دانشمندان ژاپنی مدعی شدند خودکشی کروناویروس با یک جهش جدید!؟

در ماه اکتبر تعداد موارد تایید شده ی کووید-۱۹ ژاپن بطور غیرمنتظره ای کم شد و الان دانشمندان ژاپنی ادعا می کنند که این ویروس جهشی مفید داشته که به صورتی خودکشی آنرا رقم می زند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، اقدامات پیشگیرانه ژاپن شدیدتر از پیش نشده است بدین سبب بنظر می رسد پدیده کاهش موارد مبتلاشدن ناشی از بروز نوعی جهش در ویروس باشد.
پژوهشگران ژاپنی می گویند که این جهش جدید در کروناویروس ممکنست آنرا ملزم به “خودکشی” کند.
به نقل از خبرگزاری کیودو نیوز، پژوهشگران موسسه ملی ژنتیک ژاپن و دانشگاه نیگاتا بتازگی آخرین تحقیقات خودرا منتشر نموده اند. مطالعات نشان داده که در ژنوم سویه جهش یافته دلتا، آنزیمی به نام “nsp۱۴” جهش پیدا کرده است و این جهش موجب عدم بازسازی کامل ویروس و مرگ آن می شود.
در پروسه تکثیر و انتشار سریع ویروس، ژنوم گاهی گرفتار جهش اشتباه می شود این مساله یکی از دلیلهای اصلی بیماری نیز هست.
در این مورد، آنزیم “nsp۱۴” مسئول بازسازی ویروس می باشد. اگر این پروسه بموقع انجام نشود، جهش های زیادی روی هم انباشته می شود و ویروس قادر به تکثیر نخواهد بود.
پژوهشگران دریافتند که ویروس هایی که جهشی در آنزیم “nsp۱۴” دارند، ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از ویروس های معمول جهش می کنند. بدین سبب زمانی که موارد مبتلاشدن در ماه آگوست در ژاپن به اوج خود رسید این جهش در “nsp۱۴” رخ داده بود.
در موج پنجم با افزایش گسترش بیماری میزان ویروس هایی که “nsp۱۴” آنها جهش پیدا کرده بود افزوده شد.
این نوع از ویروس در خیلی از مبتلایان موج پنجم وجود داشت این مساله از نظریه ای در خصوص ضعیف شدن ویروس سارس-کوو-۲ به سبب تغییرات در آران ای RNA پشتیبانی می کند.
تعداد مبتلایان ژاپن در روز شنبه به ۲۲۹ نفر رسید که کمتر از یک درصد ۲۵ هزار و ۹۰۰ مبتلا در بیستم ماه آگوست است.
“ایزورو اینوئه”(Izuro Inoue)، پروفسور موسسه ملی ژنتیک ژاپن باور دارد که علت کاهش تعداد مبتلایان بروز جهش در “nsp۱۴” باشد که موجب بروز جهش های غلط و در نهایت نابودی ویروس می شود.
علاوه بر آن پژوهشگران تصور می کنند که آنزیمی به نام “APOBEC” موجب تغییر “nsp۱۴” شده باشد. گفته می شود این آنزیم در شرق آسیا و اقیانوسیه در خیلی از افراد فعال است.
با این حال قبل از آن که جشن گرفتن را شروع نماییم باید در نظر داشته باشیم که تنها گونه هایی از ویروس که دارای آنزیم “nsp۱۴” هستند ممکنست درحال ضعیف شدن باشند این بدان معناست که احتمال بروز جهش های واگیردارتر و خطرناک تر در سایر گونه های ویروس وجود دارد.
این تحقیقات ژاپنی نباید منجر به گمانه زنی های اشتباه در خصوص مرگ کروناویروس جدید شود.