شروع سال جدید میلادی، همیشه بهانه خوبی است که نگاه نماییم در یک سال قبل جریان های علمی به چه سمت وسویی پیش رفته اند و دنیای علم چه پایه ها و سمت و سوهایی را برای ادامه مسیر پیشرفت دانش و توسعه فناوری برای سالهای پیش رو پایه گذاری کرده است.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، روزنامه «جام جم» در ادامه نوشت: این دفعه می خواهیم نگاه متفاوت و عمیق تری به جریان های خبرساز علمی داشته باشیم و از کسانی بگوییم که در یک سال قبل با اقدامات شان زمینه ساز به وجودآمدن اتفاقات مهمی در دنیای علم شده اند. در آستانه سال ۲۰۲۲ میلادی، با ۱۰ چهره تأثیرگذار علمی به انتخاب نشریه علمی نیچر آشنا شوید که اقدامات موثرشان سبب جریان سازی در سال ۲۰۲۱ شد.

وینی باینیما، جنگجوی واکسن

یکی از دبیران سازمان ملل که می دانست برابری دسترسی واکسن بدون مبارزه اتفاق نمی افتد. پیش از این که حتی شرکتی واکسنی برای کووید – ۱۹ تولید کرده باشد، وینی باینیما (Winnie Byanyima) به خوبی می دانست توزیع برابر و عادلانه واکسن احتمالی با چالش های زیادی همراه خواهد بود. در اوایل سال ۲۰۲۰ او از معدود افرادی بود که هشدار می داد کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط نمی توانند برای تامین واکسن مورد نیازشان فقط به امید برنامه های اهدای واکسن جهانی بنشینند. به عقیده او، تنها راه رساندن این واکسن هایی که می توانند جان افراد را نجات دهند به تمام مردم دنیا این است که شرکتهای گوناگون تا جایی که می توانند برای تولید این واکسن ها اقدام نمایند و سپس سیستم های توزیعی طراحی شوند که آنها را به تمام نقاط مورد نیاز برسانند. اما این اتفاق نیفتاد؛ شرکت هایی که موفق به تولید واکسن شده بودند، به حفظ مالکیت فکری خود تاکید شدیدی داشتند و کشورهای با درآمد بالا، بلافاصله برای پیش خرید و خرید بیشتر دوزهای واکسن های تولیدی اقدام نمودند.

باینیما این تجربه از نابرابری را پیش از این درباب همه گیری ایدز به دست آورده بود. در اوایل دهه اول قرن ۲۱، داروهای موثری برای کنترل پیشرفت این بیماری وارد بازار شده بود اما بیشتر آنها در زادگاه باینیما در اوگاندا در دسترس نبودند.

او که حالا در UNAIDS (آژانس سازمان ملل متحد برای اختتام دادن به ایدز در سراسر جهان ) را هدایت می کند، در مقابل این بی عدالتی بیان می کند: «این پروسه که بتوان فناوری در رابطه با سلامت را که می تواند جان انسان ها را نجات دهد به همان روشی فروخت که یک کیف لوکس فروخته می شود، اصلا طبیعی نیست. ما نباید به دنبال طبیعی جلوه دادن این پروسه و تایید آن باشیم. بلکه باید همان طوری که هست آنرا خطاب کنیم: غیراخلاقی، طماعانه و نادرست!»

باینیما در این راستا گروههای مردم نهادی را نیز بنیان گذاری کرده است. استراتژی او این بود که رهبران قدرتمند را با ارائه استدلال های دقیق طراحی شده به تغییر این رویه غلط جذب نماید و نشان دهد چگونه پشتیبانی از برابری واکسن موجب پیشبرد اهداف آنها می شود. در اردیبهشت ۱۴۰۰/ می ۲۰۲۱ وقتی ایالات متحده – که از لحاظ تاریخی مدافع سرسخت حق ثبت اختراع بود – به پیشنهاد آفریقای جنوبی و هند در خصوص چشم پوشی از حفاظت مالکیت فکری پیرامون واکسن های کووید – ۱۹ به امید تقویت ظرفیت تولید اهمیت داد، باینیما و همکارانش پیروزی غیرمنتظره ای را جشن گرفتند.

فریدریک اتو، محقق هواشناسی

با افزایش امواج گرما، سیل و خشکسالی، این محقق نقش انسان ها را در این پدیده ها ارزیابی می نماید که آیا مقصر هستند یا خیر.

فریدریک اتو هفت سال قبل را صرف مطالعه وقایع شدید آب وهوایی کرده است اما حتی او نیز وقتی موج گرمای فوق العاده ای در کانادا و شمال غربی اقیانوس آرام ایالات متحده در ماه تیر۱۴۰۰/ جولای ۲۰۲۱ رخ داد و رکوردهای دما را شکست و صدها نفر را کشت، شوکه شد.

این روزها هر زمانی که پدیده های شدید آب وهوایی رخ می دهد، مردم بلافاصله به این فکر می کنند که آیا تغییرات آب وهوایی کره زمین عامل این پدیده هاست یا خیر. این دقیقا همان سوالی است که اتو و همکارانش در گروه اسناد آب وهوای جهان (WWA) تلاش می کنند به سرعت به آن پاسخ دهند. اتو و همکارانش یک مطالعه تحقیقاتی سریع را برنامه ریزی کردند. این تیم داده های هواشناسی برای اندازه گیری میزان بزرگی موج گرما را بررسی کردند. سوابق آب وهوای منطقه را مورد مطالعه قرار دادند و مدلهای کامپیوتری را اجرا کردند تا دریابند احتمال وقوع این نوع موج گرما نسبت به دنیای فرضی بدون تغییرات آب وهوایی چقدر بیشتر شده است. نتیجه این پژوهش چنین بود: وقوع موج گرمایی به این بزرگی در منطقه بدون تغییرات آب وهوایی ناشی از انسان نا ممکن بود.

جدا از موج گرمای شمال غرب آمریکا در سالجاری، او و گروهش نقش تغییرات آب وهوایی را در سیل های ویرانگر تیرماه ۱۴۰۰/ جولای ۲۰۲۱ در آلمان و بلژیک، «موج سرد» فروردین در فرانسه و خشکسالی مداوم در ماداگاسکار مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. اتو و تیم او استراتژی ای را توسعه داده اند که از شبیه سازی های آب وهوایی ۵۰ مدل استفاده می نماید. این رویکرد و مطالعات بوجود آمده هم اکنون به صورت گسترده بعنوان بسیار قوی در نظر گرفته می شود. این رویکرد در گزارش ماه مرداد/ آگوست کمیته ی علمی که توسط سازمان ملل متحد تأسیس شده است، به وضوح دیده می شود. این هیات اعلام نمود حالا یک «واقعیت ثابت شده» است که افزایش انتشار گازهای گلخانه ای سبب شده است تعدادی از تغییرات آب وهوایی مکرر و شدیدتر شود.

ژانگ رونگ کیائو، کاوش در مریخ

این مهندس، نخستین ماموریت موفق چین به مریخ را رهبری می کند که امسال به این سیاره رسید و یک مریخ نورد را روی سطح این سیاره فرود آورد. در ۲۵ اردیبهشت/ ۱۵ می، ژانگ رونگ کیائو در حالیکه مریخ نورد چینی تیان ون ــ ۱ به سلامت روی دشت های شنی و سرخ سیاره فرود آمد، اشک هایش را از چشمانش پاک کرد.

این فرود نشان دهنده اختتام یک سفر ۴۷۵ میلیون کیلومتری پر از خطر برای ژانگ و اداره ملی فضایی چین بود که تا پیش از این، هیچ گاه ماموریت موفقیت آمیزی را روانه مریخ نکرده بودند. ژانگ می گوید فرود آمدن این مریخ نورد برای او یادآور یک ضرب المثل قدیمی چینی است: «ده سال طول می کشد تا یک شمشیر خوب تیز شود.»

چین پس از ایالات متحده دومین کشوری است که مریخ نوردی را روی مریخ فرود آورده است، سیاره ای که به علت درهم شکستن امیدهای آژانس های فضایی بدنام است؛ حدودا نیمی از تمام ماموریت های مریخ با شکست به پایان رسیده است.

ژانگ بعنوان طراح اصلی، مسؤول هماهنگی تیمی متشکل از ده ها هزار نفر است که ساخت و اجرای ماموریت مریخ نورد تیان ون ــ ۱ را به عهده دارند. این پروژه از یک مدارگرد، یک فرودگر و مریخ نورد به نام ژورنگ تشکیل شده است.

این ماموریت یکی از سه ماموریتی بود که سال ۲۰۲۱ به مریخ رسید ــ دو ماموریت دیگر مریخ نورد استقامت ناسا و مدارگردی بود که امارات متحده عربی اعزام کرد. موفقیت ماموریت چین سبب شده تا ژانگ به قهرمان ملی چینی هاتبدیل شود که بارها در رسانه های دولتی ظاهر شده است اما به ندرت با مطبوعات خارج از چین صحبت می کند.

لو پان، دانشمند سیاره شناسی در دانشگاه کپنهاگ، می گوید که ژانگ احیانا نقش مهمی در تصمیم سازمان فضایی چین برای ارسال مدارگرد، فرودگر و مریخ نورد به مریخ در یک محموله ایفا کرده است تا چین را به نخستین کشوری تبدیل کند که این کار را انجام می دهد. پژوهشگران همین طور می گویند ژانگ نظر آنها را در مورد انتخاب ابزار و محل فرود در نظر گرفته است.

ونژه فا، دانشمند سیاره شناسی در دانشگاه پکن، که درحال تجزیه و تحلیل داده های راداری ماموریت مریخ است، می گوید: «او دانشمندان را تشویق کرد تا در این ماموریت شرکت نمایند تا خروجی علمی بیشتری به دست آورند.»

تیمنیت گبرو، هدایتگر اخلاق هوش مصنوعی

این پیشگام هوش مصنوعی با از دست دادن شغل خود در گوگل، مؤسسه ای مستقل برای طرح سؤالاتی در مورد اخلاق در فناوری تاسیس کرد.
تیمنیت گبرو، محققی که در حوزه اخلاق هوش مصنوعی مطالعه می کند، می گوید سال قبل وی در یک کلام، وحشتناک بوده است. گبرو در دی ۱۳۹۹/ دسامبر ۲۰۲۰، شغل خودرا در گوگل بعد از درگیری بر سر صحبت هایش درباب سوگیری های بالقوه هوش مصنوعی مورد استفاده در این شرکت از دست داد. این اخراج خیلی از دانشمندان، همچون تعدادی از افرادی که در شرکت کار می کردند را شوکه کرد و هزاران محقق برای پشتیبانی از او گرد هم آمدند و نگرانی های وی را در مورد تبعیض ضدسیاهپوستان در هوش مصنوعی و در مورد لطمه هایی که این فناوری می تواند برای گروههای به حاشیه رانده شده در جامعه ایجاد نماید، تشدید کرد.

اکنون گبرو مسیر خودرا ساخته است. در ۱۱ آذر/ ۲ دسامبر سالجاری، درست ۱۲ ماه بعد از جدایی اش از گوگل، او یک مؤسسه تحقیقاتی راه اندازی نمود تا مستقل از شرکتهای بزرگ فناوری، هوش مصنوعی را مطالعه کند. او می گوید وقایع سال قبل نشان دهنده این درک روبه رشد است که عیوب هوش مصنوعی نباید بعنوان مشکلات فنی در نظر گرفته شود؛ آنها نشانه ای از محیط ناقصی هستند که فناوری در آن توسعه یافته است.
گبرو در سال ۲۰۱۸ به گوگل پیوست، جایی که تیم اخلاق هوش مصنوعی شرکت را با مارگارت میچل رهبری کرد. این زوج به علت ایجاد یک محیط حمایتی برای پژوهشگران سیاهپوست و دو رگه در شرکت شهرت داشتند. اما در اواخر سال ۲۰۲۰، مقاله ای که گبرو با میچل و دانشگاهیان خارجی نوشته بود، سر و صدا کرد. این برنامه تأثیرات زیست محیطی و سوگیری های بالقوه مدلهای زبان بزرگ (نرم افزار هوش مصنوعی که نثری روان ارائه می کند و گوگل از آن در موتورهای جست وجو استفاده می نماید ) را مورد انتقاد قرار داد. بعد از این مقاله بود که او شغل خودرا در این شرکت از دست داد.
گبرو می گوید مدت هاست ایده هایی درباره ایجاد مؤسسه خود برای تاسیس یک مدل مثبت از نحوه انجام کار هوش مصنوعی داشته است.

این رویاها بعد از درخواست او برای جذب کمک هزینه و دریافت ۷/۳میلیون دلار بودجه از چند سازمان بشردوستانه محقق شد. مؤسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی توزیع شده – یک مرکز بین رشته ای از راه دور – مدلها و برنامه های هوش مصنوعی را توسعه خواهد داد که به مجموعه داده های بزرگ و قدرت محاسباتی که شرکتهای بزرگ فناوری در اختیار دارند، وابسته نیستند.

جان جامپر، پیش بینی کننده پروتئین

تیمی به رهبری این محقق هوش مصنوعی ابزاری را منتشر نمودند که زیست شناسی را متحول می کند. چه می شود اگر تعیین ساختار سه بعدی حدودا هر پروتئینی – تمام تاخوردگی های پیچیده آن و سطوح کاتالیزوری آن – به آسانی جست وجو در وب باشد؟ جان جامپر و همکارانش در شرکت دیپ مایند لندن اوایل سال جاری با انتشار عمومی پلت فرم آلفا فولد (AlphaFold) که از هوش مصنوعی برای پیش بینی ساختارهای پروتئینی با دقت خیره کننده استفاده می نماید، تلاش کردند به این سؤال پاسخ دهند. توبین سوسنیک، بیوفیزیکدان در دانشگاه شیکاگو، ایلینوی و یکی از مشاوران سابق دکترای جامپر می گوید: «این فناوری مقرر است چهره زیست شناسی مدرن را تغییر دهد. زیست شناسی ساختاری با این دستاورد به قبل و پس از ۲۰۲۱ تقسیم خواهد شد.»

توسعه آلفا فولد یک پروسه تخریب و تولد باردیگر بود. در سال ۲۰۱۸، این ابزار در یک مسابقه دوسالانه پیش بینی ساختار به نام CASP از تمام ابزارهای محاسباتی دیگر برای تعیین شکل پروتئین از روی توالی آن بهتر عمل کرد. جامپر که در آن زمان یکی از رهبران تیم بود، می گوید به رغم برد، آلفا فولد پیش بینی هایی با جزییات کافی ایجاد نکرد و به همین علت طراحی مجدد آن از صفر شروع شد.

نسخه دوم AlphaFold باردیگر اواخر سال ۲۰۲۰ در مسابقه کسپ برنده شد.

برای جامپر، پربارترین فصل در داستان آلفا فولد در ماه تیر ۱۴۰۰ بود. او و تیمش کد زیربنایی شبکه و همین طور ساختارهای حدودا تمام پروتئین ها را در انسان و ۲۰ ارگانیسم مدل دیگر (در مجموع ۲۵۰هزار ساختار ) همراه مؤسسه بیوانفورماتیک اروپایی آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی اروپا در هینکستون بریتانیا منتشر نمودند. آنها قصد دارند ساختار حدودا نیمی از پروتئین های شناخته شده را – که در مجموع ۱۳۰میلیون ساختار است – در سال آینده منتشر کنند. جامپر می گوید: «مشاهده میزان تغییراتی که آلفافولد در کار پژوهشگران به وجود آورده است واقعا باورکردنی نیست.»

مگان کال، رابط کووید

اپیدمیولوژیست دولتی ای که برخلاف هنجارها عمل و توضیحاتی را در مورد داده های کروناویروس بریتانیا منتشر نمود.

بعد از ظهر ۱۹دی ۱۳۹۹/ ۸ ژانویه ۲۰۲۱، مگان کال، اپیدمیولوژیست دولت بریتانیا، به تکمیل یک سند توجیهی فنی در مورد واریانت نگران کننده جدیدی که در جنوب شرقی انگلستان گسترش یافته بود، کمک کرد. حدود نیم ساعت بعد از انتشار گزارش، او متد جدیدی را امتحان کرد: وی یک رشته توییت منتشر نمود که در آن نکات کلیدی در این رابطه را شرح داده بود. کال نگرانی و سردرگمی فزاینده ای را در مورد واریانت های کرونا در فضای مجازی مشاهده کرده بود و می خواست آنچه را که داده ها نشان داده است بطور عمومی توضیح دهد؛ اما او از روسایش در مرکز بهداشت عمومی انگلستان اجازه نگرفته بود. او می گوید: «من همین یک دفعه این کار را کردم.» او خیلی زود مخاطبانش را پیدا کرد. پژوهشگران و مردم از دولت بریتانیا و سایر کشورها سوالات خودرا مطرح نمودند.

این نخستین مورد از سری توضیحات سریع و در دسترس کال در مورد ده ها جلسه توجیهی ویروس کرونا در آژانس بود. او بوسیله توییت هایش – که در طول کار روزانه اش تهیه و ارسال می شود- به چهره ای انسانی از تیمی دولتی تبدیل شد که پاسخ های اولیه بسیاری را به سؤالات داغ درباره کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ ارائه کرده است.

مگان منبع فوق العاده ای برای اطلاعات داغ به حساب می آید و در تجزیه گزارش ها کاری فوق العاده انجام داده است. کال فکر می کند ارتباطات عمومی او به اعتماد افراد به داده های دولت بریتانیا کمک کرده است. او می گوید: «پاسخ های مورد علاقه ام در ارتباط با افرادی است که می گویند: من واقعا به مرکز بهداشت عمومی انگلستان اعتقاد زیادی نداشتم، تا وقتی که آغاز به دنبال کردن رشته توییت های تو کردم.» او می افزاید: «یکی از اهداف اصلی من این است تلاش کنم و مطمئن شوم مردم توانمند شده اند و مرجعی برای درک داده های انتشار یافته برای تصمیم گیری خودشان، از یک منبع قابل اعتماد دارند.»

ویکتوریا تاولی-کورپوز، مدافع بومی

یک انقلابی سابق به مردم بومی کمک کرد تا برای حفاظت از تنوع زیستی و آب و هوا بصورت بین المللی به رسمیت شناخته شوند. همزمان با شروع اجلاس کوپ۲۶ سازمان ملل متحد درباب آب و هوا در گلاسکو، بریتانیا، چند کشور ثروتمند و بیش از ده ها سازمان بشردوستانه با تعهد بی سابقه ای پا به عرصه گذاشتند. آنها متعهد شدند ۷/۱ میلیارد دلار جهت کمک به مردم بومی در سراسر جهان برای حفظ جنگلها، حفاظت از تنوع زیستی و پیشگیری از گرم شدن کره زمین با حفظ کربن در گیاهان و خاک فراهم نمایند. این لحظه نقطه عطفی برای گروههای بومی بود که علت اصلی آن اعتبار دهه ها کار ویکتوریا تاولی ـــ کورپوز، رهبر بومی فیلیپینی بود که به مدت شش سال بعنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق مردمان بومی خدمت کرده بود. او سال ها در سراسر جهان کوشیده تا دولت ها، طرفداران محیط زیست و بنیادهای بشردوستانه را قانع کند مردم بومی، بهترین محافظان جنگل و مناطق پرتنوع زیستی هستند ؛ چیزی که اخیرا از طرف منابع علمی تأیید شده است. او متوجه شد سرنوشت مردم بومی و جنگل های جهان بطور جدایی ناپذیری در هم تنیده شده اند.

کورپوز در طول ۳۵سال در سازمان ملل کار می کرد و به یک منتقد سرسخت حفاظت از بوم تبدیل شد، مدلی که فرض می کند طبیعت را فقط در صورتی می توان حفظ کرد که از بشریت جدا شود. او می گوید: «ذهنیت حفاظتی باید تغییر کند، برای اینکه جنگل هایی که خیلی از تنوع زیستی و کربن زمین را در خود جای داده اند، محل زندگی جمعیت های بومی جهان نیز هستند. مردم در این جنگلها زندگی می کنند و ما باید با آنها کار نماییم. » در سالهای اخیر با کمک تصاویر ماهواره ای، دانشمندان به همین نتیجه رسیده اند. مانند پارک های ملی و سایر مناطق حفاظت شده، مناطق بومی کمتر از زمینهای مجاور مستعد جنگل زدایی، استخراج معادن و سدها هستند. این ایده امسال مورد توجه قرار گرفت. حقوق بومیان طی کنوانسیون مجازی سازمان ملل در مورد تنوع زیستی در ماه اکتبر به رسمیت شناخته شد و در کنگره جهانی حفاظت از محیط زیست در مارسی فرانسه در ماه شهریور/ سپتامبر مورد توجه بی سابقه ای قرار گرفت. گروههای بومی برای نخستین بار بعنوان عضو در اجلاس شرکت کردند و با موفقیت برای طرحی پافشاری کردند که از دولت ها می خواست تا سال ۲۰۲۵ از ۸۰ درصد آمازون محافظت کنند.

تولیو دی اولیویرا، ردیاب امیکرون

متخصص بیوانفورماتیکی در آفریقای جنوبی که به شناسایی واریانت جدید ویروس سارس-کوو-۲ کمک کرد. در۴ آذر/۲۵ نوامبر، تولیو دی اولیویرا کشف واریانت جدیدی از سارس-کوو-۲ را اعلام نمود.

امیکرون که در نمونه هایی از بیماران در بوتسوانا، آفریقای جنوبی و هنگ کنگ با توالی یابی ژنومی شناسایی شد، دارای مجموعه بسیار غنی از جهش هایی بود که دی اولیویرا و دیگر دانشمندان برجسته نگران بودند که امکان دارد به آن کمک نماید تا از ایمنی حاصل عفونت قبلی یا واکسیناسیون پنهان شود. برای دی اولیویرا، مدیر پلت فرم نوآوری و توالی تحقیقات کوازولو-ناتال آفریقای جنوبی (KRISP)، شناسایی این واریانت به شدت یادآور سال قبل بود، وقتی تیم او واریانت بتا از سارس-کوو-۲ را در نمونه های آفریقای جنوبی کشف کرده بود.

زمانی که این واریانت شناخته شد تا چند ماه بعد از کشف آن، دولت های خارجی را بر آن داشت تا سفر به آفریقای جنوبی و بازگشت از آنرا محدود کنند. دی اولیویرا می دانست با گزارش یک واریانت نگران کننده دیگر، خطر تحمیل تحریم های جدید اقتصادی برای آفریقای جنوبی از طرف کشورهای دیگر وجود دارد، با این وجود معتقد بود کار درست آگاهی رسانی از خطر شناسایی شده جدید خواهد بود. این متخصص بیوانفورماتیک برزیلی تبار می گوید: «راهی که می توان همه گیری را متوقف کرد، اقدام سریع است. اینکه بخواهیم صبر نماییم و ببینیم چه می شود گزینه خوبی نیست.»

جرمی فارار، مدیر موسسه خیریه تحقیقات زیست پزشکی مستقر در لندن می گوید شناسایی سریع هر دو نوع بتا و امیکرون در جنوب آفریقا به امکان نظارت گسترده بیماری در جهان کمک کرده است. این دفعه اولی نیست که از توالی یابی ژنومی برای ردیابی شیوع بیماری در آفریقا استفاده می شود. البته پیش از این هیچ گاه نمونه های متفاوتی از یک ویروس در چنین مدت کوتاهی توالی یابی نشده بود، چه در آفریقا و چه در سراسر جهان. کریستین هاپی، زیست شناس مولکولی که ریاست مرکز عالی آفریقا برای ژنومیک بیماری های عفونی در دانشگاه ریدمر در اد نیجریه را به عهده دارد، می گوید:
«تولیو کار باورنکردنی ای را انجام داده و راه جدیدی از علم را در پاسخ به بیماری های همه گیر پیشگام کرده است.»

گیوم کاباناک، کارآگاه فریب شناسی

این دانشمند علوم کامپیوتر به کشف مقالات علمی تقلبی کمک کرده است.

حالت خزنده زیرزمینی، بدخیمی سینه، نیروی خورشیدگرا؛ اینها امکان دارد مانند عباراتی از یک اثر داستانی به نظر برسد اما در حقیقت ترجمه های عجیبی هستند که از مقالات علمی و اصطلاحات علمی ـــ به ترتیب کلونی مورچه ها، سرطان سینه و انرژی خورشیدی ـــ برگرفته شده اند. گیوم کاباناک، دانشمند علوم کامپیوتر در دانشگاه تولوز فرانسه، هر روز چنین عبارات عجیبی را در مقالات دانشگاهی می بیند.

امسال، کاباناک و همکارانش این عبارات عجیب و غریب را در هزاران مقاله پیدا کردند. تعداد انگشت شماری از آنها بازپس گرفته شده اند و ناشران درحال بررسی موارد بیشتری هستند. کاباناک یک سایت برای پیگیری این مشکل ایجاد کرد که مانند قارچ درحال رشد است. الیزابت بیک، تحلیلگر یکپارچگی تحقیقاتی در کالیفرنیا می گوید: «آنها لانه تولید این مقالات جدید را پیدا کردند که به نظر کاملا جعلی است.»

رفع این مشکلات به شغل روزانه کاباناک مربوط می شود. وی در تحلیل منابع علمی تخصص دارد و الان حدود دو ساعت در روز را به یافتن عبارات ترجمه شده نادرست اختصاص می دهد. امکان دارد برخی افراد آنها را خنده دار بدانند اما کاباناک مشکل را جدی می گیرد.

شکار کاباناک برای یافتن مقالات تقلبی از سال ۱۳۹۴/ ۲۰۱۵ شروع شد. درست زمانی که او همکاری با سیریل لبه، دانشمند کامپیوتر در دانشگاه گرنوبل آلپ در فرانسه را شروع کرد. لبه برنامه ای را برای شناسایی مقالات علمی کامپیوتری که بطور خودکار با استفاده از نرم افزار تولید می شد، بوجود آورده بود. نرم افزاری که ابتدا بعنوان شوخی به وجود آمد. کار لبه موجب شد مجلات بیش از ۱۲۰مقاله اولیه را از داوری خارج کنند. کاباناک برای بروزرسانی برنامه لبه کمک کرد تا مقالاتی را که فقط تا حدی بانرم افزار نوشته شده بود را پیدا کند و آنها را با استفاده از یک موتور جست وجو برای مقالات علمی، مکان یابی کرد. در این سال، آنها گزارش دادند صدها مقاله علمی دیگر حاوی متن های مزخرف را یافته اند که در مجلات و مقالات کنفرانس ها و بعنوان پیش چاپ انتشار یافته اند.

برای افزایش آگاهی، کاباناک و همکارانش به ناشران ایمیل زدند و یافته های خودرا در رسانه های اجتماعی و یک سایت بررسی همتا بعد از انتشار مقالات منتشر نمودند. وی همینطور یک سایت برای نشانه گذاری و گزارش پیش نویس های مشکوک مقالات، ایجاد کرد. تا حالا کاباناک و همکارانش، نزدیک به ۴۰۰ عبارت غلط و عجیب را در بیش از ۲۰۰۰ مقاله همچون مواردی در مجلات ناشران معروفی مانند الزویر، نیچر و اشپرینگر پیدا کرده اند. هر یک از این عبارت ها ابتدا باید از طرف یک نفر مشخص شود. سپس یک الگوریتم جست وجو روی لیست اجرا می شود تا مقالاتی پیدا شوند که این عبارت در آنهاست. کاباناک امیدوار است کار او به پاکسازی ادبیات علمی کمک نماید. اما او می داند این کار آسانی نخواهد بود. او می گوید: «من از تکنیک های جدیدی می ترسم که به شیادان کمک نماید مقالات حاوی خطاهایی را منتشر کنند که کمتر قابل تشخیص باشند. او تصریح می کند: «این یک بازی ضربتی است. باید آماده باشیم!»

جانت وودکاک، مدیر دارورسانی

این مدیر حرفه ای، آژانس دارویی اصلی ایالات متحده را در یک سال چالش برانگیز رهبری کرد.

در دی ۱۳۹۹/ ژانویه ۲۰۲۱ جانت وودکاک بعنوان سرپرست موقت سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) انتخاب شد. این پزشک بیشتر دوران حرفه ای ۳۵ساله خودرا در سازمان غذا و داروی آمریکا و در سمت مدیریت مرکز ارزیابی و تحقیقات داروی این سازمان گذرانده بود؛ بخشی که مسؤول ارزیابی ایمنی و مؤثر بودن داروها پیش از تأیید در بازار ایالات متحده است. وودکاک به نوسازی پروسه ارزیابی داروی این مرکز کمک کرد و طرح های کارآزمایی بالینی پیشرفته و مسیرهای تأیید دارو را که با آزمایش های تشخیصی پیچیده همراه می باشد، به راه انداخته بود. در دی ۱۳۹۹/ ژانویه ۲۰۲۱، گمانه زنی ها در خصوص اینکه رییس جمهور ایالات متحده او را برای ریاست ارائه کند، وجود داشت.

با این حال، در ماه خرداد/ ژوئن، بعد از تصمیم بحث برانگیز سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای تایید داروی آدوکانوماب (aducanumab) برای درمان بیماری آلزایمر، این چشم انداز کمرنگ شد. این دارو را که شرکت بیوژن در کمبریج، ماساچوست ساخته، نشان داده است پروتئین های آمیلوئید بتای تاخورده در مغز افراد مبتلا به این بیماری را کاهش می دهد؛ هرچند به نظر نمی رسید عملکرد شناختی یا علایم را بهبود بخشد.

هیاتی از مشاوران خارجی سازمان غذا و داروی آمریکا به این تاییدیه رای منفی دادند اما آژانس تصمیم غیرمعمولی اتخاذ نمود و این سفارش را نادیده گرفت.

مایکل کاروم، مدیر تحقیقات بهداشتی در گروه پشتیبانی از مصرف کنندگان در واشنگتن دی سی می گوید: «این یکی از بدترین تصمیماتی بود که آژانس تاکنون گرفته است.»

برخی پژوهشگران سازمان غذا و دارو در اعتراض به این تصمیم استعفا کردند؛ برای اینکه نگران بودند این تصمیم بدعت نادرستی را در فرآیندهای ارزیابی داروها ایجاد نماید. وودکاک از اظهار نظر در مورد این مقاله نیچر خودداری کرد اما یک سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت وی در تایید آدوکانوماب دخالتی نداشته است. هرچند پژوهشگران معتقدند او بعنوان سرپرست سازمان، تا حدودی این مسؤولیت را بر عهده داشته است. وودکاک مدت هاست از رابطه نزدیک بین صنعت و سازمان غذا و دارو حمایت می کند و نگرانی هایی را میان برخی گروههای مصرف کننده و دانشمندان دانشگاهی بوجود آورده است.

چالش بعدی در تابستان رخ داد، زمانی که کاخ سفید اعلام نمود این کشور به زودی واکسن های تقویت کننده کووید-۱۹ را تجویز می کند. این در شرایطی است که سازمان غذا و دارو هنوز تصمیمی در مورد دوزهای تقویت کننده اعلام نکرده بود. شرایطی که نشان دهنده تضاد میان نهادهای تصمیم گیرنده بود.

در ماه آذر/ نوامبر، بایدن، متخصص قلب رابرت کالیف، رییس سابق سازمان غذا و دارو را برای بازگشت به ریاست این سازمان معرفی نمود اما به نظر می آید میراث وودکاک فراتر از سالی که وی در راس سازمان غذا و داروی آمریکا بود، باقی خواهد ماند.