یک مقام مسئول خبر داد؛ چشم انداز سند فناوری نانو تا ۱۴۱۴

به گزارش نیوزتل دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه چشم انداز سند فناوری نانو تا سال ۱۴۱۴ تصویب گردید، اظهار داشت: ارتقای سطح فناوری های بدیع یکی از اهداف این سند تعیین شده است.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصتم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به سند ملی فناوری نانو اظهار داشت: در سال ۱۳۸۵ مصوباتی در زمینه راهبردهای سیاست های فناوری داشتیم که تلاش مسؤولان ستاد نانو باعث شد پیشرفت های خوبی را در این عرصه شاهد باشیم.
کبگانیان ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه نانو در کشور، افزود: در سال ۲۰۰۱ تنها ۹ مقاله در کل کشور در این عرصه انتشار یافته بود، ولی در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۱ هزار و ۵۸۲ مقاله در فناوری نانو منتشر گردید که با این تعداد انتشار سند علمی، رتبه چهارم در حوزه نانو را در دنیا کسب کردیم.
وی با اعلان اینکه در زمینه فروش محصولات هم به رقم بسیار خوبی دست یافتیم، اشاره کرد: ما باید رقم فروش محصولات فناورانه را در ستاد نقشه جامع علمی کشور رصد نماییم تابحال ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان کل حجم فروش محصولات مبتنی بر نانو بوده است.
به گفته این مقام مسئول، ۹۳ درصد از این مقدار فروش، در ارتباط با فروش داخلی بوده و ۷ درصد آن هم صادرات است.
کبگانیان افزود: ۴۰ میلیون دلار صادرات محصولات نانویی را داشته ایم که برندها و نام و نشان این محصولات در اغلب کشورهای جهان عرضه شده است، به جز معدود کشورهایی که به سبب محدودیت های تحریم، از جانب شرکت ها اعلام نشده است که درصدد حل آن هستیم.
دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی، به جزئیات سند فناوری نانو اشاره نمود و خاطرنشان کرد: این سند در ۷ جلسه کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و ۵ جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان به این مورد اختصاص یافت و این سند نسبتاً آماده شده است که در این نشست ستاد اجرای نقشه جامع علمی عرضه شد.
کبگانیان افزود: در بخش تعاریف، تعاریف خاصی برای فناوری نانو لازم بود که عرضه شد. بخش اصول و مبانی ارزشی ماده ۲ با اصلاحاتی تأیید شد، ولی بعضی از اعضا بخصوص اعضای کمیسیون تخصصی حوزوی شورا، قول دادند که تا پیش از آخر سال پیشنهادات خویش را دراین زمینه عرضه کنند.
وی با اعلان اینکه چشم انداز این سند، سال ۱۴۱۴ تعیین و مصوب شده است، اظهار داشت: بخش مهم این سند اهداف است که زمان زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد. ۸ هدف این سند به تصویب اعضا رسید و یک بخش آن اقتدار و مرجعیت علمی بود که در این عرصه بتوانیم در دنیا نقش مرجعیت علمی داشته باشیم.
کبگانیان، هدف دوم این سند را ارتقای سطح فناوری های بدیع ذکر کرد و اضافه کرد: واژه بدیع و نوآوری های بدیع ذکر شده در این هدف، در ارتباط با فناوری هایی است که مالک و نشان اصلی آن برای ایران و صرفا در انحصار جمهوری اسلامی ایران باشد که در این قسمت هم پیشنهادات خوبی شد تا در چشم انداز، رشدی در این شاخص داشته باشیم.
وی محور سوم این سند را ارتقای صنعت موجود و محور چهارم آنرا صادرات پایدار عنوان نمود و افزود: بهبود کیفیت زندگی، تمرکز بر نوآوری، عرضه برندهای ایرانی در سطح جهان از دیگر محورهای این سند است و به این مجموعه هدف دیگری افزوده شد که شامل توسعه مشارکت بخش خصوصی می شود.
کبگانیان با اعلان اینکه بررسی مابقی بحث به جلسه آینده موکول شد اضافه کرد: اگر بتوانیم تا پیش از سال، جلسه دیگری داشته باشیم، تلاش می شود که این سند آماده شود. تأیید نهایی در ستاد نقشه جامع علمی کشور است، ولی تصویب نهایی آن در صحن شورایعالی انقلاب فرهنگی خواهد بود؛ چون که این سند باید تأیید شورایعالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد.

منبع: