در لغت نامه دهخدا مدلول جالبی برای واژه «علم» وجود دارد. مرحوم علی اکبر دهخدا، این استاد و ادیب توانا، علاوه بر معانی مختلفی که برای «علم» دارد، در جایی آنرا به «چیره شدن در نبرد» نیز تعبیر کرده است. تعبیری که شاید انسان را ناخودآگاه به یاد نبرد میان آگاهی و نادانی و یا روشنایی مقابل تاریکی می اندازد؛ اما به راستی پیروز این نبرد انتزاعی که از بدو پیدایش انسان و یا حتی خلقت، تا حالا وجود داشته است، کیست؟ و غنیمت و یادگاری پیروزی های آن چیست؟

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، «علم» یا «دانش» به مفهوم مجموعه دانسته هایی است منسجم و روشمند درباره یک موضوع، که در خیلی از موارد وقتی کاربردی می شوند شکل تکنولوژی یا همان فناوری را پیدا می کنند. در حقیقت علم یا دانش با فناوری در راه توسعه خود همگرایی هایی را با یکدیگر تجربه می کنند و لزوما همیشه نیز به این معنا نیست که علم و فناوری هر دو در یک مسیر گام برمی دارند، بلکه در ماهیت و اهداف خود دو مفهوم متفاوت هستند.

در واقع، علم را می توان جستجوی قوانین موضوعی حاکم بر پدیده های طبیعی، بدون توجه به کاربردهای اقتصادی آن دانست، در صورتیکه فناوری یا تکنولوژی، کاربرد مستقیم اصول و قوانین علمی جهت زندگی انسان در پروسه تولید است.

شاید بتوان اظهار داشت که از منظر فن سالاران، فناوری یا تکنولوژی؛ ابزار یا فرآیندی است برای ساختن محصولات بهتر و از نظر اهالی علم؛ تکنولوژی، محصول نهایی تحقیقات یا همان دانش فنی و اطلاعاتی است که می تواند به یک محصول تجاری تبدیل گردد.

به هرحال واقعیت امروز این است که فناوری و تکنیک های به کارگیری ابزار، آنقدر نقش مهمی در تحولات زندگی بشر داشته اند که برخی جامعه شناسان، دوره های زندگی بشر را بر طبق همین فناوری ها تقسیم بندی کرده اند.

شاید در گذشته به سبب عدم نفوذ فناوری بعنوان یکی از وجوه اصلی علم و دانش در میان عموم مردم، تاثیرگذاری اخبار در رابطه با حوزه علم بسیار کمتر از سایر حوزه ها به مانند سیاست، اقتصاد، ورزش و یا فرهنگ و هنر بود؛ اما امروزه بواسطه نفوذ و رسوخ فناوری در میان عموم مردم و استفاده از نتایج تحقیقات و تحقیقات در بالابردن سطح رفاه و آسایش مردم جهان، توجه به اخبار علمی و فناوری بیشتر از گذشته شده است.

در این میان از آنجائیکه واژه ها به صورتی ابزار تفکرند و کاربرد اشتباه آنها می تواند موجب ایجاد اغتشاش و انحراف فکری و حتی خدشه به جایگاه علم در نزد افکار عمومی شود، بنظر می رسد عملکرد رسانه هایی که در زمینه علم فعالیت دارند می تواند در این میان بسیار حائز اهمیت باشد.

اداره اخبار علمی و دانشگاهی ایسنا بعنوان یکی از قدیمی ترین بخش های رسانه ای علمی کشور که در طول بیش از ۲۰سال گذشته با کوشش های فراوان همیشه اهتمام کرده در زمینه علم و دانش، اخبار دقیق را تهیه و منتشر کند و راوی ای صادق و امانتدار از دغدغه ها و مشکلات جامعه علمی و دانشگاهی کشور باشد، در وضعیت فعلی و باتوجه به نیازهای جدید مخاطبان خود کوشیده تا با راه اندازی یک مجله صوتی و تصویری علمی و دانشگاهی با نام «سپهر دانش» ضمن پایبندی به اصول و قواعد؛ با بهره گیری از ابزارهای چند رسانه ای، توسعه دهنده و گسترش دهنده علم و دانش در کشور، البته با زبانی ساده و شیوا باشد و این روایتگری و به تصویرکشیدن چالش ها، مشکلات، دغدغه ها و حتی پیروزی و موفقیت دانشجویان، اساتید و جامعه علمی را به خود آنها بسپارد.
در شرایط فعلی هرگاه سخنی از بسط علم و نیازهای علمی و چالش های در رابطه با این مسائل به میان می آید، ذهن ها معطوف به محیط های آکادمیک و دانشگاهی می شود، چونکه بی گمان میدان نبرد میان آگاهی و نادانی و خاستگاه اصلی توسعه علم و دانش «دانشگاه» است و البته این در حالیست که این نهاد (دانشگاه)، خود امروزه با چالش های زیادی روبه رو است، به شکلی که دانشجویان و اساتید که شاکله اصلی دانشگاه ها هستند، با مسائلی در ارتباطند که نیاز دارند تا رسانه ها پُلی باشند میان آنها و مسئولان برای شنیده شدن صداهایشان.

خواسته های آموزشی، صنفی و فرهنگی دانشجویان؛ شنیده شدن دغدغه ها و مطالبات دانشمندان و چهره های سرشناس دانشگاهی که خیلی از آنها تمام عمر خودرا صرف ارتقاء و بالابردن آگاهی و توسعه علم و دانش در کشور کرده اند، به همراه پشتیبانی از نخبگان علمی و دانشگاهی ایرانی در سراسر جهان و شرکت های دانش بنیان و مراکز خلاق و نوآور که خیلی از آنها نیز با پتانسیل نیروهای جوان دانشگاهی در پارک های علم و فناوری به دنبال ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه هستند تا علم را در عمل به ثروت تبدیل کنند، همچون اهدافی است که مجله صوتی و تصویری علمی و دانشگاهی «سپهر دانش» به دنبال رسیدن به آنست و البته امید آن نیز می رود که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بعنوان یک رسانه دانشگاهی با حمایت مخاطبان عالیقدر و گرانمایه خود بتواند در نهایت به این مهم نائل شود.