نیوزتل: پژوهشگران دانشگاه بریستول انگلیس در مطالعه اخیرشان مکانیسم های جدیدی از ترس در مغز را کشف کردند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، هم اکنون چندین داروی مختلف ضد اضطراب موجود است که بیشتر آنها چندان موثر نیستند و علاوه بر این دارای عوارض جانبی مختلفی نیز هستند.
شناسایی مکانیسم هایی که زمینه ساز ترس و اضطراب هستند می تواند به پژوهشگران در توسعه درمان های بهتری برای اختلالات اضطرابی کمک نماید. بتازگی دانشمندان علوم اعصاب دانشکده فیزیولوژی، داروشناسی و علوم اعصاب بریستول بررسی کردند که چگونه قسمت مخچه مغز بر فعالیت ناحیه دیگری از مغز به نام ماده خاکستری اطراف مجرا(PAG) تاثیر می گذارد. ماده خاکستری اطراف مجرا، ناحیه ای از ماده خاکستری است که در مغز میانی یافت می شود و مکانیسم های بقا همچون پاسخ های واکنشی ناشی از ترس را هماهنگ می کند.
پژوهشگران در این مطالعه فعالیت ناحیه ماده خاکستری اطراف مجرای مغز چند حیوان را بوسیله الکترودها ثبت کردند. آنها حیوانات را در یک بخش قرار دادند که در آن یک صدای شنیداری با یک ضربه کوچک پا همراه بود. این موجب ایجاد حافظه ترس و سرد شدن که یک شاخص رفتاری ترس است، می شد. دانشمندان دریافتند که زیرمجموعه ای از سلول های مغزی در ناحیه ماده خاکستری اطراف مجرای مغز به آن صدا بسیار پاسخ می دهند که این امر مربوط به رمزگذاری حافظه ترس است.
بر طبق این یافته ها، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که فعل و انفعالات ماده خاکستری اطراف مجرای مخچه به ایجاد فرآیندهای شرطی سازی ترس کمک می نماید. آنها همین طور نشان دادند که دستکاری مسیر مستقیم ماده خاکستری اطراف مجرای مخچه موجب اختلال در سرد شدن ناشی از ترس و صداهای فراصوت می شود.
دکتر “شارلوت لارنسون”(Charlotte Lawrenson) و دکتر “النا پاسی”(Elena Paci) نویسنگان اصلی این مطالعه در این زمینه گفتند: تاکنون، اطلاعات کمی در مورد این که مخچه چگونه فعالیت عصبی را در سایر نواحی مغز، خصوصاً آن هایی که با ترس و اضطراب مرتبط هستند، تعدیل می کند، در دسترس بود و این مساله خیلی دقیق درک نشده بود. نتایج ما نشان داد که مخچه قسمتی از شبکه بقای مغز است که فرآیندهای حافظه ترس را در مقیاس های زمانی گوناگون و به روش های مختلف تنظیم می کند و این مساله این احتمال را بیشتر می کند که تعاملات ناکارآمد در شبکه بقای مخچه مغز ممکنست زمینه ساز اختلالات و بیماریهای در رابطه با ترس باشد.

منبع: