در گزارش نیوزتل مطرح شد؛ چالشهای بودجه ای پارکهای علم و فناوری

به گزارش نیوزتل سرپرست دفتر سیاستگذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم از حذف ردیف بودجه پارکهای دانشگاهی و قرار گرفتن آن در دل اعتبارات دانشگاه های مادر گلایه نمود.

بهنام طالبی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تغییرات بودجه ای پارک های علم و فناوری دانشگاهی در لایه ۱۴۰۱ اظهار داشت: در لایحه سال جاری ۲ مسئله پیش آمد؛ اولاً در بودجه ۱۴۰۱ آمده بود که بودجه پارک ها از حالت ملی بیرون برود و به صورت استانی و توسط استانداری ها بودجه آنها پرداخت گردد. در این رابطه ما علل خودمان را آوردیم و تاکید کردیم که پارک ها در مرحله رشد قرار دارند و دغدغه استان ها متفاوت می باشد و امکان دارد حتی برخی استان ها دغدغه علم و فناوری نداشته باشند که خوشبختانه اصلاح گردید.
سرپرست دفتر سیاستگذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم اضافه کرد: نکته دوم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مورد پارک ها، این است که متأسفانه ردیف بودجه پارک های دانشگاهی از بودجه حذف شده و در دل اعتبارات دانشگاه های مادر قرار گرفته است.
طالبی افزود: در این صورت اگر تخصیص اعتبارات به دانشگاه ها ۱۰۰ درصدی نباشد، امکان دارد با عنایت به تعدد برنامه های دانشگاه، این بودجه در سایر بخش ها هزینه شود. بودجه پارک ها تقریباً ۲ یا ۵ درصد کل بودجه دانشگاه ها را شامل می شود و از آنجائیکه دانشگاه ها با مسائل مختلفی چون پرداخت حقوق، مسائل صنفی، تغذیه دانشجویی و … رو به رو هستند، این احتمال وجود دارد که تخصیص بودجه به پارک ها در اولویت های آخر قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: در همین رابطه رایزنی هایی با سازمان برنامه و بودجه و مجلس داشتیم و با اغلب نمایندگان در کمیسیون تلفیق و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم و منتظر هستیم ببینیم آیا اصلاحاتی در این حوزه صورت خواهد گرفت یا خیر.
سرپرست دفتر سیاستگذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم میزان رشد بودجه پارک های دانشگاهی را حدود ۸ تا ۹ درصد نسبت به سال قبل اعلام نمود و اظهار داشت: این میزان رشد راضی کننده نیست و اعتراض خویش را نسبت به آن اعلام کردیم. میزان رشد بودجه پارک ها سال قبل ۱۰۰ درصدی بوده اما از آنجائیکه پایه بودجه پارک ها ضعیف است، هرچقدر هم رشد یابد باز هم اقناع کننده نیست.
طالبی ضمن بیان این مطلب که کل بودجه پارک های کشور به اندازه بودجه ۲ دانشگاه بزرگ ما نیست، اظهار داشت: عدد بودجه پارک های علم و فناوری خیلی کوچک و اصلاً راضی کننده است و ما در همین راستا دغدغه هایمان را اعلام کردیم و قول هایی در بحث رشد بودجه به ما داده اند.