تهیه آب شرب با یک آب شیرین کن ۴ دلاری

یک سیستم آب شیرین کن ۴ دلاری با بهره گیری از روشی که تجمع نمک را می کاهد، آب شرب تمیز و مداوم را برای یک خانواده فراهم می آورد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، گروهی از دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک روش مقرون به صرفه جدید برای نمک زدایی از آب با انرژی خورشیدی ابداع نموده اند که از مشکل رایج تجمع نمک در دستگاه های مشابه جلوگیری می کند.
این دستگاه جدید با هزینه تنها چهار دلاری و اندازه یک متر مربعی می تواند آب شرب سالم روزانه را برای یک خانواده فراهم آورد. همین طور با بهره گیری از مواد در دسترس، به آسانی تهیه و تولید شده است، به این معنا که این سیستم، مقیاس پذیر است و می تواند برای افراد زیادی در سراسر جهان ساخته و به کار گرفته شود.
بگفته “یونیسف”، کمبود آب شرب تا سال ۲۰۲۵ بر نیمی از جمعیت جهان تأثیر می گذارد. در حقیقت، چهار میلیارد نفر معادل تقریباً دو سوم جمعیت جهان هم اکنون حداقل برای یک ماه در سال تحت تأثیر کمبود شدید آب شرب قرار دارند.
پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه “شانگهای جیائو تونگ” یک دستگاه نمک زدایی خورشیدی بدون فتیله -بخشی که به طور معمول به سبب تجمع نمک نیاز به تمیز کردن یا حتی تعویض زیادی نیاز دارد- ساختند. آنها با انجام این کار براین باورند که سیستمی ساخته اند که می تواند به حل مشکل کمبود آب در جهان با کارایی بی سابقه ای کمک نماید.
این دستگاه جدید که پروسه ساخت و توسعه آن در مجله Nature Communications انتشار یافته است، از چندین لایه تشکیل شده است که در بالای ظرفی از آب شور شناور هستند. ابتدا یک لایه نازک از مواد با سوراخ های ریز قسمتی از آب را از ظرف بیرون می کشد و گرمای نور خورشید را جذب می کند، سپس این آب را تبخیر می کند و در نهایت آن بخار را متراکم و بعنوان آب شرب جمع آوری می کند.
پژوهشگران در بیانیه خود توضیح دادند که سوراخ های موجود در دستگاه به اندازه ای بزرگ هستند که اجازه می دهند یک گردش همرفتی طبیعی بین لایه بالایی گرمتر آب و مخزن سردتر زیر آن به وجود بیاید. به عبارت دیگر، کمی آب شور گرم بعد از این پروسه باقی می ماند که سپس بطور طبیعی به بقیه آب خنک زیر کشیده می شود و رقیق می شود.
پژوهشگران توضیح می دهند که این روش بیش از ۸۰ درصد در تبخیر آبی که تا ۲۰ درصد غلظت نمک دارد، با انرژی خورشیدی کارآمد است. علاوه بر این، بعد از یک هفته استفاده، هیچ رسوبی شامل تجمع نمک مضری که می تواند موجب لطمه رساندن یا کاهش کارایی دستگاه شود، شناسایی نشده است.
سیستم های نمک زدایی این پتانسیل را دارند که آب شرب پاک را به مناطقی که هم اکنون از کمبود آب رنج می برند، بیاورند. سال گذشته، نخستین سیستم نمک زدایی با انرژی موجی در جهان افتتاح شد و یک طراح نیز برنده جایزه طراحی “لکسوس” برای سیستم نوری نمک زدایی برای مکان های دوردست شد.
پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه “شانگهای جیائو تونگ” همین طور گفتند که سیستم آنها می تواند به آسانی و به سرعت در مناطق لطمه دیده از بلایای طبیعی مستقر شود و به کوشش های امدادرسانی در بلایای طبیعی در سراسر جهان کمک نماید.