بمب ساعتی اروپا از دل ابرها سر برآورده است

نیوزتل بمب ساعتی اروپا از دل ابرها سر برآورده است
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، این تصویر که در روز دهم ژانویه توسط “رصدخانه زمین ناسا”(NASA’s Earth Observatory) انتشار یافته به وسیله “تصویربردار عملیاتی زمین” به اختصار(OLI) که سنجنده ای نصب شده بر روی ماهواره لندست ۸ است، به ثبت رسیده است.
دهانه این آتشفشان بطور واضح در این تصویر جدید مشخص است و علاوه بر آن می توان قسمتی از خط الراس کوهستانی بزرگ در شمال که بقایای کوه سوما(Mount Somma) است را مشاهده کرد. کوه سوما یک آتشفشان باستانی است که قبل از آن که یک مخروط آتشفشانی جدید در مرکز آن رشد کند، در مکانی مشابه کوه وزوو قرار داشت.

کوه وزوو یک آتشفشان چینه ای(Stratovolcano) است بدان معنا که مخروط آن از تجمع لایه های گدازه و خاکستر حاصل از فوران های قبلی تولید شده است. این کوه قسمتی از کمان آتشفشانی کامپانیا است که چندین آتشفشان فعال، نیمه فعال و خاموش در منطقه کامپانیای ایتالیا را در خشکی و آب در خود جای داده است. همچون این کوه ها، آتشفشان اتنا در شمال شرقی جزیره سیسیل است که در فوریه سال ۲۰۲۱ فوران خودرا از سر گرفت.
مشهورترین فوران وزوو همزمان در سال ۷۹ بعد از میلاد سبب تخریب شهرهای پُمپی و هرکولانیوم شد و گدازه های ناشی از آخرین فوران آن در سال ۱۹۴۴ موجب تخریب روستای سن سباستین شد. به قول رصدخانه زمین ناسا، بر طبق تجزیه و تحلیل های زمین شناسی انجام شده بر لایه های گدازه ای اطراف آتشفشان وزوو، این کوه بطور کلی هشت فوران بزرگ طی ۱۷ هزار سال داشته است.

به رغم آنکه این آتشفشان از زمان آخرین فورانش تا حالا آرام مانده است اما همچنان بعنوان یک آتشفشان فعال طبقه بندی می شود و گاهی کارهای زمین لرزه ای موجب خروج گاز از دهانه ی آن می شود.
وزوو یکی از خطرناک ترین آتشفشان های روی کره زمین در نظر گرفته می شود برای اینکه هر فوران احتمالی آن در آینده قابلیت تخریب نپال را دارد. این شهر در ۱۲ کیلومتری شمال غرب آتشفشان قرار گرفته و بیش از سه میلیون نفر در آن ساکن هستند.
در سال ۲۰۱۱، مطالعه ای در مجله ی “نیچر” منتشر گردید که آتشفشان وزوو را “بمب ساعتی اروپا” توصیف می کرد.