یافته های جدید درباره سیاره ای شبیه زمین در خارج از منظومه شمسی

تحقیقات نشان داد یک سیاره خارج از منظومه شمسی بسیار داغ و مشابه مشتری که دمای آن به ۳۲۰۰ درجه سانتیگراد می رسد، اتمسفر چندلایه و مشابه زمین دارد.
به گزارش نیوزتل به نقل از دیلی میل، کارشناسان در سوئد و سوئیس با بهره گیری از یک طیف سنج با وضوح بالا به دانش بیشتری درباره اتمسفر پیچیده و عجیب این سیاره دست یافته اند که WASP-۱۸۹b نام دارد. این سیاره گازی بزرگ که در فاصله ۳۲۲ سال نوری از زمین قرار دارد و دور ستاره HD۱۳۳۱۱۲ دور می زند، در سال ۲۰۱۸ میلادی و با کمک پروژهWASP کشف شد. حالا کارشناسان اعلام نمودند اتمسفر این سیاره حاوی ترکیبی عجیب از اکسید تیتانیوم، آهن، تیتانیوم، کروم، وانادیم، منیزیم و منگنز است. قبل از این تصور می شود WASP-۱۸۹b یکی از معدود سیارات در جهان باشد که دمای آن به اندازه ای بالا است که آهن را تبخیر می کند. سیاره مذکور یک و نیم برابر بزرگتر از مشتری است و فاصله آن با ستاره میزبانش ۲۰ بار نزدیکتر از فاصله زمین تا خورشید است. بنا بر این هر سال سیاره، فقط ۲.۷ روز زمین طول می کشد. اما پژوهشگران معتقدند اتمسفر WASP-۱۸۹b برخلاف خاصیت های عجیب اش، شباهت زیادی به زمین دارد. حداقل می توان ادعا کرد لایه های اتمسفر آن مشابه سیاره خاکی است. اتمسفر زمین نیز شامل چند لایه متمایز است که هرکدام خاصیت های خاص خودرا دارند. در تحقیق جدید که در نشریه «نیچر آسترونومی» پخش شده، پژوهشگران برای اولین بار نشان داده اند اتمسفر سیاره لایه هایی متمایز دارد، اما ترکیبات شیمیایی آن با جو زمین متفاوت می باشد. پژوهشگران در این پژوهش از طیف سنجHARPS در رصدخانه ای «لا سیلا» در شیلی برای تحلیل دقیق WASP-۱۸۹b استفاده کردند. بیبیانا پرینوت محقق ارشد پژوهش از دانشگاه لوند در این زمینه می گوید: ما نوری که از ستاره میزان این سیاره منتشر می شود و از اتمسفر سیاره می گذرد را بررسی کردیم. گازهای موجود در اتمسفر قسمتی از نور ستاره را جذب می کنند، مانند ازن که مقدار از نور خورشید را در اتمسفر زمین جذب می کند. ما با کمکHARPS توانستیم مواد موجود در اتمسفر را شناسایی نماییم.