تشخیص یک شیء ناشناخته در نزدیکی ماهواره چین توسط نیروی فضایی آمریکا

به گزارش نیوزتل نیروی فضایی ایالات متحده یک شیء ناشناخته را در نزدیکی یک ماهواره چینی شناسایی کرده است که به نظر می آید یک همگام سازی عمدی از جانب چین باشد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، نیروی فضایی ایالات متحده یک شیء مرموز را شناسایی کرده است که به موازات ماهواره جدید چین معروف به “شیجیان-۲۱”(Shijian-۲۱) درحال گردش است اما هنوز دقیقا معلوم نیست که چیست. اما آمریکا چندین نظریه در مورد آن دارد که شامل یک زباله فضایی جدید تا جدید ترین وسیله در جهت تاکتیک های جنگ فضایی است.
ماهواره “شیجیان-۲۱” چین در تاریخ ۲۳ اکتبر با موشک “لانگ مارچ-۳بی”(Long March-۳B) به فضا پرتاب شد. در آن زمان خبرگزاری “شینهوا” خبرگزاری دولتی چین اظهار داشت که این فضاپیما با موفقیت وارد مدار برنامه ریزی شده ی خود شده و عموما برای آزمایش و تأیید فناوری های کاهش و جمع آوری زباله های فضایی استفاده خواهد شد.
در این اعلامیه چیز زیادی برای تجزیه و تحلیل در ارتباط با شیء تازه کشف شده توسط نیروی فضایی آمریکا وجود ندارد، اما چین معمولا در مورد تلاشهای فضایی خود چندان روشن عمل نمی نماید. اما در تاریخ ۳ نوامبر، ارتش ایالات متحده آغاز به نظارت بر یک شیء ناشناس کرد که به موازات ماهواره چینی درحال چرخش در مدار بود و اسکادران هجدهم کنترل فضایی نیروی فضایی آمریکا آنرا بعنوان یک “موتور ضربه در اوج”(apogee kick motor) طبقه بندی کرد و آنرا “-۰۹۴C۲۰۲۱” نامید.
“موتور ضربه در اوج”(AKM) یک موتور موشک است که در ماهواره ها به کار می رود تا ضربه نهایی را برای تغییر مسیر از مدار انتقال به مدار نهایی ماهواره وارد کند. برای ماهواره ای که از زمین پرتاب می شود، این ضربه در بالاترین نقطه ی مدار انتقال، معروف به نقطه ی اوج انجام می شود.
از “موتور ضربه در اوج” معمولا برای حمل محموله های فضایی به مدارهای عملیاتی همچون مدارهای زمین ثابت(GEO) استفاده می شود. زمانی که ماهواره ها کارشان را برای استقرار در مدار معین خود تمام می کنند، گاهی اوقات موتورهای ضربه در اوج خویش را دور می اندازند، اما این اتفاق بسیار نادر است.
“جاناتان مک داول” از مرکز اخترفیزیک “هاروارد-اسمیتسونیان” می گوید: این کار تقریباً همیشه با پرتاب “موتور ضربه در اوج” به قبرستان مدار زمین ثابت، بیرون انداختن موتور و سپس پایین آمدن ماهواره در نقطه مناسب انجام می شود.
مدارهای قبرستان جایی هستند که زباله های فضایی در آنها قرار دارند، جایی که ماهواره ها بعد از آخر عمرشان به آنجا می روند. این کار به صورت مشخص و برنامه ریزی شده انجام می شود، ازاین رو خطر برخورد در فضا کاسته می شود.
با این وجود هیچ شواهدی در خصوص این که این شیء شناسایی شده یک موتور ضربه در اوج است، وجود ندارد و اتفاقا شواهد نشان داده است که در واقع چیز دیگری است.
نیروی فضایی آمریکا در گزارش خود نوشت: هم اکنون معلوم نیست که آیا این شیء، یک موتور ضربه ای اوج و در رابطه با آزمایش های کاهش زباله های فضایی است یا بخشی از آزمایش های عملیات ضدفضایی و جنگ فضایی.
“مک داول” اضافه کرد که “شیجیان-۲۱” و “-۰۹۴C۲۰۲۱” تقریباً در ارتفاع ۸۰ کیلومتری از مداری که معمولا برای جابجایی ماهواره های GEO استفاده می شود، به دور زمین می چرخند و تقریباً ۶۰ کیلومتر از هم فاصله دارند و به نظر می آید این یک هماهنگی عمدی است که با “موتور ضربه در اوج” مطابقت ندارد.
وی ادامه داد: اگر این شیء یک “موتور ضربه در اوج” بود، انتظار می رفت که فاصله اش با ماهواره به صورت پیوسته افزایش یابد.
ازاین رو با عنایت به توسعه تاکتیک های جنگ فضایی در بحبوحه تنش های فزاینده بین چین و ایالات متحده می توانیم نتیجه بگیریم که ابرقدرت های جهان اوضاع را از فضا زیر نظر دارند.

منبع: