یافته های جدیدی در مورد پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، یافته هایی در مورد پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی عرضه کرده اند که می تواند به درمان بیماری های خونی کمک نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی “دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون”(BUMS)، “سلول های بنیادی خون ساز”(HSCs)، ظرفیت خودسازی و تبدیل شدن به انواع سلول های خونی بالغ را دارند که آنها را به درمان های امیدوارکننده ای برای انواع بیماری ها تبدیل می کند. با این حال، مکانیسم های دخیل در پیوند که از زمان رشد سلول ها و بعد از پیوند به بیمار، سلول های خونی سالم را می سازند، به درستی شناخته نشده اند.
پژوهشی که به تازگی توسط پژوهشگران “بیمارستان عمومی ماساچوست”(MGH) و دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون انجام شده است، امضای منحصربه فردی از ژن های بیان شده توسط سلول های بنیادی خون ساز را که قادر به انجام این فرایند هستند، نشان داده است. این یافته ها می توانند به دانشمندان کمک کنند تا این سلول ها را در خارج از بدن گسترش دهند یا انواع دیگر سلول های بنیادی را به سلول هایی تبدیل کنند که می توانند سیستم خون را باردیگر پر کنند.
در بزرگسالان، سلول های بنیادی خون ساز در مغز استخوان و جریان خون یافت می شوند اما قبل از تولد میتوان آنها را به میزان بیشتری در کبد یافت. این سلول ها در کبد با سرعت بسیار بالایی تکثیر می شوند و به سلول های بنیادی خون ساز اضافی تبدیل می شوند. علاوه بر این، بررسی روی حیوانات نشان داده است که سلول های بنیادی خون ساز موجود در کبد جنین، نسبت به سلول های بنیادی خون ساز موجود در مغز استخوان، توانایی پیوند بیشتری دارند.
پژوهشگران برای درک اینکه چه چیزی به سلول های بنیادی خون ساز کبد جنین امکان می دهد تا خصوصیت های تکثیر و پیوند را داشته باشند، الگوهای بیان ژن را که منحصر به این سلول های بنیادی بسیار قوی هستند، مورد بررسی قرار دادند. آنها این آزمایش را با انواع روش های تجربی ترکیب کردند تا بیان پروتئین و عملکرد همان سلول ها را مشخص کنند.
“الخاندرو بالاس”(Alejandro Balazs)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این تجزیه و تحلیل عمیق نشان داد که سلول های بنیادی خون ساز، پروتئینی معروف به “CD201” را روی سطح خود بیان می کنند که ارتباط بسیار نزدیکی با ظرفیت پیوند دارد و میتوان از آن برای جداسازی سلول های بنیادی استفاده نمود. این کار به ما کمک می نماید تا فرایند پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی را بهبود ببخشیم و همچنین، به ما امکان می دهد تا این سلول ها را خالص نماییم.
درک بهتر ژن های دخیل به دانشمندان کمک می نماید تا سلول های بنیادی خون ساز با پتانسیل پیوند بالا را در آزمایشگاه تکثیر کنند و آنها را برای مبارزه مؤثرتر با بیماری های در ارتباط با سلول های خونی مانند کم خونی داسی شکل، ایدز و انواع خاصی از سرطان دستکاری کنند.
“کیم وانویتسل”(Kim Vanuytsel)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: در مجموع، این کار به عرضه طرحی دقیق از قوی ترین سلول های بنیادی خون انجامیده است و به درک بهتر این پرسش ختم می شود که چرا این سلول ها چنین ظرفیت بازسازی خارق العاده ای دارند. چنین بینش هایی به ما امکان می دهند تا درمان های ایمن تر و کارآمدتری را برای بیماران مبتلا به اختلالات خونی ابداع نماییم.
“جورج مورفی”(George Murphy)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: انجام دادن این پژوهش مهم، بدون همکاریهای قوی، امکان پذیر نبود. این پروژه، یک نمونه درخشان از “زیست شناسی منبع باز” است که در آن، اطلاعات و بینش هایی که آزادانه به اشتراک گذاشته شده اند، می توانند توسط همه برای اکتشافات آینده مورد استفاده قرار بگیرند.
این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.

منبع: