در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ نقشه راه جدید دنیای فناوری را دنبال کنید؛ دگردیسی در فناوری

نمایشگاه الکترونیک مصرفی (CES) بعنوان برجسته ترین رویداد فناوری در دنیا، هر ساله میزبان جدید ترین محصولات و نوآورانه ترین فناوری ها در دنیای علم و فناوری است و میتوان گفت این نمایشگاه در قلب ˮلس آنجلسˮ، خط مشی فناوری را در آینده ی پیش رو ترسیم می کند.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، نمایشگاه الکترونیک مصرفی (CES) تأثیرگذارترین رویداد فناوری در جهان و زمینه اثبات پیشرفت فناوری ها و نوآوران جهانی است. این نمایشگاه جایی است که بزرگترین نام ها و برندهای جهان در آن شرکت می کنند و با شرکای جدید ملاقات می کنند و تیزبین ترین نوآوران در آن به صحنه می آیند. نمایشگاه CES متعلق به و بوجود آمده توسط انجمن فناوری مصرف کننده (CTA) است که در این نمایشگاه، تمام جنبه های فناوری را به نمایش می گذارد.

نمایشگاه CES هر ساله میزبان شرکتهای مختلفی همچون تولید کنندگان، توسعه دهندگان و تأمین کنندگان سخت افزار فناوری مصرف کنندگان، محتوا، سیستم های تحویل و موارد دیگر را به نمایش می گذارد. این نمایشگاه همینطور شامل یک برنامه کنفرانسی است که در آن رهبران تجاری و متفکران پیشگام جهان در مورد مرتبط ترین مسائل صنعت فناوری به عرضه نظرات خود می پردازند.

گری شاپیرو، رئیس و مدیرعامل CTA می گوید: نمایشگاه CES بعنوان تأثیرگذارترین رویداد فناوری در جهان، بر تعهد خود ثابت قدم است تا مکانی برای نمایش محصولات و بحث درباره ایده هایی باشد که در نهایت زندگی ما را بهتر می کنند.

اما نمایشگاه CES امسال میلادی (۲۰۲۲) در حالی برگزار شد که پارسال به سبب شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ تنها شاهد برگزاری کاملا مجازی آن بودیم و در حالیکه با انجام واکسیناسیون سراسری و فروکش کردن موج همه گیری انتظار می رفت این نمایشگاه سال جاری به روال همیشگی خود بازگردد، شیوع سویه امیکرون در نزدیکی برگزاری نمایشگاه باعث شد تا خیلی از شرکت ها از حضور فیزیکی در این نمایشگاه انصراف دهند و به مشارکت مجازی بسنده کنند.

همین مساله باعث شد تا رسانه هایی که هر ساله این رویداد را به صورت حضوری پوشش می دادند هم از حضور فیزیکی در این نمایشگاه منصرف شوند و با دورکاری به پوشش مجازی آن روی بیاورند. بعنوان مثال رسانه های متخصص پوشش فناوری مانند “انگجت”(Engadget)، “ورج”(The Verge)، “گیزمودو”(Gizmodo)، “سی نت”(CNET)، “تک رادار”(TechRadar) و “تک کرانچ”(TechCrunch) قصد داشتند چند خبرنگار را برای پوشش حضوری CES بفرستند، اما سپس بر اثر افزایش موارد مبتلا شدن به سویه جدید کووید-۱۹ تشخیص دادند که بهترین کار این است که تمام کارکنان شان در خانه بمانند و از راه دور این رویداد را پوشش دهند.

این نمایشگاه از تاریخ ۵ تا ۷ ژانویه برگزار گردید. باآنکه این نمایشگاه در ابتدا قرار بود تا ۸ ژانویه ادامه داشته باشد، اما “انجمن فناوری مصرف کننده” بعد از آنکه خیلی از شرکت ها از شرکت حضوری در این رویداد انصراف دادند، تصمیم گرفت که نمایشگاه را به سبب نگرانی های بهداشت عمومی یک روز زودتر تعطیل کند.

با توجه به افزایش موارد مبتلا شدن به سویه امیکرون، خیلی از شرکت ها مانند “اینتل”، “لنوو”، “تیک تاک”، “تی موبایل”، “آمازون”، “گوگل” و “متا” فقط به صورت مجازی در این نمایشگاه شرکت کردند و ۴۲ غرفه دار انصراف دادند که تقریباً ۷ درصد از کل غرفه های نمایشگاه را شامل می شد. علاوه بر این، خیلی از رسانه های فناوری بزرگ و همینطور خیلی از کانال های فناوری در “یوتیوب” فقط از راه دور از این رویداد گزارش تهیه کردند.

اگرچه چندین شرکت در آخرین لحظه از رویدادهای حضوری کناره گیری کردند، اما اغلب آنها کنفرانس های مطبوعاتی ویدیویی را برگزار کردند و میزبان رویدادهای دیجیتالی خود بودند.

از سال ۲۰۱۴ “انجمن فناوری مصرف کننده” که متولی برگزاری این رویداد است، برترین نوآوری ها و محصولات را معرفی می کند و جوایزی را به آنها اهدا می کند، اما سال جاری به سبب عدم امکان برگزاری فیزیکی مراسم اهدای جوایز، این مهم به دست رسانه ها انجام شد و آنها بر حسب تجربیات و مشاهدات خود، برترین محصولات را در هر حوزه معرفی کردند.

از نمای کلی نمایشگاه سال جاری مشخص است که تمرکز دنیای فناوری در سال جدید میلادی بر فناوری های پیشرو و آینده نگرانه شامل “دنیای متاورس”، “هوش مصنوعی”، “سلامت دیجیتال” و “خودروهای برقی” است و آنچه در ادامه می آید، همه مواردی است که بیشتر از همه در بین برترین های نمایشگاه CES ۲۰۲۲ ذکر شده است. در معرفی این محصولات مانند سالهای قبل، از خبرنگاران و کارشناسان فناوری که این رویداد را در طول سالهای قبل پوشش داده اند، خواسته شده است تا موارد مورد نظرشان را در لیست کوتاهی نام ببرند و سپس یک تیم کارشناسی، به آنها رای دادند و در نهایت به یک لیست نهایی از مواردی که بیشتر از همه برگزیده شده بود و بیشترین امتیاز را کسب کرده بود، ختم شد.

اکنون شما را دعوت می نماییم تا با هم به یک گشت و گذار مجازی از نمایشگاه CES سال جاری برویم، جایی که از بین صدها فناوری رونمایی شده در این نمایشگاه، شاهد گلچینی از فناوری ها و محصولات منتخب خواهیم بود که نقشه ی راه دنیای فناوری را در آینده ترسیم می کنند. ما با ۳ سالن مواجهیم که در یکی، بهترین فناوری ها، در دیگری، فناوری های معلق به آینده و در سومی، فناوری های عجیب و غریب به معرض نمایش گذاشته شده اند.
از آنجاییکه انسان غالبا در بدو ورود به یک نمایشگاه یا موزه، ابتدا به دنبال برترین آثار است، ما در این تور مجازی شما را ابتدا به ملاقات برترین های نمایشگاه خواهیم برد که همانطور که در بالا اشاره شد، محصولات و فناوری های برگزیده شده توسط ده ها کارشناس و خبرنگار فناوری هستند.

برترین های نمایشگاه CES ۲۰۲۲
ابتدا به راهروی در ارتباط با فناوری های بخش “قابلیت دسترسی” می رویم. بخش “قابلیت دسترسی” در نمایشگاه CES همانطور که از نامش پیداست، مشتمل بر فناوری های است که دسترسی به فناوری های روز را برای عموم مردم، بخصوص کسانی که از معلولیت یا اختلال حرکتی و بینایی رنج می برند، میسر می کند.
در اینجا شاهد محصول برگزیده در این عرصه هستیم:

*بهترین محصول در حوزه قابلیت دسترسی

دستگاه OrCam MyEye Pro

برای افراد کم بینا یا کسانی که در خواندن مشکل دارند، ابزارهای مبتنی بر دوربین با توانایی تشخیص اشیا می توانند زندگی را کمی آسان تر کنند. دستگاه OrCam MyEye Pro یک ماژول دوربین پوشیدنی است که می تواند به هر عینکی متصل شود، متون مختلف را بخواند، اشیاء و چهره ها را شناسایی کند و از راه یک بلندگوی داخلی یا هدفون بلوتوث جفت شده به کاربر بگوید چه می بیند. علاوه بر این با یک صفحه کنترلی حساس به لمس، دستیار صوتی را گفتن کلمه “Hey OrCam” در اختیار کاربر قرار می دهد. این دستگاه جدید دارای پردازنده سریعتر نسبت به مدلهای قدیمی، میکروفون اضافی، آهنرباهای قوی تر و توانایی دریافت لمس بهبود یافته است. همینطور دارای یک خصوصیت تعاملی جدید به نام “خوانش هوشمند”(Smart Reading) است که به کاربران امکان می دهد از این دستگاه بخواهند به سرعت اطلاعات خاصی مانند شماره تلفن، کل صورتحساب، یک کلمه خاص در یک صفحه و موارد دیگر را بیابد.
این دستگاه یکی از معدود دستگاههای کمکی است که به صورت خاص جهت کمک به افراد دارای اختلال بینایی یا ناتوانی در خواندن ساخته شده است. باآنکه تلفن های هوشمند می توانند وظایف مشابهی را انجام دهند، اما اینکه OrCam را میتوان بر روی عینک نصب کرد، خوانش های طولانی مدت یا استفاده در تمام روز را آسان تر می کند. البته این دستگاه، قیمت قابل توجهی دارد و قیمت آن از ۳۹۹۰ دلار آغاز می شود.

*بهترین محصول سلامت و تناسب اندام
حالا به دومین راهرو وارد می شویم. حوزه سلامت و تناسب اندام هم این روزها در دنیای فناوری یکی از حوزه های به شدت مورد توجه است که دانشمندان و مهندسان درحال کوشش برای انتقال فناوری های در ارتباط با سلامت از بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی به زندگی روزمره مردم در چارچوب ساعتهای هوشمند و وسایل خانگی هستند.

اسکن بدن ویتینگز
شرکت ویتینگز (Withings) سال هاست که تمام تلاش خویش را انجام می دهد تا مرزهای محصولات سلامت و تناسب اندام را جابجا کند. سال جاری هم این شرکت در نمایشگاه CES از دستگاه جدید خود به نام “اسکن بدن ویتینگز” رونمایی نمود که هدف آن عرضه برخی از تکنولوژیهای جدید نظارت بر سلامت در خانه است. بارزترین خصوصیت جدید این دستگاه، میله ای است که وقتی روی دستگاه ایستاده اید، جلوی کمرتان می گیرید. این به دستگاه امکان می دهد یک نوار قلب جهت بررسی سلامت قلب شما بگیرد، داده های متوالی ترکیب بدنتان را به شما عرضه نماید و جالب تر از همه، فعالیت عصبی شما را تجزیه و تحلیل کند.
این شرکت ادعا می کند که نوار قلبی که این دستگاه می گیرد، نتایجی در حد نوار قلب دستگاههای تخصصی پزشکی بوجود می آورد و خروجی آن به سادگی توسط متخصصان قلب قابل خواندن است. در همین حال، ردیابی فعالیت عصبی به دنبال علایم اختلال عصبی است که می تواند ناشی از اضافه وزن و چاقی باشد و با اقدامات درمانی مناسب قابل درمان باشد.

*بهترین فناوری پوشیدنی
در سومین راهرو به تماشای فناوری های پوشیدنی می رویم. در حالیکه یک ویروس نوظهور، دنیا را درنوردید و سلامت عمومی را در سطح جهانی به خطر انداخت و قربانی های بسیاری گرفت، دور از انتظار نیست که بهترین فناوری پوشیدنی در بین سیلی از ساعتهای هوشمند و سنسورهای اندازه گیری علایم حیاتی بدن، یک ماسک هوشمند باشد.

Razer Zephyr Pro

در سالی که خیلی از شرکت کنندگان در نمایشگاه CES تصمیم گرفتند در بین افزایش موارد مبتلا شدن به کووید ۱۹ در خانه بمانند، بنظر می رسد که پوشیدنی مورد علاقه کارشناسان در نمایشگاه سال جاری، یک ماسک هوشمند است. این ماسک هوشمند با طراحی الهام گرفته از بازی های کامپیوتری، تلفیقی از فیلترهای N۹۵، سیستم تصفیه هوای فعال دوگانه و البته یک نورپردازی جذاب و خیره کننده است.

این ماسک هوشمند همینطور یک خصوصیت جدید دارد که ارزش برجسته شدن دارد و آن، توانایی تقویت صدای کاربر تا ۶۰ دسی بل تا فاصله یک متری است. این ویژگی، مشکلی را که ما در طول دوران شیوع کووید-۱۹ با آن دست به گریبان بوده ایم را حل می کند. حتما برایتان پیش آمده که به مغازه ای رفته اید تا چیزی بخرید و پوشیدن ماسک و وجود یک لایه محافظ پلاستیکی مانع از رسیدن صدای شما به فروشنده می شود. از این پس اگر از ماسک هوشمند Zephyr Pro استفاده کنید، دیگر این مشکل را تجربه نخواهید کرد. ضمن این که هر زمان که نمی خواهید از این خصوصیت استفاده کنید یا می خواهید انرژی باتری را ذخیره کنید، می توانید خصوصیت تقویت صدا را خاموش کنید. زمان ارائه این ماسک هوشمند هنوز مشخص نیست، اما قیمت آن ۱۵۰ یا ۲۰۰ دلار برای فیلترهای ۱۰۰ روزه خواهد بود.

*بهترین فناوری حمل و نقل
حمل و نقل یکی از مورد توجه ترین حوزه ها در دنیای تکنولوژی امروز است که فناوران در کنار تلاش مضاعف برای پیشرفت فناوری خودران، با افزایش ظرفیت باتری ها درحال تلاش برای افزایش بُرد خودرو های برقی و برخی از موارد دیگر هستند. حالا در راهروی بعدی با برترین فناوری این حوزه آشنا خواهیم شد.

شورولت سیلورادو برقی

به نظر می رسد سال ۲۰۲۲ سال مورد انتظار برای معرفی وانت های برقی است، ازاین رو تعجبی نداشت که “مری بارا” مدیرعامل جنرال موتورز روی صحنه سخنرانی نمایشگاه CES برود تا به شکل رسمی، دومین وانت برقی این خودروساز آمریکایی به نام “شورولت سیلورادو EV” را رونمایی کند. این خودروی جدید به “هامر برقی” در خط تولید وانت های برقی رو به رشد شرکت “جنرال موتورز” می پیوندد و در دو نسخه وارد بازار می شود: نسخه اول با تولید محدود و قیمت ۱۰۰ هزار دلار و نسخه بسیار مقرون به صرفه تر با قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار.

این خودروی برقی که مقرر است مستقیماً با خودروی برقی آینده فورد به نام “F-۱۵۰ Lightning” رقابت کند، دارای برد ۴۰۰ مایلی، حداکثر ۶۶۴ اسب بخار قدرت و ۸۱۱ فوت پوند گشتاور با قابلیت یدک کشی تا ۱۰ هزار پوند وزن است. نسخه لوکس آن کمی قدرتمندتر خواهد بود، اما نسخه مقرون به صرفه هم دارای قدرت ۵۱۰ اسب بخار، گشتاور ۶۱۵ پوند فوت و ظرفیت بکسل ۸۰۰۰ پوندی است. هر دو نسخه هم در سال ۲۰۲۳ وارد تولید خواهند شد.

*بهترین محصول سینمای خانگی
راهروی بعدی محل نمایش محصولات سینمای خانگی است. بخش سینمای خانگی از بخش های مورد علاقه عموم مردم است، چون که تجربه ای فراگیر از تماشای تلویزیون را شبیه به محیط سینما در خانه فراهم می آورد و غول های فناوری هر ساله به دنبال بهبود این تجربه هستند.

ریموت سامسونگ اکو ۲۰۲۲

شرکت سامسونگ در نمایشگاه CES سال گذشته، سامسونگ یک دستگاه کنترل از راه دور به نام “اکو”(Eco) را معرفی نمود که از نور داخل خانه یا نور خارجی برای شارژ مجدد از راه یک پنل خورشیدی استفاده می نماید. سال جاری، این شرکت یک گام فراتر رفت و مدل ۲۰۲۲ این ریموت را با قابلیت شارژ مجدد با بهره گیری از سیگنال های فرکانس رادیویی از روتر وای فای معرفی نمود. ازاین رو این ریموت احتیاج به باتری و تعویض مدام آن ندارد که همین مبحث سبب می شود تا زباله الکترونیکی کمتری تولید شود.

این ریموت با بهره گیری از انرژی ای که در غیر این صورت هدر می رود، آنرا به انتخاب خوبی برای برداشت انرژی از امواج رادیویی تبدیل می کند. این دستگاه با رنگ سیاه یا سفید، همینطور دارای دکمه های اختصاصی برای سرویسهای پخش فیلم است تا با یک لمس، این امکان را در اختیار کاربر قرار دهد.

*بهترین محصول خانه هوشمند
راهروی بعدی متعلق به فناوری های خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا است که سال جاری یک روتر هوشمند توانست بیشتر از دیگران توجه جلب نماید.

TP-Link Archer AXE۲۰۰ Omni

نمایشگاه CES بدون معرفی روترهای فوق العاده یک چیز کم دارد. شرکت “TP-Link” اما سال جاری سنگ تمام گذاشت و از روتر جدید خود به نام TP-Link AXE۲۰۰ Omni رونمایی نمود که دارای طراحی فوق العاده ای است و ترفندی درون خود دارد که تابحال ندیده ایم. این روتر دارای چهار آنتن مکانیکی است که می توانند به صورت خودکار بر مبنای موقعیت و مکان قرارگیری دستگاههای متصل به وای فای، بچرخند.

در عین حال که این خصوصیت بسیار جذاب به نظر می آید، اما سایر مشخصات این روتر هم در سطح بالایی قرار دارند. این روتر دارای سه باند وای فای ۶E است که می تواند سرعت تا ۱۱ گیگابیت بر ثانیه عرضه نماید. همینطور درگاه های اترنت ۱۰ گیگابیتی برای اتصالات سیمی وجود دارد.

*بهترین گوشی یا تبلت
در راهروی ششم به ملاقات گوشیها و تبلت های هوشمند می رویم. آنها محصولاتی هستند که چند سالی است در زندگی روزمره ما کاربرد مهمی پیدا کرده اند و حالا دیگر میتوان گفت بدون آنها زندگی سخت می شود.

Asus ZenBook ۱۷ Fold

در نمایشگاه CES سال جاری هیچ کمبودی از لحاظ معرفی گوشیهای هوشمند و پرچمدار وجود نداشت، از پرچمدار جدید شرکت OnePlus گرفته تا جدید ترین گوشی مقرون به صرفه سامسونگ؛ اما اگر جایزه باید به بهترین ها و خیره کننده ترین ها برسد، یک انتخاب واضح وجود دارد: دستگاه ZenBook ۱۷ Fold ساخته شرکت ایسوس یک تلاش موفق برای بازتعریف تبلت ها، گوشیهای تاشو و لپ تاپ ها است.

این دستگاه با صفحه نمایش ۱۷.۳ اینچی OLED که فضای بزرگ و امکانات مختلف استفاده را در اختیار قرار می دهد، قطعا جذاب و کاربردی است. این دستگاه در عین حال یک تبلت و یک لپ تاپ است که به لطف صفحه کلید بلوتوثی و قابلیت تاشوندگی به آن اجازه می دهد تا بعنوان یک لپ تاپ ۱۲.۵ اینچی عمل کند. در مجموع، این یکی از همه کاره ترین تبلت هایی است که تابحال دیده ایم و بسته به نحوه استفاده کاربر می تواند تغییر هویت دهد.

*بهترین فناوری تلویزیون
تلویزیون بعنوان جزء اصلی سینمای خانگی، همواره مورد توجه عموم مردم است و فناوران به شدت به دنبال ارتقای آنها با نمایش رنگ ها در سطح میلیاردی و وضوح و روشنایی فوق العاده هستند.

سامسونگ QD-Display

سال هاست که تلویزیون های OLED ال جی را ستایش کرده ایم، به طور عمده به این علت که تقریباً از هر نظر پیشرفت بزرگی را نسبت به ال سی دی ها (LCD) نشان می دهند، اما یکی از نقاط ضعف بزرگ آنها روشنایی است. ال سی دی ها به نورهای پس زمینه متکی هستند که می توانند بسیار فراتر از یک OLED در این حوزه عمل کنند، چون که نمایشگرهای OLED می توانند خیلی داغ شوند که این خطر خراب شدن به همراه دارد. نمایشگرهای OLED همینطور هرچه روشن تر می شوند، کمی دقت رنگ را از دست می دهند. حالا سامسونگ بر این باور است که به یک چاره رسیده است. این شرکت با فناوری QD-Display، یک فناوری OLED به روز شده عرضه می دهد که برای وضوح رنگ ها و عرضه روشنایی بیشتر به نقاط کوانتومی متکی است. روی کاغذ بنظر می رسد این پیشرفت، بزرگترین پیشرفت در فناوری تلویزیون است که در سالهای اخیر دیده ایم.

در حالی که سامسونگ هنوز تلویزیون های QD-Display خویش را به نمایش نگذاشته است، شرکت سونی از این فرصت بهره برد تا از این فنآوری برای تلویزیون جدید خود معروف به “A۹۵K” استفاده نماید. این ثابت می کند که این فناوری، چیزی بیشتر از یک نسخه نمایشی گران قیمت برای افراد ثروتمند است.

*بهترین محصول بازی
بازی های کامپیوتری دیگر به یک صنعت تبدیل گشته اند و با ورود فناوری حقیقت مجازی و حقیقت افزوده به سطح جدیدی رسیده اند.

سونی پلی استیشن VR۲

در میان معرفی کارت های گرافیکی پیشرفته، تراشه های لپ تاپ، مفاهیم دسک تاپ و لوازم جانبی کنسول ها که در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ به معرض نمایش گذاشته شدند، هیجان انگیزترین معرفی در ارتباط با هدست حقیقت مجازی جدید شرکت “سونی” به نام PlayStation VR۲ بود که با وجود این که این دستگاه به صورت فیزیکی در نمایشگاه رونمایی نشد، اعلام مشخصات و جزئیات آن کافی بود تا ما را در مورد آن هیجان زده کند.

این هدست دارای وضوح نمایش ۲۰۰۰ در ۲۰۴۰ پیکسل برای هر چشم، میدان دید ۱۱۰ درجه، قابلیت نمایش باکیفیت ۴K HDR و نرخ نمایش فریم ۹۰ هرتز یا ۱۲۰ هرتز است. این دستگاه جدید همینطور دارای نرم افزار ارتقا یافته ردیابی چشم است و از یک خصوصیت مبتنی بر خیره شدن که در هدست های کامپیوتر های شخصی رده بالا رایج است، پشتیبانی می کند. این هدست نیازی به دوربین خارجی ندارد که پیشرفت خوبی نسبت نسخه قبلی با نام PS VR شمرده می شود.

اما شگفت انگیزترین خصوصیت در PS VR۲ این حقیقت است که حاوی یک موتور داخلی است که می تواند هدست را به لرزش درآورد و سطح جدیدی از بازخورد را عرضه نماید. علاوه بر تمام این موارد، سونی تایید نمود که یک بازی در دنیای Horizon به صورت انحصاری برای این هدست ایجاد می شود.

*بهترین لپ تاپ
لپ تاپ ها به مانند گوشیها و تبلت های هوشمند، یکی از پراستفاده ترین وسایل در زندگی امروزی هستند. در راهروی مخصوص مجازی مخصوص معرفی این محصولات، با بهترین لپتاپ سال جاری آشنا می شویم.

لنوو تینک پد سری Z

هنگامی که برای نخستین بار لپ تاپ های تینک پد سری Z را در یک نمایش خصوصی پیش از نمایشگاه CES دیدیم، بلافاصله با طراحی درب آن که بگونه ای طراحی شده است که فقط با یک دست باز شود، مجذوب آن شدیم. اما وقتی بیشتر با این لپ تاپ های جدید که با نمایشگرهای ۱۳ و ۱۶ اینچی عرضه می شوند، آشنا شدیم، تحت تاثیر تمرکز آنها بر پایداری همچون استفاده از موادی مانند آلومینیوم بازیافتی و چرم گیاهی و یک شارژر ساخته شده از ۹۰ درصد مواد قابل بازیافت قرار گرفتیم. حتی بسته بندی آن به لطف مواد قابل کمپوست مانند بامبو و نیشکر، صد درصد قابل بازیافت است.

در مورد عملکرد قدرتمند آنها هم باید اظهار داشت که لپ تاپ های Z۱۳ و Z۱۶ حاصل همکاری با شرکت “AMD” هستند. در واقع اینها جزو نخستین لپ تاپ هایی هستند که پردازنده های سری Ryzen PRO ۶۰۰۰ AMD با کارایی بالا دارند. از لحاظ ظاهری هم Z۱۳ دارای نمایشگر ۲.۸K OLED است در حالیکه Z۱۶ دارای صفحه نمایش ۴K OLED است. هر دو دستگاه از Dolby Vision به همراه Dolby Atmos و Dolby AI با قبلت حذف نویز پشتیبانی می کنند و کارشناسان مشتاقانه تا وقتی که در ماه می عرضه شوند، منتظر بررسی آنها هستند.

*بهترین محصول پایدار
پایداری محصولات، به مفهوم سازگاری هر چه بیشتر آنها با محیط زیست است و در همین راستا در راهروی مخصوص رونمایی از محصولات این حوزه، به یک تایر جدید و خلاقانه می رسیم.

تایر گودیِر

لاستیک های خودرو چه یک خودرو احتراق داخلی باشد، چه یک خودروی برقی، یکی از دشمنان محیط زیست هستند. تایرهای سنتی برای تولید احتیاج به منابع زیادی دارند و دفع آنها دشوار است و تنها بخش کوچکی از آنها واقعاً بازیافت می شوند. ازاین رو شرکت “گودیر”(Goodyear) دو سال پیش یک هدف بلندپروازانه برای خود تعیین کرد و تصمیم گرفت یک تایر ۱۰۰ درصد پایدار را تا سال ۲۰۳۰ توسعه دهد. حالا با گذشت دو سال از این پروژه، این شرکت هم اکنون به خوبی در راه رسیدن به این هدف است و در نمایشگاه CES سال جاری از تایر مفهومی ۷۰ درصد پایدار خود رونمایی نمود که دارای ۱۳ ماده مختلف و جایگزینی با موادی است که تابحال با نفت و سایر منابع تجدیدناپذیر ساخته می شدند.

به عنوان مثال، کربن سیاه و سایر لاستیک های مبتنی بر نفت معمولا بعنوان مواد پرکننده برای افزایش دوام و طول عمر تایر استفاده می شوند. گودیر حالا این مواد را با متان، کربن دی اکسید و روغن های گیاهی دوست دار محیط زیست جایگزین کرده است که همگی بگونه ای تولید می شوند که گازهای گلخانه ای کمتری نسبت به کربن سیاه تولید می کنند. علاوه بر این، گودیر از ماده سیلیس استفاده می نماید که از خاکستر پوسته برنج، محصول جانبی رایج فرایند آسیاب برنج به دست آمده و چسبندگی لاستیک را در جاده می افزاید.

*غیرقابل پیشبینی ترین!
قبل از این که به معرفی برترین در میان بهترین ها برسیم، از فناوری عجیب و غریب تغییر رنگ بدنه خودرو تنها با فشردن یک دکمه بازدید می نماییم که توسط شرکت خودروسازی “بی ام و” رونمایی گردید و بسیار مورد توجه رسانه ها و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

بی ام و آفتاب پرست

شرکت بی ام و در نمایشگاه سال جاری از یک طراحی مفهومی آینده نگرانه و چشم نواز و غیر منتظره به نام iX Flow E Ink رونمایی نمود که بسیاری انتظار آنرا نداشتند. “بی ام و” روکش خودروی iX خویش را با همان پوشش الکتروفورتیکی که در اغلب کتابخوان های الکترونیکی می بینید، پوشانده است و این امکان را فراهم آورده که با لمس یک دکمه بتوان رنگ خودرو را تغییر داد. البته فعلاً طیف رنگی آن نسبتاً محدود است و بین رنگ های سیاه و سفید و چند سایه خاکستری یا راه راه روشن و تیره تغییر می کند.

به گفته مسؤلان شرکت بی ام و، این اثر با اعمال بار الکتریکی بر روی میلیونها میکروکپسول با قطری به ضخامت موی انسان ایجاد می شود. میکروکپسول ها حاوی رنگدانه های سفید و سیاه هستند که در یک مایع محصور شده در بسته بندی معلق هستند. رنگدانه های سفید درون این میکروکپسول ها بار منفی دارند و رنگدانه های سیاه بار مثبت دارند و اعمال ورودی از جانب کاربر، میدان الکتریکی اطراف کپسول ها را تغییر می دهد و بعضی از رنگدانه ها را به سطحی هدایت می کند که در آنجا رنگ خویش را تغییر می دهند. البته در حالیکه خودروی iX یک خودروی آماده برای عرضه است، این پوشش جوهری چیزی نیست که بتوان در آینده نزدیک آنرا انتظار داشت.

*برترینِ بهترین ها
نمایشگاه CES ۲۰۲۲ مجموعه ای از رونمایی های نوآورانه از طرح مفهومی بی ام و با قابلیتی شبیه به آفتاب پرست ها گرفته تا مرسدس بنز برقی با برد ۶۰۰ مایلی را در صنعت خودرو برای ما به ارمغان آورد. اما همانطور که در هر سیستم رتبه بندی معمول است، تنها یک برنده کلی وجود دارد. سال جاری هم این تاج به وانت برقی شورولت سیلورادو می رسد.

شورولت سیلورادو برقی

سیلورادو هم اکنون یکی از محبوب ترین مدلهای وانت در آمریکا است که تنها در سال ۲۰۲۱ بیشتر از نیم میلیون دستگاه از آن در ایالات متحده فروش رفته است. وانت ها و شاسی بلندها به صورت کلی پرفروش ترین انواع خودرو در ایالات متحده هستند و آمریکایی ها عمدتا نسبت به استفاده از جایگزین های سازگار با محیط زیست و استفاده از خودرو های هیبریدی و کاملا برقی اکراه دارند. اما از آنجاییکه قیمت سوخت و دمای هوا هر ساله درحال بالا رفتن است، رانندگی بیشتر از ۴۰۰ مایل فقط با بهره گیری از باتری ها به یک خصوصیت قانع کننده برای رانندگان و خودروسازان تبدیل گشته است.
اکنون که به انتهای سالن برترین ها رسیدیم، با دو سالن دیگر مواجهیم که طبق قرار، به سراغ سالن معرفی فناوری های آینده نگرانه می رویم.

فناوری های آینده نگرانه نمایشگاه CES ۲۰۲۲

نوید یک آینده جدید و هیجان انگیز
نمایشگاه CES ۲۰۲۲ بستری برای توسعه هوش مصنوعی و “متاورس” بود که راه را برای آینده فناورانه هموار می کنند. در حالیکه سال قبل شاهد وسایل نقلیه خودران، دستیارهای رباتیک و گوشیهای تاشو بودیم، اقتصادِ بعد از شیوع کووید-۱۹، نقش بزرگی در نوآوری های سال جاری بازی کرده است. بازارِ کار فشرده منجر به رشد راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی شده است دنیای درحال ظهور متاورس، محصولات و خدمات جدیدی را بوجود آورده است که به افراد و کسب و کارها اجازه می دهد دنیای مجازی خویش را بسازند. در عین حال، فناوری خودرو های خودران به پیشرفت خود ادامه می دهند.

**جسم و روح در جهان مجازی
در نخستین راهرو به تماشای فناوری هایی می رویم که تجربه حضور در دنیای حقیقت مجازی را به تجربه ای شبیه به دنیای واقعی نزدیک می کنند.

شرکت شیفتال (Shiftall) از محصولات جدید خود رونمایی نمود که برای کاوش در دنیای متاورس طراحی شده اند. هدست حقیقت مجازی MegeneX، یک هدست حقیقت مجازی به شکل عینک است که بسیار سبک و وضوح فوق العاده بالایی را عرضه می دهد و جهت کمک به پیشگیری از خستگی حاصل از پوشیدن هدست طراحی شده است. صفحه نمایش آن دارای قاب تاشو و بلندگوهای داخلی است. طبق گفته شرکت سازنده، میکرو نمایشگر ۱.۳ اینچی OLED این هدست دارای وضوح کلی ۵.۲K و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز است.
دستگاه دوم، PebbleFeel نام دارد که بگونه ای طراحی شده است که به پشت بدن کاربر بسته می شود و به او اجازه می دهد دمای محیط های حقیقت مجازی را احساس کند. شیفتال آنرا یک “تهویه مطبوع شخصی” می نامد و می گوید که می تواند بدن انسان را در اندازه کوچک که در کف دست هم جا می گیرد، گرم و خنک کند.

محصول سوم، mutalk نام دارد که یک میکروفون بلوتوثی مخصوص است که به صورت خاص برای حذف نویز و عدم ورود صدای محیط واقعی در محیط مجازی ساخته شده است. طبق گفته شیفتال، این دستگاه به سرکوب هر گونه صداهای محیطی کمک می نماید که به معنای فراهم آوردن محیطی فراگیرتر برای همه افرادی است که با آنها در دنیای حقیقت مجازی صحبت می کنید.

شیفتال همینطور فاش کرده است که سیستم ردیابی حرکت تمام بدن آن معروف به HaritoraX بزودی در ایالات متحده عرضه می شود که به کاربران اجازه می دهد تا کنترل کامل بدن آواتار خویش را در تجربه های حقیقت مجازی در دست بگیرند.

**خودروی پرنده آینده نگرانه
دومین راهرو به معرفی خودرو های پرنده اختصاص یافته است که در آن با آینده نگرانه ترین خودروی پرنده مواجه می شویم.

شرکت فرانسوی ماکا (Maca) خودروی پرنده S۱۱ را که یک ماشین مسابقه پرنده با سلول های سوختی هیدروژنی است، توسعه داده است. ماکا از مدل قبلی خود در نمایشگاه CES ۲۰۲۱ رونمایی کرده بود، اما سال جاری آنرا با طراحی جدید به روز کرده است. این شرکت در نمایشگاه سال جاری از یک مدل کوچک پرده برداری کرد، اما می خواهد یک نسخه کامل با اندازه ۷ متر را در اواخر سال جاری آزمایش کند. S۱۱ برای پرواز با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.

از خصوصیت های پیشرفته این هیولای پرنده میتوان به استفاده از مواد نسل جدید و سیستم خلبانی نیمه خودکار اشاره نمود. ماکا امیدوار است در آینده ی صنعت تاکسی های پرنده نقش بسزایی ایفا کند.

**هدفون نامرئی
اما شاید جالب توجه ترین فناوری آینده نگرانه در نمایشگاه سال جاری، معرفی یک هدفون یا بلندگوی هوشمند است که صداها را به شکل بی صدا(!) در هوا به گوش کاربر هدف خود می رساند.

شنل نامرئی کننده هری پاتر امکان دارد فقط در داستان ها وجود داشته باشد، ولی اکنون دیگر حداقل هدفون نامرئی در زندگی واقعی وجود دارد. بلندگوی Noveto N۱ یک بلندگوی هوشمند است که از فناوری هدایت پرتو برای ایجاد یک تجربه صوتی فراگیر بدون احتیاج به استفاده از هدفون استفاده می نماید که صدای بیرون آمده از آن بر خلاف سایر بلندگوها فقط توسط کاربر هدف قابل شنیدن است.

به گفته شرکت سازنده این بلندگو به نام Noveto، هر کس دیگری در اتاق تنها قادر به شنیدن یک صدای زمزمه مانند است، در حالیکه کاربر هدف در صدای سه بعدی غوطه ور است. همینطور سنسورهای حرکتی امکان تشخیص چهره را فراهم می کنند و به این بلندگو کمک می کنند تا گوش های کاربر هدف را ردیابی کند و اطمینان حاصل کند که صدا به مکان معین و مناسب می رسد.

این بلندگو با انتقال امواج فراصوت به صورت بی صدا از راه هوا فعالیت می کند که هنگام رسیدن به گوش کاربر به صورت قابل شنیدن درمی آید و تجربه ای شبیه به استفاده از یک جفت هدفون بوجود می آورد.

**آینده ی خواب
در زندگی های شلوغ امروزی، تجربه یک خواب خوب و با کیفیت برای خیلی از افراد در سطح دنیا به یک آرزو تبدیل گشته است. فناوری می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در این عرصه ایفا کند.

شرکت اسلیپ نامبر (Sleep Number) که یک شرکت پیشرو در فناوری های سلامت خواب، نوآوری و علم و تحقیق است، تخت هوشمند جدید خود به نام NEW ۳۶۰ را با نظارت پیشرفته و بسیار دقیق، ارزیابی شخصی، ارزیابی خطرات سلامتی و نظارت همه جانبه معرفی کرده است. این تخت در طول زمان با نیازهای افرادی که روی آن به خواب رفته اند، سازگار می شود و شرکت سازنده ادعا می کند که تجربه یک خواب استثنایی را همراه با ابزارهای ارزیابی که به صورت پیشگیرانه از افراد خواب در یک محیط واقعی مراقبت می کنند، سلامت عمومی، رفتارها و موانع مزمن خواب را در آنها نظارت می کند.
به عنوان مثال این تخت می تواند خر و پف را حس کند و به آرامی موقعیت تشک را بگونه ای تنظیم کند که راه تنفس فرد باز شود. همینطور کل تشک را میتوان بعنوان مثال جهت کمک به زنان آبستن تغییر حالت داد تا راحتتر از رختخواب بیرون بروند. این تخت هوشمند همینطور می تواند شیب ملایمی به خود بگیرد و در عین حال تراز ستون فقرات کاربر را حفظ کند.

**صندلی بازی پیشرفته
همانطور که گفتیم، بازی های کامپیوتری از یک تفریح و سرگرمی به یک صنعت تبدیل گشته اند و شرکت ها برای عدم صدمه به بدن گیمرها به دنبال طراحی بهینه صندلی های مخصوص برای آنها هستند.

Razer Enki Pro HyperSense یک صندلی بازی پیشرفته مجهز به یک موتور بازخورد حسی قدرتمند است که تجربه غوطه وری در فضای بازی را نوید می دهد. موتور بازخورد حسی پیشرفته این صندلی برای شبیه سازی طیف وسیعی از ارتعاشات و حرکات، توسعه یافته است.
شرکت سازنده این صندلی مخصوص بازی ادعا می کند که این محصول، پیشرفته ترین صندلی بازی ساخته شده تا به امروز است و تلاشهای آن برای ترکیب فناوری ها ما به محصولی منجر گردیده است که تجربه بازی ها، فیلمها و موسیقی را از راه استفاده از بازخورد لمسی به شکل فیزیکی تغییر می دهد.

**سینما در خودرو
یکی دیگر از فناوری های مورد استقبال در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ باردیگر متعلق به شرکت “بی ام و” است که سال جاری با دستی پرتر از همیشه به این نمایشگاه قدم گذاشته بود.

خودروهای بی ام و در آینده با صفحه نمایش های بزرگ ۳۱ اینچی با وضوح ۸K عرضه خواهند شد که زمان سفر را برای مسافران به تجربه ای شبیه به نشستن در سینما تبدیل می کند. شرکت بی ام و، (طرح) مفهوم جدید خود معروف به «نمایشگر تماشاخانه» را در نمایشگاه CES سال جاری رونمایی کرده است که یک صفحه نمایش فوق عریض است که به لطف دو ریل و یک حرکت چرخشی از قسمت اصلی خودرو خارج می شود. این نمایشگر ۳۱ اینچی با نسبت تصویر ۳۲: ۹ و وضوح ۸۰۰۰ در ۲۰۰۰ تقریباً تمام عرض داخلی خودرو را اشغال می کند. مسافران می توانند یک فیلم را باکیفیت ۴K با نسبت تصویر ۱۶: ۹ تماشا کنند و بقیه نمایشگر هم برای نمایش اطلاعات دیگر استفاده می شود.

به گفته مسؤلان شرکت بی ام و، همراه با این نمایشگر، یک سیستم صدای فراگیر یکپارچه، یک تجربه صوتی بسیار مطلوب و چندوجهی را به مسافران عرضه می دهد. “نمایشگر تماشاخانه” از تلویزیون “آمازون فایر” با اتصال تلفن همراه شبکه ۵G استفاده می نماید که به کاربران اجازه می دهد محتواهای دلخواه خویش را در آن پخش کنند.

لازم به ذکر است که به منظور بهبود تجربه کلی تماشای این «نمایشگر تماشاخانه»، هنگامی که این نمایشگر بیرون می آید، آفتابگیرهای جمع شونده خودرو پایین می آیند تا شیشه های جانبی و عقب خودرو را بپوشانند و فضای داخلی را تاریک نگه دارند تا از انعکاس نور به روی صفحه جلوگیری شود. اما امکان دارد بپرسید شرایط برای راننده چطور می شود، در حالیکه مجبور است دائماً جاده را زیر نظر داشته باشد؟ باآنکه چنین نمایشگر بزرگی به صورت اجتناب ناپذیری جلوی آینه دید عقب را می گیرد، اما این نمایشگر برای خودروهایی طراحی شده است که دارای دوربین عقب هستند، به این مفهوم که راننده همچنان از راه یک صفحه نمایش LCD کوچک قابلیت دید به عقب را دارد.

**در حین رانندگی هر کاری دوست دارید، انجام دهید
در راهروی فناوری خودران، یک شرکت بیشتر از دیگران می درخشید.

شرکت ولوو فاش کرد که با شرکت توسعه فناوری لیدار (LiDAR) به نام لومینار (Luminar) و توسعه دهنده فناوری خودران به نام زنسکت (Zenseact) همکاری می کند تا فناوری مخصوص خود معروف به راید پایلت (Ride Pilot) را معرفی نماید که یک “سیستم رانندگی کاملا خودران” است که به مسافران زمان زیادی برای لذت بردن از فعالیتهای ثانویه مانند کتاب خواندن، نوشتن، معاشرت کردن، با گوشی کار کردن و غیره می دهد.

این سیستم به صورت اعطای اشتراک در خودرو های برقی آینده در دسترس خواهد بود و برای عملکرد در بزرگراه ها طراحی شده است و به رانندگان این امکان را می دهد که دست های خویش را از روی فرمان بردارند و دیگر نیازی به چشم دوختن به مسیر نداشته باشند. این سیستم در ابتدا فقط در ایالت کالیفرنیا در دسترس خواهد بود.

**سرگرمی درحال حرکت
یکی دیگر از محصولات سینمای خانگی، ویدیو پروژکتورها هستند که تجربه ای نزدیک تر به سینما را نسبت به تلویزیون ها عرضه می دهند.

جدیدترین نمایشگر قابل حمل و دستگاه سرگرمی شرکت سامسونگ به نام فری استایل (Freestyle) ابزاری است که بسیار به کار می آید، چون که این پروژکتور می تواند به شکل ۱۸۰ درجه بچرخد تا با نور انداختن روی هر چیزی همچون کف زمین، دیوارها و سقف، آنرا به یک نمایشگر تبدیل کند. این دستگاه به شما انعطاف پذیری می دهد تا بازی کنید و از یک تجربه نمایش بزرگ لذت ببرید. همینطور آنرا با شکل گرد، جمع و جور و وزن سبکی که دارد میتوان به سادگی در یک کوله پشتی جابجا کرد.

بلندگوی ۵ واتی “فری استایل” امواج صوتی را به هر جهت دلخواه می فرستد تا یک تجربه صوتی عمیقاً غوطه ور و سینمایی داشته باشید. تصویر آن هم باکیفیت فول اچ دی به نمایش درمی آید.

**دستگاه رنگ موی خانگی
در راهروی ویژه معرفی محصولات فناورانه آرایشی و بهداشتی، شاهد یکی از بدیع ترین فناوری های این حوزه هستیم که از دل قرنطینه های کووید-۱۹ بیرون آمده است.

بسته شدن سالن های زیبایی در طول شیوع کووید-۱۹ منجر به روی آوردن بیشتر مصرف کنندگان به رنگ ها و کیت های رنگ موی خانگی شد که البته اغلب به سبب این که توسط آرایشگر متخصص انجام نمی شد، نتیجه مطلوبی نداشت. حالا گروه لورئال (L’Oréal) در پاسخ به نیازهای مصرف کنندگان، از آخرین نوآوری فناوری زیبایی خود رونمایی کرده و با دستگاهی به نام کالرسونیک (Colorsonic) امیدوار است صنعت رنگ موی خانگی را بازسازی کند و کیفیت آن بهبود ببخشد و و رنگ ثابت تر و بهتری عرضه نماید.

کالرسونیک، دستگاهی سبک وزن و دستی است که از فرآیندی نوآورانه و بدون آشفتگی برای ترکیب رنگ مو و اعمال یکنواخت آن استفاده می نماید. این دستگاه از کارتریج های قابل بازیافت رنگ برای عرضه یک ترکیب سفارشی استفاده می نماید و سپس با بهره گیری از یک نازل نوسانی، رنگ را توزیع می نماید. کاربران جهت استفاده از این دستگاه، آنرا مانند شانه زدن روی موهای خود می کشند و کالرسونیک مقدار مناسبی از رنگ مو را آزاد می کند.

**دوچرخه سواری دیجیتال
شرکت ال جی سال جاری با نمایشگرهای مبتکرانه خود، در نمایشگاه غوغا به پا کرد.

در میان آنها سه مورد برجسته وجود دارد که گزینه نخست، یک نمایشگر همه جانبه همراه با یک دوچرخه ثابت تحت عنوان سواری مجازی (Virtual Ride) است که امکان دوچرخه سواری مجازی را در عین فعالیت فیزیکی فراهم می آورد و به کاربران اجازه می دهد در حالیکه با تصاویر و صداهای جنگل یا خیابان روبرو هستند، یک دوچرخه سواری ایمن داشته باشند.

سیستم سواری مجازی، یک دوچرخه ثابت آینده نگرانه با سه نمایشگر OLED عمودی ۵۵ اینچی در جلو و بالای دوچرخه است. این نمایشگرهای پیشرفته در کنار هم قرار می گیرند تا یک نمایشگر بزرگ و خمیده را تشکیل دهند که به کاربران دیدی همه جانبه از جلو و بالا می دهد. صفحه نمایشی که در بالای سر دوچرخه سوار تعبیه می شود، شعاع انحنای آن به ۵۰۰ میلی متر می رسد که بیشترین میزان در میان نمایشگرهای بزرگ موجود در بازار است و انعطاف پذیری بالای آنرا نشان داده است. علاوه بر این، طراحی شیک و آینده نگرانه آن، ورزش کردن در خانه را به سطح جدیدی می برد.

دستگاه دوم، صندلی مدیا (Media Chair) نام دارد که یک دستگاه آرامش بخش مدرن است که یک نمایشگر ۵۵ اینچی OLED را با یک صندلی بسیار راحت فراهم می آورد. این صندلی از فناوری سیستمی استفاده می نماید که به نمایشگر اجازه می دهد بدون استفاده از بلندگوهای خارجی، لرزش داشته باشد و حس حقیقت را ایجاد نماید.

شاید شما جزو آن دسته از کسانی باشید که دوست داشتند ابتدا به سالن عجیب ترین فناوری ها قدم بگذاریم. به هر حال، حالا وقتش رسیده و می خواهیم وارد این سالن جالب شویم. در این قسمت عجیب ترین فناوری هایی که در نمایشگاه CES مشاهده شدند را بررسی می نماییم.

عجیب ترین نوآوری های CES ۲۰۲۲

برخی از جالب ترین و عجیب ترین فناوری های جهان بار دیگر در نمایشگاه CES به نمایش درآمدند. در حالیکه نمایشگاه دیجیتالی سال قبل شاهد حضور چیزهای جالبی مثل یک حیوان خانگی رباتیک بامزه به نام “مافلین”(MOFLIN) بود، سال جاری هم محصولات عجیب و غریب و غیرعادی دیگری به نمایش درآمدند. باآنکه بعضی از آنها بزودی برای خرید در دسترس خواهند بود، اما برخی دیگر بعنوان یک طرح مفهومی عرضه شدند و معلوم نیست که در نهایت در دسترس مصرف کنندگان قرار بگیرند یا نه.

***ربات گازگیر!

یکی از عجیب ترین محصولات در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ بوسیله ی یک استارتاپ رباتیک ژاپنی به نام یوکای اینجینیرینگ (Yukai Engineering) مستقر در توکیو یک حیوان خانگی رباتیک به نام آماگامی هام هام (Amagami Ham Ham) است. این ربات بگونه ای طراحی شده است که حس خوشایندی را که افراد هنگام گاز گرفته شدن توسط نوزادان انسان و حیوانات خانگی دریافت می کنند، تداعی کند.

***کوچکترین آزمایشگاه جهان

شرکت فلویجنت (Fluigent) که یک شرکت پیشرو در میکروسیال ها است، از دستگاه اومی (OMI) که کوچک ترین آزمایشگاه جهان است در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ رونمایی نمود. این دستگاه می تواند اندام های زنده مانند پوست، ریه یا حتی مغز را بررسی کند. این دستگاه کوچکتر از یک جعبه کفش است و زیست شناسی اندام را از راه قرارگیری روی تراشه خود برای پیشبینی واکنش انسان تجزیه و تحلیل می کند.

“اومی” می تواند پیشرفت های قابل توجهی در درک پیری، توانایی شخصی سازی درمان ها، توسعه داروها و مطالعه بیماری های عفونی عرضه نماید. این آزمایشگاه ساده، خودکار و قابل اعتماد همینطور می تواند احتیاج به آزمایش روی حیوانات را به شدت کم کند.

“اومی” یکی از نخستین پلت فرم های خودکار مدل سازی اندام های انسان بر روی یک تراشه برای آزمایش های آزمایشگاهی داروها، سموم و درمان است. همینطور می تواند به دانشمندان کمک نماید تا مدل سازی بهتری از اندام های انسان ایجاد کنند و امکان کشت سلول ها را در شرایط نزدیک به محیط آزمایشگاهی فراهم آورد که به نوبه خود ارزیابی و پیشبینی دقیق تری از واکنش های انسان در حقیقت عرضه می دهد. شرکت سازنده آن ادعا می کند که “اومی” انجام تحقیقات بالینی را بسیار سریعتر، ارزان تر و کارآمدتر می کند.

***نمایشگر هولوگرافیک خودرو

یک استارتاپ ژاپنی به نام ایموزاک (Imuzack) نمونه اولیه یک سیستم نمایشگر را توسعه داده است که هشدارها برای راننده از روی فرمان بیرون می آید و در هوا شناور می شود و مهم این که چه برای دیدن آنها نیازی به عینک نیست.

این شرکت به منظور ایجاد این تصویر هولوگرافی، یک صفحه نمایش ۲.۸ اینچی را با یک میکرولنز در بالای فرمان تعبیه می کند. به قول این شرکت، امکان استفاده از این سیستم، بی انتها است و به وسایل نقلیه محدود نمی گردد. روزی امکان دارد تصاویر سه بعدی شناور در هوا را در مکان هایی مانند آسانسور، دستگاههای خودپرداز و غیره ببینیم.

***دستگاه ضد استراق سمع گوشی هوشمند

دستگاه Pozio Cradle یک ضد استراق سمع است که همزمان شارژ بی سیم را برای گوشیهای هوشمند فراهم می آورد. این دستگاه، نخستین شارژر تلفن جهان است که از استراق سمع جلوگیری می کند.

در توضیح این محصول گفته شده است: اگر گوشیهای هوشمند یک شخص بودند، آن شخص حساس ترین مکالمات ما را می شنید و همه چیزهای ما همچون وضعیت مالی، سلامت روانی و جسمی، وضعیت روابط و موارد دیگر را می دانست. اگر این اطلاعات حساس به دست افراد نادرست برسد، می تواند مشکل ساز باشد. حالا نخستین شارژر بی سیم، گوشیهای هوشمند ما را تا وقتی که ما بخواهیم از استراق سمع محافظت می کند.

***گربه خانگی رباتیک

مایکت (Maicat) یک گربه خانگی رباتیک است که مجهز به هوش مصنوعی است و تجربیات شخصی سازی شده را برای صاحب خود بوجود می آورد.

سیستم کنترل خودکار و فناوری هوش مصنوعی، این ربات را قادر می سازد تا محیط خویش را درک کند و با آن سازگار شود. در عین حال، از سنسورهای خود برای پیمایش و عملکرد استفاده می نمایند و امکان ادغام آسان آن با سایر فناوری های خانه هوشمند از راه برنامه های شخص ثالث فراهم است. مایکت فراتر از یک گربه رباتیک، می تواند مرکز خانه هوشمند باشد.

***بالشت ضد خر و پف

موشن پیلو (Motion Pillow) از فناوری خاص خود برای مقابله با خر و پف استفاده می نماید. خر و پف یک مشکل خواب رایج است که تنها در آمریکا حدود ۹۰ میلیون با آن دست و پنجه نرم می کنند و می تواند اطرافیان را از خواب با کیفیت شبانه محروم کند. این بالشت یک فناوری هوش مصنوعی پیشرفته را در خود جای داده است. این بالشت دارای یک سیستم تشخیص حرکت همراه با سنسور صوتی برای گوش دادن به صداها و الگوهای منحصر به فرد خر و پف هر فرد است.

هنگامی که سیستم هوش مصنوعی این بالشت، صدای خر و پف کاربر را تشخیص دهد، از راه سنسور فشار هوا یکی از چهار کیسه هوای کوچک خویش را به آرامی باد می کند تا سر کاربر را به پهلو بچرخاند و راه های هوایی وی را باز کند و خر و پف او را کم کند یا متوقف نماید. در نهایت، هنگامی که خر و پف متوقف گردید، کیسه هوا به حالت اولیه باز می گردد.

همچنین یک سیستم ردیابی خواب در آن وجود دارد که الگوها و روند خواب کاربر را با یک برنامه همراه برای تجزیه و تحلیل داده ها نظارت می کند که این کار به درک بهتری از عادات خواب و به صورت کلی الگوهای خواب کاربر منجر می شود.

***تکه چوب با احساس!

دستگاه زیبا و جذاب جدیدی به نام “mui Board” یک نمایشگر ساخته شده از چوب طبیعی است که بعنوان رابط کاربری دستیار هوشمند صوتی مورد استفاده قرار می گیرد و یک استارتاپ اینترنت اشیاء ژاپنی آنرا در نمایشگاه CES سال جاری معرفی کرده است که با دستیار هوشمند صوتی الکسا کار می کند.

این دستگاه در نقش مرکز کنترل خانه هوشمند عمل می کند و هنگامی که کاربران با الکسا صحبت می کنند، این دستگاه، دستورات صوتی آنها مانند تنظیم اخطار را به صورت بی صدا و به شکل یک نمایشگر بصری مینیمال اجرا می کند و کنترل لمسی چیزهای مختلف مانند تنظیم دمای تهویه مطبوع را فراهم می آورد.

***دکتر لامپ

شرکت “Sengled” از لامپ هوشمند خود با فناوری راداری نظارت بر سلامت بدن در نمایشگاه CES رونمایی نمود. از مزایای آن میتوان به ردیابی خواب و همینطور اندازه گیری های بیومتریک مانند ضربان قلب، دمای بدن و سایر علایم حیاتی اشاره نمود. این لامپ هوشمند از رادار موج پیوسته به همراه الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی اختصاصی جهت کمک به کاربران در نظارت بر اطلاعات سلامت در هنگام روشنایی اتاق استفاده می نماید.

این لامپ می تواند به تنهایی کار کند یا میتوان چندین لامپ را از راه بلوتوث به هم متصل کرد تا یک نقشه مجازی ایجاد شود که می تواند به تشخیص حرکت انسان کمک نماید تا سقوط و مشکلات احتمالی افراد را تشخیص دهد. در نتیجه برای نظارت بر افرادی که تنها زندگی می کنند، فوق العاده است.

***دوربین اول شخص!

لینکلت (Linklet) یک دستگاه گردن پوش برای پخش زنده و تماس ویدیویی است که آنچه پیش روی کاربر است و به آن نگاه می کند را به دیگران نشان داده است. از این دستگاه میتوان برای اموری مانند آموزش آشپزی، تماس با یک متخصص برای حل یک مشکل در خانه یا به اشتراک گذاشتن گشت و گذار با دوستان استفاده نمود. این دستگاه از برنامه تماس تصویری زوم (Zoom) پشتیبانی می کند و می تواند به سادگی به سیستم های ویدئو کنفرانسی متصل شود و از آنجاییکه دارای یک رابط تخصصی است، نیازی به عملیات پیچیده ندارد و حتی افراد بی تجربه هم می توانند به سادگی از آن استفاده کنند.

وزن لینکلت بر مبنای طراحی ارگونومیک آن در سرتاسر بدن توزیع می شود، ازاین رو هنگام پوشیدن آن هیچ بار فیزیکی احساس نمی گردد. این دستگاه حاوی یک دوربین باکیفیت ضبط ۴K و ۵ میکروفون برای عرضه صدای واضح است.

منبع: