است. اسپیس ایکس قرار بود چهار فضانورد خصوصی را در ماموریتی معروف به Ax-۱ در روز چهارشنبه ششم آوریل به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد. این مأموریت ابتدا قرار بود در روز سوم آوریل(۱۴ فروردین) صورت گیرد اما پرتاب آن برای آزمایش سوخت رسانی ناسا به تعویق افتاد. مقامات این آژانس گفته اند که این مأموریت باید در روز هفتم آوریل یا بعد از آن پرتاب شود تا از تعویق های بیشتر جلوگیری شود. با این وجود به نظر می آید تعویق در آزمایش ناسا سبب تاخیر در انجام این مأموریت شده است. اسپیس ایکس این دفعه آنرا به روز هشتم آوریل(۱۹ فروردین) موکول کرده است.
این که این مأموریت در روز جمعه به انجام برسد یا بار دیگر با تعویق مواجه شود وابسته به برنامه های در ارتباط با آزمایش موشک ناسا است.
مأموریت دیگری به نام کرو-۴ هم برای روز ۲۰ آوریل برنامه ریزی شده که چهار فضانورد دیگر را به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد برد. مقامات ناسا در کنفرانس خبری از تأثیر تعویق این آزمایش بر مأموریت های Ax-۱ و کرو-۴ سخنی نگفتند.
آرتمیس ۱ نخستین مأموریت سفر به ماه از سری مأموریت های برنامه آرتمیس ناسا بوده که هدف از آن رساندن باردیگر فضانوردان به سطح قمر زمین در سال ۲۰۲۵ یا بعد از آن است.
در این مأموریت از موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا و فضاپیمای اوریون برای انجام یک سفر بدون خدمه به ماه استفاده خواهد شد.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ناسا می خواهد تا در سال ۲۰۲۴ یک مأموریت دارای خدمه به مدار ماه انجام دهد و به دنبال آن مأموریت آرتمیس ۳ خواهد بود که انسان ها را بر روی ماه فرود خواهد آورد.

منبع: