معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین: سهم قزوین از اقتصاد دانش بنیان در کشور کمتر از دو درصد است

به گزارش نیوزتل معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین اظهار داشت: سهم قزوین از اقتصاد دانش بنیان حدود یک و سه دهم درصد و کمتر از دو درصد است.

حمیدرضا پیله ور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از جانب مقام معظم رهبری به سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» اظهار نمود: تولید محصول امروز در دنیا مبتنی بر تولید فناورانه و نوآورانه و حاصل از نوآوری است.
وی اضافه کرد: استفاده از دانش و فناوری در فرایند تولید سبب کاهش هزینه های تولید و تولید محصولی با قیمت و سود بالا است و این همان نکته ای است که امروز دنیا به سمت آن حرکت کرده است.
معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین افزود: تاکید مقام معظم رهبری در این عرصه بسیار درست و دقیق است و امروز حرکت ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و تولید فرآورده هایی باشد که ارزش افزوده بالایی دارند.
وی افزود: توجه به اقتصاد دانش بنیان در بند دوم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی لحاظ شده و ما هم در این چند سال به این سمت حرکت کرده ایم.
پیله ور با اشاره به اینکه ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، افزود: متأسفانه بخش صنعت در قزوین به سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه رغبتی ندارد.
پیله ور با اشاره به اینکه سهم قزوین از اقتصاد دانش بنیان کمتر از دو درصد و حدود یک و سه دهم درصد است، بیان نمود: این فاصله ما با دیگر استان ها یک فاصله معنا دار است.
وی تصریح کرد: ارتباط بخش صنعت و شرکتهای دانش بنیان سبب افزایش ارزش افزوده، ایجاد اشتغال پایدار و کمک به اشتغال افراد تحصیل کرده خواهد شد.
معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین بیان نمود: توجه صنعت به اقتصاد دانش بنیان سبب رفع نیازهای کشور در حوزه فناوری در گام نخست و افزایش صادرات محصولات در گام های بعدی خواهد شد.
وی با گلایه از عدم رغبت بخش صنعت به حوزه دانش بنیان و ارتباط با حوزه دانشگاه تصریح کرد: عدم رغبت بخش صنعت به تحقیق و توسعه دانش سبب حذف این بخش از بازار رقابت خواهد شد.
پیله ور خاطرنشان کرد: به صورت مثال بی توجهی بخش صنعت پوشاک و البسه به حوزه نانو سبب ضعف ما در این بازار و از دست دادن سهم ما شده است.
وی اظهار داشت: در صنعت پتروشیمی هم سرمایه گذاری پایین در حوزه نوآوری سبب شد مزیت های خود در این بازار را از دست دهیم.
این مسئول تصریح کرد: ما در استان قزوین باید به سمت حوزه هایی همچون شوینده، صنعت غذایی، شیشه و لوازم خانگی که در آن مزیت داریم حرکت نماییم.
وی با تکیه بر این که بخش عمده ای از مواد شوینده کشور در قزوین تولید می شود، بیان نمود: نگاه فناورانه به این حوزه می تواند زمینه افزایش ارزش افزوده و توسعه تولید و اشتغال را فراهم آورد.
پیله ور افزود: مقالات علمی و دانش خروجی از بخش دانشگاه باید به حوزه صنعت ما کمک نماید، اظهار داشت: واحدهای فناور باید کمک کنند تا مشکلات صنعت و تولید در کشور ما حل شود.
پیله ور بیان نمود: توجه به خوشه های صنعتی، پرهیز از خام فروشی، تربیت نخبگان و افزایش شرکتهای دانش بنیان می تواند گام مهمی برای تحقق شعار سال باشد.
معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان تنها ۱۰ سال است که در کشور به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته و عملکرد ما در این حوزه بد نبوده چون که در سالهای اول ما روی فرهنگ سازی کار کردیم و لازم بود این تفکر را ایجاد نماییم که افراد باید به سمت تولید فناوری حرکت کنند و این مورد هنوز ادامه دارد، حتما نیابد همه در اداره ها کار کنند بلکه کشورها به افراد خلاق کارآفرین نیاز دارند.
پیله ور در انتها اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان تنها راه پیش روی مشکلات اقتصادی ما است و باید برای حرکت در راه رشد در این راه حرکت نماییم.

منبع: