ورزش کردن بعد از واکسیناسیون می تواند واکنش ایمنی را تقویت کند

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان میدهد که ورزش کردن بعد از واکسیناسیون می تواند واکنش ایمنی را تقویت کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهش جدیدی که در “دانشگاه ایالتی آیووا”(Iowa State University) انجام شده است، نشان میدهد که ورزش کردن بعد از تزریق واکسن کووید-۱۹ یا آنفلوانزا می تواند واکنش ایمنی بدن را تقویت کند. بر طبق نتایج این پژوهش می توان اظهار داشت که ۹۰ دقیقه ورزش بلافاصله بعد از واکسیناسیون می تواند واکنش های پادتن را افزایش دهد.
رابطه میان ورزش و سلامتی عمومی، بسیار واضح است اما پژوهش در مورد اینکه ورزش چگونه سلامتی ما را بهبود می بخشد، نتایج جالبی را در چند سال قبل ارایه داده است؛ از روشی که ورزش بواسطه آن به بدن کمک می نماید سلول های سرطانی را از بین ببرد گرفته تا پروتئین های ضد التهابی آزاد شده طی فعالیت بدنی که می توانند از زوال شناختی جلوگیری نمایند.
ارتباط بین فعالیت بدنی و سیستم ایمنی در چند سال اخیر، بطور ویژه ای مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. یک پژوهش بزرگ، داده های چندین پژوهش را طی سال قبل بررسی کرد که بیش از نیم میلیون نفر را ارزیابی کرده بودند. این پژوهش نشان داد که ورزش منظم می تواند خطر مبتلاشدن به یک بیماری عفونی را بطور قابل توجهی در افراد کم کند.
پژوهش دانشگاه ایالتی آیووا بطور ویژه به بررسی این مساله می پردازد که آیا یک دوره ورزش می تواند بر اثربخشی واکسیناسیون تأثیر بگذارد یا خیر. پژوهشگران جهت بررسی این پرسش، برخی از افراد سالم را که قرار بود با یکی از سه واکسن مختلف شامل ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H1N1، آنفلوانزای فصلی یا کووید-۱۹ واکسینه شوند، انتخاب کردند.
افراد مورد بررسی بطور تصادفی در یکی از سه گروه مورد نظر قرار گرفتند؛ گروه کنترل شده بدون ورزش، ۴۵ دقیقه ورزش و ۹۰ دقیقه ورزش متوسط که در عرض نیم ساعت بعد از دریافت واکسن شروع شد. از همه شرکت کنندگان قبل از واکسیناسیون، سپس دو و چهار هفته بعد، نمونه خون گرفته شد تا اثرات ورزش بر سطوح پادتن ردیابی شود.
شرکت کنندگانی که ۹۰ دقیقه ورزش را بعد از واکسیناسیون انجام دادند، چند هفته بعد نسبت به گروه بدون تمرین، افزایش مدلول داری در سطوح پادتن نشان دادند. جالب است که پژوهشگران، تفاوتی را در سطح پادتن گروه کنترل شده و گروه تمرین ۴۵ دقیقه ای تشخیص ندادند.
آزمایشی که روی موش ها انجام شد، تفاوت های مشابهی را در افزایش پادتن بعد از تزریق واکسن و ورزش ۴۵ دقیقه ای و ۹۰ دقیقه ای نشان داد. فرضیه پژوهشگران این است که تفاوت در واکنش ایمنی بین جلسات ورزش ۴۵ و ۹۰ دقیقه ای، سرنخ هایی را در مورد این مساله ارائه می دهد که فعالیت بدنی چگونه می تواند واکنش های پادتن ناشی از واکسن را تقویت کند.
پژوهش های پیشین نشان داده اند که مدت زمان طولانی تر ورزش، انواع گوناگونی از اثرات ایمنی را به وجود می آورد. پژوهشگران بطور ویژه به پروتئین های ایمنی خاصی موسوم به “اینترفرون آلفا”(IFN-α) می پردازند که پیش تر مشخص شده بود نسبت به مدت زمان ورزش افزایش می یابند.
افزایش اینترفرون آلفا در اثر ورزش، بعنوان یکی از مکانیسم های احتمالی در نظر گرفته می شود که می تواند توضیح دهد که واکنش های پادتن را چطور میتوان با فعالیت بدنی تقویت کرد. با این وجود، “ماریان کوهوت”(Marian Kohut)، پژوهشگر ارشد این پروژه باور دارد که به احتمال زیاد، مکانیسم های گوناگونی در این میان نقش دارند.
کوهوت اظهار داشت: برای پاسخ دادن به سبب و چگونگی این تاثیر هنوز باید پژوهش های بسیاری انجام شوند. تغییرات زیادی هنگام ورزش کردن رخ می دهند. بنابراین، احیانا تلفیقی از عوامل وجود دارد که به واکنش پادتن که در پژوهش خود یافته ایم، کمک می نماید.
پژوهشگران خاطرنشان کردند که برای تعیین بهترین نوع ورزش و مدت زمان لازم برای افزایش پاسخ واکسن، به بررسی بیشتری نیاز است. بنابراین، شاید ۴۵ دقیقه فعالیت در اینجا کافی نبوده باشد اما ممکنست ۶۰ دقیقه فعالیت بتواند موثر واقع شود.
مداخلات ورزشی گوناگونی از پیاده روی گرفته تا دوچرخه سواری، برای شرکت کنندگان این پژوهش استفاده شد. تمرکز اصلی بر شدت تمرین بود و همه شرکت کنندگان باید ضربان قلب خودرا حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ ضربان در دقیقه حفظ می کردند. بگفته پژوهشگران، این میزان تلاش در سطوح مختلف تناسب اندام قابل انجام دادن است و هیچ مدرکی در خصوص این مساله وجود ندارد که ورزش بعد از واکسیناسیون، عوارض جانبی نامطلوب واکسن را بیشتر می کند.
بگفته پژوهشگران، مداخله ورزشی برای افرادی که بطور منظم ورزش های سبکی مانند پیاده روی را انجام می دهند، امکان پذیر است و در این پژوهش، شرکت کنندگانی با طیف وسیعی از خاصیت های سلامتی توانستند تمرین را کامل کنند.
این پژوهش، در مجله “Brain، Behavior and Immunity” به چاپ رسید.